جشنواره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
ساخت سالن های موسیقی در دستور کار است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در حاشیه اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی، ضمن قدردانی از برگزار‌کنندگان این دوره از جشنواره از راه‌اندازی پردیس جشنواره‌های فجر خبر داد.
محمدمهدی اسماعیلی بیان داشت: امسال به ابتکار دوستانم در دبیرخانه جشنواره، برنامه‌ریزی به نحوی بوده که کنسرت‌های جشنواره در منطقه جنوب تهران نیز پیش روی مخاطبان قرار گیرد. اقدامی که جا دارد از دبیر جشنواره و همه کسانی که برای اجرای این موضوع زحمت کشیدند قدردانی ویژه‌ای داشته باشیم. لازم به ذکر است گسترش فضای فیزیکی سالن‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری جزو برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال حاضر در دفتر موسیقی و دیگر مجموعه‌های وزارت ارشاد در حال پیگیری است. این سیاست مهم ماست که شرایط خوبی را برای گسترش فعالیت‌ها در همه جای ایران ایجاد کنیم.
او در ادامه افزود: بی‌تردید برای اجرای برنامه‌های موسیقایی و حتی دیگر گونه‌های هنری با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم اما امیدوارم پس از ساخت پردیس جشنواره‌های فجر و اقدامات دیگری که در حوزه عمرانی خواهیم داشت بتوانیم در حوزه گسترش فضای عمرانی سالن‌ها اقدامات مؤثری را انجام بدهیم.

هنرنمایی خوانندگان موسیقی آوازی در تالار وحدت
نخستین روز جشنواره سی‌ونهم با 14 اجرا از گروه‌های مختلف موسیقی برگزار شد.
 تالار وحدت در نخستین سانس اجرایی خود و در اولین روز جشنواره (23 بهمن‌ماه) میزبان گروه موسیقی بانوان «نهال» به سرپرستی و خوانندگی لیلا نجفی بود و جمعی از بانوان علاقه‌مند به هنر موسیقی نیز تماشاگر این اجرا بودند. ارکستر موسیقی ملی ایران نیز در نخستین روز این جشنواره ساعت 18:30 در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اجرا در واقع به نوعی مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و با خوانندگی محمد معتمدی و با همراهی گروه کر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان همراه بود. کنسرت سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی ایرانی نیز شامگاه دوشنبه با همراهی گروه «راز و نیاز» در تالار وحدت روی صحنه رفت.

رپرتواری از مفاخر موسیقی ارمنستان در تالار رودکی
هایک ‌ملیکیان (پیانونواز مطرح‌ ارمنستان) نیز در نخستین شب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تالار رودکی برای ایرانیان نواخت. در این اجرا قطعاتی از آرام خاچاتوریان، کومیتاس و جمعی از مفاخر موسیقی ارمنستان به اجرا درآمد. تالار رودکی همچنین در سانس دوم، میزبان یک اجرای دیگر در بخش بین‌الملل بود که به گروه «عندلیبان» از کشور افغانستان اختصاص داشت.گروه «آوای ماهور» و «طبیب جان» نیز با اجرای تصنیف‌های فراموش‌نشدنی در بخش موسیقی دستگاهی در سالن سوره روی صحنه رفتند. فرهنگسرای ارسباران نیز میزان دو گروه موسیقی از لرستان و سیستان و بلوچستان به نام‌های «فلک‌الافلاک» و «نوای تفتان» بود. بخش سرود هم در کوشک باغ هنر و با اجرای دو گروه سرود «ری نوا» و «شمیم یاس» برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی