صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تنور داغ مناظرات سیاسی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:


 کمتر از 20 روز تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و به همین دلیل تنور رقابت‌ گروه‌های سیاسی برای جلب توجه مردم و ورود به خانه ملت، هر روز داغ‌تر می‌شود. در این میان، برگزاری مناظره‌های سیاسی میان افراد و گروه‌های مختلف سیاسی نیز درحال انجام است. در همین رابطه مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سید نظام‌الدین موسوی نماینده فعلی مجلس، در خبرگزاری ایسنا به مناظره با یکدیگر پرداختند.

دلسردی مردم به مسائل اجرایی بازمی‌گردد
فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران عملکرد شورای نگهبان در فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای ورود به مجلس را عامل ناامیدی مردم دانست.
نظام‌الدین موسوی نیز با اشاره به اینکه از اول انقلاب، نظارت بر انتخابت بر عهده شورای نگهبان بوده و از مجلس چهارم نظارت استصوابی اعمال شده، اظهار کرد: آنچه موجب دلسردی مردم شده است به موارد غیر شورای نگهبان یعنی به عملکرد دولت‌ها و مجلسی‌ها برمی‌گردد.

اصلاح‌طلبان تقصیر خود را گردن بگیرند
الویری در ادامه اظهارات خود، گفت: کشور ما از اول انقلاب دچار خسارات زیادی شد؛ همچون اشغال سفارت امریکا و جنگ تحمیلی و خروج ترامپ از برجام. اما اشتباه برداشت در اصل۹۹ در رأی و تصمیم مردم تأثیر دارد و خسارتی زده و باعث ناامیدی مردم شده که احساس می‌کنند راه فرستادن نماینده‌های قدر و مقتدر به مجلس است اما این اتفاق رخ نداده است.
این اظهارات الویری با پاسخ موسوی همراه شد. نماینده فعلی مجلس گفت: بخش عمده‌ای از مسائل ناشی از تصمیم‌گیری‌هایی است که برخی آقایان گرفتند. یکی از ایرادات به اصلاح‌طلبان این است که مسئولیت عملکردشان در طول بعد از انقلاب اسلامی را به عهده نگرفته و مدام به گردن افراد دیگر می‌اندازند. مسأله اشغال سفارت امریکا را چه کسی ایجاد کرد؟ موسوی خویینی‌ها، تاج‌زاده، حجاریان، عباس عبدی و اصغر زاده. در جنگ تحمیلی هم بخشی از اداره کشور با مهندس موسوی و الویری و دوستان و بعد آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی. یعنی ۱۶ سال کشور دست اینها بوده و بعد هم روحانی.

قهر با صندوق رأی پایان زندگی سیاسی است
مناظره انتخاباتی با رویکرد تقویت مشارکت حداکثری و تشریح دیدگاه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات با حضور حسین‌الله کرم فعال سیاسی و دبیرکل جمعیت رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی و علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در ایرنا برگزار شد. الله کرم در این مناظره گفت: هیچ گروه سیاسی نمی‌تواند با صندوق رأی قهر کند. قهر با صندوق رأی یعنی پایان زندگی سیاسی است. نظام با هرگونه مشارکتی ادامه خواهد داشت‌.
علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با تأکید بر اینکه جریان‌های سیاسی باید تهدیدهای بین‌المللی را در نظر بگیرند، گفت: عدم شرکت در انتخابات واجد هیچ خیری برای کشور نیست و کیان کشور را با مشکل مواجه می‌کند، مجلس ضعیف کشور را ضعیف می‌کند و مشکلات جامعه بیشتر می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی