صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

فرشاد سیفی، سرپرست گروه موسیقی «فلک‌الافلاک»در گفت‌و‌گو با «ایران» از اجراهای خود در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید

جشنواره موسیقی فجر باید فرصتی برای آشنایی با گونه‌های مختلف موسیقی باشد

 فرشاد سیفی، سرپرست گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» نخستین اجرای موسیقی نواحی ایران را در سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌برد. این کنسرت ساعت 18:30 برگزار می‌شود.
فرشاد سیفی از هنرمندان نام‌آشنای خطه لرستان و دارای گواهینامه درجه یک هنری است. او نوازندگی کمانچه را از نوجوانی با گوش سپردن به نوای کمانچه بزرگان کمانچه‌نواز لرستان همچون «علیرضا حسینخانی»، «پیرولی کریمی»، «شکرالله سپهوند» و «فرج علیپور» آغاز کرد و همچنین مدتی در کلاس‌های «احمد مراحمی» و «علی‌اکبر شکارچی» تلمذ داشته است. این هنرمند لرستانی تاکنون کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور از جمله فرانسه، سوئیس، ایتالیا، چین، هندوستان، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، کویت، ونزوئلا، ازبکستان، فیلیپین و امارات متحده عربی داشته است.
فرشاد سیفی از دوره دوازدهم در جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته و تا به امروز هشت دوره این جشنواره را پشت‌سر گذاشته است.
این هنرمند در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره حضور و اجرای هنرمندان موسیقی اقوام در جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت:
«برگزاری جشنواره موسیقی فجر اتفاق مهم و بزرگی در موسیقی کشورمان است اما نکته قابل توجه اینکه دوره‌های قبل که در جشنواره شرکت داشتیم این فرصت به وجود می‌آمد تا اجرای گروه‌های مختلف را از نزدیک ببینیم و در کنار آن مراودات، تبادل نظر و تجربه شکل می‌گرفت و با فرهنگ، موسیقی و سنت شهرهای مختلف کشورمان آشنا می‌شدیم، اما طی
15-10 سال گذشته این ارتباطات بسیار کم شده است و گروه‌های منتخب در جدول جشنواره بعد از اجرای برنامه به شهر و محل سکونت خود بازمی‌گردند.
بنابراین این انتظار وجود دارد که جشنواره موسیقی فجر بستری باشد تا هنرمندان با فضای کاری و هنری یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کنند و با فرایند و تغییر و تحولاتی که طی یک‌سال در موسیقی آنها انجام می‌گیرد آگاهی و آشنایی داشته باشند.»
به گفته این هنرمند، گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» سال 1375 راه‌اندازی شده و از همان سال اجراهای مختلفی در جشنواره‌ها داشته و با توجه به نوع جشنواره‌ها سازبندی گروه انتخاب می‌شده؛ به طور مثال در جشنواره موسیقی فجر امسال سازبندی گروه بر اساس سازهای کوبه‌ای و کمانچه است.

کنسرت‌های تجاری و تغییر ذائقه مخاطب
سیفی درباره قطعاتی که قرار است در این برنامه اجرا کند، گفت:«یک تعداد از کارهای قدیمی و محلی معروف موسیقی لرستان و در کنار آن قطعات جدیدی از ساخته‌های خودمان را برای مخاطبان به اجرا خواهیم گذاشت، از جمله سرزمین عشق (آهنگساز فرشاد سیفی، شعر شهرام فرهمند)، چوپان، چهار مضراب (آهنگساز پیرولی کریمی)، سِرو(آهنگساز فرشاد سیفی)، جامالگه ایل (آهنگساز فرشاد سیفی، شعر غلامرضا سبزعلی)، سیت بیارم، مینای اشکسه (آهنگساز فرشاد سیفی) و نازنین (آهنگسازی و شعر بهمن اسکینی.)
این نوازنده درباره شرایط موسیقی اقوام در استان‌ها بیان داشت:«متأسفانه استقبال خوبی از موسیقی نواحی ایران صورت نمی‌گیرد. باید بگویم ذائقه مردم تغییر کرده و حضور پررنگ کنسرت‌های تجاری موجب شده موسیقی بومی ایران آن‌طور که شایسته این موسیقی است مورد حمایت قرار نگیرد. ناگفته نماند این حمایت‌های اندک به این سبب است که رسانه‌ای در اختیار موسیقی نیست.
ما رسانه‌ای مانند تلویزیون نداریم که کنسرت‌هایمان را تحت پوشش قرار دهد، تبلیغاتی صورت بگیرد یا در آموزشگاه‌های موسیقی نگاه جدی‌تری به این موسیقی داشته باشد. ما انتظار داریم هر فعالیت دیگری که در این عرصه انجام می‌دهیم تقویت شود و در جامعه دیده شویم، اما اگر این اتفاق‌ها صورت نگیرد ذائقه مردم آرام آرام تغییر کرده و به سمت موسیقی‌های تجاری و عامه‌پسند گرایش پیدا می‌کند.»
او در پایان درباره اجرای موسیقی‌های محلی در شهرهای بزرگی مانند تهران و تأثیرگذاری آن در بهتر دیده شدن این گونه موسیقایی گفت:«این موضوع اتفاق بسیار خوبی است. تهران مرکزیت و پایتخت ایران است و اقوام بسیاری در تهران سکونت دارند که موجب می‌شود این موسیقی از استقبال خوبی برخوردار باشد. لازم به ذکر است اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌تواند در تغییر سلایق مخاطب اثر‌گذار باشد و آنها با موسیقی اقوام ایران آشنایی و ارتباط بیشتری داشته باشند. »
 فرشاد سیفی (نوازنده کمانچه و سرپرست گروه)، مختار فلاحی (نوازنده کمانچه)، امیررضا شرفی (نوازنده کمانچه)، سینا خویه (نوازنده کمانچه)، محمود (افشین) فرامرزیان (نوازنده تمبک)، مرتضی میر (نوازنده دف و دهل) و رامین میر(خواننده) اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی