نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شد

باید شأن موسیقی این سرزمین و انقلاب مان حفظ شود

۲۱۰۹ هنرمند در جشنواره امسال حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر خانم و ۱۲۸۷ نفر آقا هستند

نداسیجانی
خبرنگار

نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ظهر روز گذشته (هفدهم بهمن ماه) با حضور امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و رضا مهدوی (دبیر جشنواره) درتالار رودکی تهران برگزار شد.

عدالت فرهنگی در گستره یک رویداد موسیقایی
امیرحســـــین سمــــــــــــیعی درابتدای صحبت‌های خود به موضوع عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین نکته مورد توجه دوستان بزرگوارم در دبیرخانه جشنواره سی و نهم، مسأله عدالت فرهنگی است و ما تلاش کردیم با در نظر گرفتن تعادل جغرافیایی اجراها به آن دست پیدا کنیم. به عنوان مثال دراین دوره از جشنواره بخش پاپ در دو‌ سالن مجزا؛ فرهنگسرای بهمن و سالن میلاد برگزار خواهد شد. سالن‌های دیگری هم مثل کوشک باغ هنر، فرهنگسرای ارسباران، سالن سوره و… نیزدر این راستا درایام جشنواره فعال هستند تا همه مناطق تهران بتوانند از برگزاری این جشنواره بهره ببرند.
او در ادامه به موضوع حضور بخش موسیقی کودک و نوجوان اشاره کرد و بیان داشت: در این چهارچوب علاوه بر چند اجرای ویژه این گروه سنی، هنرستان‌های موسیقی نیز به ماجرا ورود پیدا کرده‌اند. همچنین حضور مؤثر گروه‌های موسیقایی بانوان و ارکسترهای مختلف نشان دهنده فضای پویایی است که ما در این دوره پیش‌بینی کرده‌ایم.

ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی فجر
سمیعی درباره بخش موسیقی پاپ نیز اظهار داشت: موسیقی پاپ را سرچشمه همه جریان‌های موسیقی می‌دانم چرا که می‌تواند از بستر موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی ما بهترین محل برای آشتی مخاطب با جریان جدی موسیقی باشد. اصلاً ما برای معرفی موسیقی خوب به جوان‌ها چه کرده‌ایم؟ ما نباید ورود جریان جدی و تخصصی موسیقی به موسیقی پاپ را نادیده بگیریم. این موسیقی سهم شنیداری بسزایی دارد که باید با اضافه کردن یک نگاه کیفی خوب آن را به نقطه مطلوب برسانیم.
مدیرکل دفتر موسیقی درباره راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر به «ایران» گفت: این نکته بسیار مهمی است و تلاش ما این است که این موضوع جزو آورده‌های دفتر موسیقی و انجمن موسیقی قرار گیرد تا یک دبیرخانه منسجم‌تر و متمرکز‌تر برای جشنواره دوره‌های بعدی داشته باشیم.

جشنواره موسیقی فجر آینه تمام نمای فلات ایران
رضا مهدوی نیز در این برنامه اظهار داشت: نگاه من به جشنواره موسیقی فجر یک نگاه کلان است و معتقدم این رویداد هنری، آینه تمام نمای فلات ایران است. این جشنواره می‌تواند دربرگیرنده همه انواع موسیقی سرزمین ما باشد. شرایطی که می‌تواند به جهات معنوی و مادی موجب توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه ایرانی شود. ما در این رویداد تلاش می‌کنیم تا فن موسیقی را به انواع مختلف به جامعه ارائه دهیم؛ شرایطی که بی‌تردید حساسیت‌های موضوعی روی موسیقی را کم می‌کند.
او در ادامه افزود: تلاش برای مردمی کردن جشنواره یکی از نکات مهمی بود که ما در این دوره بشدت روی آن متمرکز بودیم؛ موضوعی که می‌بایست هم در این دوره و هم در دوره‌های بعد مورد توجه قرار گیرد. این جشنواره ریسمانی است که بستر آن می تواند ما را بالا بکشد و نهادهای آموزشی را بیشتر متوجه این موضوع کنیم که چه نقش مهمی را در این حوزه فرهنگی عهده دار هستند. این رویداد می‌تواند دربرگیرنده خروجی مؤثری برای تحقق اهداف فرهنگی موسیقی در عرصه بین‌المللی باشد.
دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: به اعتقاد من موسیقی فجر به دلیل مدیریت‌های درست بسیار سرحال است. فقط ما باید بتوانیم شأن موسیقی ایران و موسیقی انقلاب را حفظ کنیم و درکنار آن با استفاده از بستر موسیقی فجر، فضای مناسبی را ایجاد کنیم. من براین نظرم که این دوره از جشنواره باید تعداد روزهای بیشتری داشته باشد چون بضاعت موسیقی ما بیش از این است. البته که امکانات و مقدورات را هم باید در نظر بگیریم ولی تلاشمان این است که طی سال‌های آینده تعداد روزهای جشنواره از این 5 روز مانند جشنواره‌های فیلم و تئاتر به عدد ۱۰ برسد. من امیدوارم به واسطه حمایت‌های معاونت هنری، دفتر موسیقی و همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برگزاری جشنواره خوبی در سال‌های بعد باشیم.
مهدوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: اگر ما به بخش موسیقی پاپ در این دوره جشنواره توجه بیشتری کردیم به واسطه همراهی همیشگی هنرمندان این عرصه است که واقعاً کنار ما بودند. به هر حال این نوع موسیقی گونه مهمی از موسیقی است که باید به آن توجه بیشتری کرد. کما اینکه در این دوره از جشنواره شاهد اختصاص ۲ سالن به این بخش هستیم. البته اضافه کردن بخش پاپ برای فربه کردن جشنواره به لحاظ بودجه نیست چرا که بودجه جشنواره از محل دیگری تأمین می‌شود و قطعاً در این زمینه دنبال منافع اقتصادی نبودیم.
رضا مهدوی درباره دعوت از خواننده‌های پاپ دهه 80-70 به «ایران» گفت: در این دوره از جشنواره شرایط فراهم نشد و تلاش ما این است در سال آینده که جشنواره‌ای مستقل برای پاپ خواهیم داشت این هنرمندان حضور داشته باشند.

رقابت ۹۲ آلبوم در ۱۵ رشته
امیرعباس ستایشگر، مدیر اجرایی جشنواره سی و نهم فجر نیز در این نشست رسانه‌ای بیان داشت: جشنواره موسیقی با اجرای گروه بانوان «نهال» و ارکستر موسیقی ملی ایران از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ماه در ۷ سالن در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار خواهد‌ شد. در بخش رقابتی ۹۲ آلبوم در ۱۵ رشته رقابت خواهند کرد. ۳۲ اثر نیز در بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های بینارشته‌ای و‌ موسیقی رقابت داشتند. ۱۷۵ اثر در بخش تک‌آهنگ، ۶۷ اثر در بخش آهنگسازی در فرم سونات، ۲۶ گروه در بخش اجرای صحنه‌ای، ۱۷ اثر در بخش نماهنگ و ۲۲ اثر در بخش کتاب و در مجموع ۴۰۵ اثر در بخش رقابتی ثبت‌نام کردند.
او ادامه داد: ۲۵۲۲ ترانه برای جایزه ترانه بررسی شده است و جایزه موسیقی و‌ رسانه نیز در دو‌ محور اصلی برگزار خواهد شد.
ستایشگر همچنین گفت: ۱۴ استان به طور همزمان میزبان جشنواره موسیقی فجر خواهند بود و در مجموع ۲۱۰۹ هنرمند در جشنواره حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر خانم و ۱۲۸۷ نفر، آقا هستند.
ستایشگر به موضوع بودجه جشنواره اشاره کرد و گفت: بودجه این دوره از جشنواره ۱۵ میلیارد تومان است که در حوزه تخصیص هم موردی نداریم. در این چهارچوب اولویت ما به طور حتم هنرمندان هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی