به بهانه حضور میلاد کی‌مرام در «آسمان غرب»

تصویر قهرمان

محمد حیدری‌پور
روزنامه نگار

شهید علی اکبر شیرودی از معدود سرداران بزرگ سال‌های دفاع مقدس است که دو بار درباره او فیلم و سریال ساخته شده است. سال‌ها پیش و در دهه هفتاد، حسین قاسمی جامی سریال «سیمرغ» را درباره شهید شیرودی و شهید احمد کشوری ساخت که پرمخاطب بود و با استقبال مواجه شد. نقش شهید شیرودی را محمد جوزانی  و نقش شهید کشوری را سیدجواد هاشمی بازی می‌کرد. سه دهه بعد میلاد کی‌مرام در فیلم «آسمان غرب» ساخته محمد عسگری (که سال‌ها دستیار کارگردان و برنامه ریز سینما بوده) نقش این شهید را بازی کرده است. فیلمی که در چهل و دومین جشنواره فجر رونمایی می‌شود. نقش‌های مثبت و نقش‌هایی از این دست (قهرمانان ملی یا شهیدان) معمولاً مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل بازیگران دوست دارند چنین نقش‌هایی را بازی کنند.
امسال مهدی شامحمدی که مستندساز است، در نخستین فیلم سینمایی‌اش «مجنون»، به زندگی شهید مهدی زین‌الدین پرداخته و این نقش را سجاد بابایی بازی کرده است، با توجه به بازخوردهای مثبت نسبت به فیلم و بازی بابایی احتمال نامزدی او برای این نقش بسیار است.
میلاد کی‌مرام هم می‌تواند با «آسمان غرب» نامزد سیمرغ بلورین شود و رقابت این دو بازیگر از دو نسل مختلف، اما با بازی در نقش دو قهرمان ملی، می‌تواند جذاب باشد.
کی‌مرام، در یک دهه اخیر که بازیگری را به شکل جدی دنبال کرده، هرگز بازیگر پرکاری نبوده، چند نقش ویژه و تحسین شده دارد، از جمله «ملکه» (محمدعلی باشه آهنگر) که آن هم در حوزه سینمای دفاع مقدس است و کی‌مرام در آن نقش یک دیده‌بان را بازی می‌کرد، در قالب جوان عاصی و معترض هم چند نقش بازی کرده و حتی از بازی در نقش منفی، هراسی نداشته است.
اما بازی اغراق شده‌اش در مجموعه‌های ضعیف «ممنوعه» یا «سیاوش» از او بیشتر اجرایی کلیشه‌ای و غلو شده از جوان خشمگین و عاصی در ذهن حک کرده است.
شاید «آسمان غرب» فرصتی باشد تا کی‌مرام از آن قالب تکراری و دوست نداشتنی خارج شده و حضور خود را به عنوان بازیگر تثبیت کند. او که پیش از این سریال‌ها، در فیلم ضعیف «امکان مینا» (کمال تبریزی) بازی قابل توجهی داشت، یا در «خط ویژه» (مصطفی کیایی) در نقشی مکمل، دیده و به عنوان استعدادی تازه شناخته شد قابلیت این را دارد تا تصویری تازه از خود به مخاطب ارائه دهد. تصویری که به دلیل ماهیت نقش (شهید شیرودی) قاعدتاً همدلی‌برانگیز است و با اجرایی متوسط هم از بازیگر، نمره قبولی خواهد گرفت.
بازیگرها، معمولاً نیاز به شاه‌نقش‌ها یا اتفاق‌هایی ویژه برای دیده شدن دارند، میلاد کی‌مرام هم این روزها نیازمند چنین اتفاقی است. یک نقش کوتاه خیره کننده یا یک نقش اصلی متفاوت با چند نقشی که در یکی، دو سال اخیر بازی کرده می‌تواند نگاه‌ها را به سمت او معطوف کند. سینمای ایران، در سن و سال او بازیگر شش‌دانگ کم دارد و میلاد کی‌مرام روزگاری بخت ستاره شدن را داشت، در این روزها و با موج وسیع تولید آثار کمدی، بازی گیشه و ستاره‌ها تغییر کرده و مردم به چهره‌ها و نام‌های دیگری نیاز دارند. باید دید «آسمان غرب» می‌تواند فرصت درخشش برای میلاد کی‌مرام باشد یا باید همچنان چشم‌انتظار طلوع دوباره او باشیم؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی