صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مقام‌های سابق امریکایی و صهیونیستی در تحلیل تحولات جاری منطقه مطرح کردند

شکست تمام عیار اسرائیل در جنگ غزه

مترجم : محمدمهدی غلامی
منبع: کانال تلگرامی یک حرف از هزاران

 
یکی از افسران اطلاعاتی سابق امریکا اذعان کرد که جنبش مقاومت اسلامی حماس از نظر نظامی و سیاسی در جنگ با اسرائیل در غزه پیروز شده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «اسکات رایتر» در گفت‌و‌گویی با «الجزیره نت» عنوان کرد که اسرائیل دریافته است که استراتژی اتخاذ شده در غزه نتوانسته حماس را از نظر نظامی تضعیف کند، به همین خاطر درحال حذف اولویت‌های خود است. «رایتر» این واقعیت را که تل‌آویو در تمامی عرصه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی در این جنگ شکست خورده و خسارت‌های آن ادامه خواهد داشت، مورد توجه قرار داد و در رابطه با جایگاه حماس در میان ملت فلسطین تأکید کرد که اگر امروز انتخابات در غزه، کرانه باختری و خارج از فلسطین برگزار شود، حماس پیروز خواهد شد، زیرا حماس تنها گروه فلسطینی است که خواستار تشکیل کشور فلسطین است و برای آن تلاش می‌کند.

ضرورت برکناری نتانیاهو
این کارشناس امریکایی طرح آتش‌بس در غزه را هم یک مسأله سیاسی خواند و تأکید کرد که این رویداد زمانی محقق خواهد شد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که اکنون برای ادامه حیات سیاسی خود می‌جنگد، برکنار شود. «رایتر» تصریح کرد که عملیات موفقیت‌آمیز حماس در هفتم اکتبر در حد و اندازه مطلوب برآورد نشده و موجب شد تا اسرائیل کور شود و در طرف مقابل، تل‌آویو نسل‌کشی غزه را در پیش گرفته و برای همین نتوانست اسرای خود را آزاد کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل، هدف رژیم صهیونیستی از ویرانگری گسترده در نوار غزه را بیرون راندن ملت فلسطین از این باریکه دانست و در خصوص حمایت‌های دولت بایدن از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هم بیان کرد که نهادهای دولتی امریکا توسط گروه‌های ذی‌نفع اسرائیلی و در رأس آن آیپک که در حرفه خرید سیاستمداران تخصص دارد، خریداری شده‌اند. او همچنین به بیداری جامعه امریکا در رابطه با حقیقت رنج و محنت‌های ملت فلسطین پس از عملیات هفتم اکتبر حماس اشاره کرد.

جنگ تمام شده است
«کرمی گیلون»، رئیس اسبق سازمان امنیت داخلی اسرائیل نیز در گفت‌و‌گویی که با اخبار ۱۲ اسرائیل داشته است، می‌گوید جنگ تقریباً به پایان راه خود رسیده است و تنها دلیلی که ارتش اسرائیل باید در منطقه غزه بماند، بازگرداندن اسرا است. او با اشاره به اینکه با تداوم جنگ و فاش شدن حقایق بیشتر در مورد تدارکات حماس برای شروع این جنگ، ابعاد گسترده شکست اطلاعاتی امریکا و اسرائیل معلوم شد، افزود: فشار نظامی تل‌آویو در نوار غزه تنها چیزی است که می‌تواند گروگان‌های اسرائیلی را به خانه بازگرداند. این درحالی است که اسرائیل وارد یک جنگ انتقام‌جویانه شده است و دلیل جنگ امروز تنها بازگرداندن اسرا است.
رئیس اسبق سازمان امنیت داخلی اسرائیل با تأکید بر اینکه حماس ضربه خورده است، ادامه داد: اما تا زمانی که خلأ وجود داشته باشد و گروه دیگری آن را پر نکند، حماس به عنوان حزب حاکم در نوار غزه باقی خواهد ماند. به گفته او ممکن است پنج یا شش سال آتش‌بس شود و سپس تهدید راکت و موشک‌ها مجدداً مطرح شود. با این حال، به نظر می‌رسد آنچه در ۷ اکتبر رخ داد، تکرار نخواهد شد. «کرمی گیلون» در نهایت تصریح می‌کند که اسرائیل روز به روز به سمت راست‌گرایانه‌تر شدن می‌رود. یک راست مذهبی وجود دارد که می‌خواهد زندگی همه شهروندان اسرائیل را تسخیر کند.

ایران نمی‌ترسد
تحلیلگران امریکایی و صهیونیستی در حالی از وضعیت متزلزل اسرائیل در جنگ غزه سخن می‌گویند که دولت امریکا در پی حملات اخیر به عراق و سوریه که به بهانه ایجاد بازدارندگی در برابر ایران انجام داد، در معرض انتقادات شدید داخلی قرار گرفته است. شمار زیادی از جمهوری‌خواهان مدعی شده‌اند که حملات نظامی امریکا بازدارندگی ایجاد نکرده و ایران نقش مؤثری در روند تحولات جاری دارد. آنها حملات این کشور به عراق و سوریه را دیر و شکست‌‌خورده توصیف کرده‌اند. در همین ارتباط «لیندسی گراهام» قانونگذار جمهوری‌خواه امریکا در واکنش به حملات اخیر امریکا به اهدافی در یمن، سوریه و عراق اعلام کرد که ایران از حملات امریکا هراسی ندارد. «گراهام» در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» افزود: اگر هدف این حملات بازدارندگی ایران است، به طرز فجیعی شکست خورده‌ایم. آنها از ما نمی‌ترسند. «گراهام» در ادامه ادعاهای خود، افزود: «ما باید سیاست خود را تغییر دهیم. مردم از ما نمی‌ترسند و دیگر ایده ضربه زدن به صدها هدف اهمیتی ندارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی