گزارش شهردار تهران از سفر پکن در جلسه دیروز شورای شهر

سرفصل جدیدی برای تهران باز می‌شود

شهردار تهران در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران درخصوص سفر اخیرش به چین گزارشی ارائه کرد و گفت: قراردادهای ما با کشور چین در قالب خرید خودرو و دیگر برنامه‌ها در بخش‌های مختلف بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو است.
به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی افزود: در سفر اخیر به چین، موضوع سرفصل تعریف شد و برای اولین بار به اذعان رئیس بانک مرکزی، قرار شد چین تحویل مالی و سرمایه‌گذاری کند که چیزی بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو کل تعامل است.
وی با اشاره به اینکه با یک سری کشورها با برنامه‌ریزی مشخص ارتباط برقرار کردیم که چین یکی از آنهاست تا از تکنولوژی و سرمایه آنها استفاده کنیم، گفت: در مرحله اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم و عملاً سه قرارداد بسته شد. خرید ۷۵۱ واگن، یک میلیون دستگاه ون، موتورسیکلت و اتوبوس و موضوع احداث خط ۱۱ مترو ازجمله این قراردادها بود. بعد چینی‌ها به تهران آمدند و تفاهمی برای احداث خط ۹ مترو و تونل شهید متوسلیان نیز با آنها انجام شد.
زاکانی یادآور شد: تعهدات دولت خرید ۷۹۱ واگن بود و مقدمات فاینانس را هم در این بخش انجام داد. کاری که ۶ سال انجام نشده بود با همت دولت سیزدهم صورت گرفت که جای تقدیر دارد.
ورود اتوبوس‌های برقی چینی تا ۶ ماه آینده، در صورت پرداخت اولیه
شهردار تهران با بیان اینکه قراردادها یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو در بخش هوشمندسازی است، افزود: بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است.
به گفته وی، مدت زمان اجرا و جرائم تأخیر هم در این قراردادها پیش‌بینی شده است و هر زمان که پرداخت اولیه صورت بگیرد، تا ۶ ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس‌ها را به ما تحویل خواهد داد.
وی ادامه داد: در بخش زباله‌سوز هم در تهران مشاور گرفته‌ایم و کارها در حال انجام است و تا پایان همین ماه گزارش مشاور ارائه خواهد شد. اگر مجوزها در اسفندماه از وزارت صمت، استاندارد و محیط زیست اخذ شود پیش از عید، قرارداد نهایی انجام خواهد شد. ۳۰ درصد از هزینه ۵۷۹ میلیون یورویی توسط ما تأمین می‌شود و مابقی را چین مشارکت خواهد کرد و از ۱۲ تا ۱۵ سال این مشارکت ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به برگزاری سه جلسه با چینی‌ها در مورد تراموا، تأکید کرد: شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریع‌السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و همچنین دو خط تراموا، دو خط بی‌آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: خط ۸، ۹ و ۱۱ مترو و تونل شهید متوسلیان با رقم ۳.۵ تا 4 میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت. سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت مترو و مورد قبول چینی‌ها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه‌جانبه‌ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود. ما پیش‌پرداخت نمی‌دهیم و بعد از 5 درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت می‌گیرد.
زاکانی با بیان اینکه پشتیبانان مالی چینی برای این طرح ها دو مجموعه هستند، افزود: در بسته چهارم کاری، ساخت هتل، ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد. ما تفاهم کردیم پنج هتل 5 ستاره با مشارکت آنها ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکن صنعتی‌سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود.
شهردار تهران گفت: طراحی تمامی این موارد توسط ایرانی‌ها مبتنی بر مبانی ملی و معماری ایرانی- اسلامی انجام می‌شود و آنچه طلب می‌کنیم تکنولوژی ساخت و سپس انتقال آن است با این تکنولوژی، عمر سرمایه‌های شهر حفظ خواهد شد. در این بسته پنج میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از ۲ میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش‌بینی شده است.
وی با اعلام اینکه سه ورزشگاه نیز با مشارکت چینی‌ها و تأمین مالی آنها ساخته خواهد شد، گفت: سرفصل توسعه گردشگری برای سالیانه یک میلیون نفر باز شد که جزییات مالی ندارد.
شهردار تهران تأکید کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است؛ در فصل دوم تعهد با شهرداری به صورت تنفس یک ساله برای موتور، سه ساله برای اتوبوس، یک و نیم ساله برای تاکسی و ون است.
او همچنین افزود: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس‌های برقی داخلی پیش‌بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته به طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده‌ای برای ما به شمار می‌رود، بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌شود.
شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل جدیدی برای کلانشهر تهران باز می‌شود، گفت: هرکاری برای مردم تهران انجام دهیم کم است؛ کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی- اسلامی و داشته‌های فکری داخلی خواهد بود و تنها انتقال تکنولوژی مدنظر است. برای تمامی بخش‌ها بر انتقال تکنولوژی تأکید کرده‌ایم و در ابتدا قطعات و سپس تکنولوژی انتقال خواهد یافت.
در مورد اتوبوس‌ها باید شرکت سهامی عام تشکیل دهیم
زاکانی در پاسخ به پرسش اعضای شورا، با بیان اینکه مدل مالی طرح‌ها کاملاً شفاف است، گفت: در بخش‌های ناظر بر تاکسی، اتوبوس، ون و و موتورسیکلت، هوشمندسازی و زباله‌سوز، ۲۰ درصد اولیه از منابع خارجی تأمین می‌شود و ما ریالی می‌پردازیم و ۸۰ درصد را چینی‌ها یوزانس خواهند کرد. برای تک تک این موارد با رئیس کل بانک مرکزی بحث و بررسی انجام داده‌ایم. شهردار تهران تصریح کرد: بخش اول که در مورد واگن‌هاست، کاملاً مشخص است که در مترو استفاده می‌شود، در بخش دوم (اتوبوس‌ها) باید شرکت سهامی عام تشکیل دهیم و سهام به مردم و رانندگان فروخته شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت
 - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲