صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌:

روزنامه‌نگار انقلابی واهمه‌ای از عذرخواهی ندارد

سعیده  احسانی    راد
خبرنگار


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی بابت استقبال هنرمندان برای شرکت در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از توجه آنان به دغدغه‌ها و مسائل امروز جامعه ایرانی و جهانی تجلیل کرد. وی همچنین با حضور در مراسم اعطای جایزه «قلم مقدس» کار رسانه‌هایی را که در انعکاس اخبار غزه سکوت نکردند نیز قابل
تقدیر خواند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب که به میزبانی تالار رودکی برگزار شد، گفت: فضای رسانه‌ای، فضای نقد و آزادی بیان است. همه دوستان ما قابل احترام هستند و از همه آنها تجلیل می‌کنیم. ما مثل هر بخش دیگری از فضای فعالیتی مدیریتی در وزارتخانه پای کار همکارانمان می‌ایستیم و دخالتی نداریم. باید از همه اهالی رسانه، مطبوعات و از همه طیف‌ها که در قصه غزه پای کار آمدند، تشکر کنیم.

قصه غزه پر غصه است
وزیر فرهنگ ادامه داد: مقاله‌ای را در روزنامه ایران نوشتم و توضیحاتی دادم که ظهور تحولات جدید فرهنگی در غزه اتفاق مهمی بود که افرادی با نظریه‌های جدید خود دنبال دهکده‌سازی، جهان‌سازی و امریکایی‌سازی بودند. این خون کودکان بی‌گناه ان‌شاءالله دفتر اینها را در هم خواهد پیچید.رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: همچنین از این پنج عزیز بزرگوار که جایزه قلم مقدس را دریافت کردند، تشکر می‌کنم. ذات انقلابی‌گری همین است. دوست دارم برای چنین امری دوستان جلسات بیشتری بگذارند، زیرا زبان رسانه‌ای ما الکن است و برای چنین جمع فاخری باید یک نشست فاخر که نیازمند نسل جدید است، برگزار شود تا نسل جدید آقای انبارلویی و شریعتمداری را بیشتر بشناسند.وی یادآورشد: زمانی که دانشجوی ارشد بودم یک روز روزنامه کیهان علیه شهرداران مناطق مطلبی نوشته بود. فردای آن روز آقای شریعتمداری نوشت، ‌طلب حلالیت می‌کنم. یک روزنامه‌نگار انقلابی اگر موردی هم پیش می‌آید معذرت‌خواهی می‌کند.وزیر فرهنگ تصریح کرد: امسال رسانه‌ها ظهور کرده‌اند و دوره جدیدی است. من چهره‌های جدیدی را می‌شناسم که باید از آنها تجلیل شود. ما باید با کسانی که دهه‌ها فعال و حاضر هستند و حتی با ما هم‌عقیده نیستند، همکاری کنیم.
گفتنی است: کاظم انبارلویی  سردبیر سابق روزنامه رسالت/ پیام تیرانداز، مدیرعامل فارس/ حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان/مسعود شجاعی طباطبایی  کاریکاتوریست و عبدالله گنجی در این مراسم نماد روزنامه‌نگاران تراز انقلاب را دریافت کردند.

افزایش دو برابری ارسال آثار به جشنواره تجسمی فجر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بازدید از نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، گفت: تعداد آثاری که به نمایشگاه تجسمی فجر امسال ارسال شده نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته است و هنرمندان برجسته در بخش‌های رقابتی این رویداد هنری شرکت کردند.
اسماعیلی ادامه داد: هر وقت حوزه هنرهای تجسمی، شکوه و رونق بگیرد، همه هنرهای تصویری از جمله پویانمایی و بخش‌ها و هنرهای مختلفی که از این حوزه ارتزاق می‌کنند و به آن وابسته هستند نیز ارتقا پیدا می‌کنند.  وزیر فرهنگ درباره افزایش جوایز شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: سال گذشته در زمان اهدای جوایز، مبلغ جوایز از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، امسال با تدابیری که اندیشیده شده و با توجه به کمبودهایی که داریم، مبلغ جوایز در خور شأن هنرمندان افزایش
خواهد یافت.

جشنواره‌ها را متعلق به همه هنرمندان می‌دانیم
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب (قلم مقدس) در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره‌ها را متعلق به همه هنرمندان می‌دانیم. محمدمهدی اسماعیلی بااشاره به 33 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر افزود: «بخشی از فیلم‌ها را قبل و حین جشنواره می‌بینم، انصافاً کارهای خوبی ارائه شده است. همه آثار در یک ردیف نیست ولی امتیاز این دوره حضور گونه‌ها و موضوعات مختلف و حضور نسل‌های مختلف است.»
 وزیر فرهنگ ادامه داد: «بیش از 10 کار برگزیده از کاراولی‌ها داریم که تأکید کرده‌ام امسال بخش ویژه‌ای برای تقدیر از این عزیزان در انتهای جشنواره داشته باشیم.»
 عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: «فیلم «شورعاشقی» فیلم خوبی است. چون این فیلم‌ها در معرض داوری هستند ما خیلی نمی‌توانیم از این فیلم‌ها صحبت کنیم ولی فیلم خوب و کار فاخری شده بود و ما باید تشکر کنیم. موضوع فیلم موضوعی بود که همه با آن ارتباط برقرار می‌کنند و جا دارد از این مجموعه و همه عزیزانی که کارهایشان در مرحله داوری است تشکر کنم.»
 وزیر فرهنگ تأکید کرد: «درباره فیلم‌های قرآنی دوستان ما چند کار را شروع کردند. یکی از آنها بحث حضرت ابراهیم (ع)  است. موارد دیگری هم هست که  به‌صورت مستقیم داستان‌های قرآن را روایت می‌کند، ان‌شاءالله بتوانند آن را به تولید برسانند. امیدوارم سال آینده در این زمینه به‌طور ویژه چند کار داشته باشیم‌.»
 استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه برخی از هنرمندان می‌گویند ما را به جشنواره فیلم فجر راه نمی‌دهند و اسم‌مان را خط زدند، گفت: «من بلافاصله به همکارانم گفتم که اگر خدایی‌ناکرده اینجا ناهماهنگی‌هایی شده باید جبران کنند‌. به آقای خزاعی و آقای امینی هم عرض کردم که سریعاً پیگیری شود. ناهماهنگی‌ها ان‌شاءالله حل می‌شود و تکرار نخواهیم داشت.»
 رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور درباره حضور پویانمایی‌ها و اتفاقات خوب جشنواره گفت: «ما خدا را شاکر هستیم که الحمدالله امروز یک پویانمایی جزو کارهای برتر و مورد استقبال مردم است. داستان مربوط به امام رضا(ع) بوده و بیش از ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته است که جای تشکر و تبریک دارد و این نشان می‌دهد اگر کارهای خوبی ساخته ‌شود مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد.»
 وی ادامه داد: «ما بنیاد پویانمایی را راه‌اندازی کردیم و به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده است. همه این موارد به این دلیل است که جریان پویانمایی در کشور رونق بگیرد و حوزه اقتصاد کار هم بسیار خوب است و در خارج از کشور هم تولیدات این عرصه را به چند زبان خواهیم داشت تا بتوانیم در خارج از کشور هم نمایش داشته باشیم، مثل کار پسر دلفینی که بالای ۲.۵ میلیارد در روسیه فروش داشت.»
 اسماعیلی درباره علت نبود فیلم «بی‌بدن» در بخش سودای سیمرغ جشنواره تأکید کرد: «روزی که این فیلم در مرحله انتخاب بود، بیش از چهل دقیقه از فیلم را همکاران ما در هیأت انتخاب ندیده بودند و نتوانسته بودند آن را جمع‌بندی کنند. البته این اثر فیلم خوبی بود و من خودم این فیلم را دیدم. من باید از همه عوامل و بازیگران این فیلم و شهرداری که  با دوستان ما همکاری داشتند تشکر کنم، ان‌شاءالله موردتوجه مردم هم قرار گیرد. ما از همه هنرمندان تشکر می‌کنیم.»
وزیر فرهنگ در عین حال تأکید کرد: «ما جشنواره‌ها را متعلق به همه هنرمندان می‌دانیم. جشنواره برای همه هنرمندان است و خودشان صاحب‌خانه و میزبان هستند. ان‌شاءالله همه فرصت داشته باشند حضور پیدا کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی