صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

ایران 2- ژاپن 1

کولاک ایرانی

جام ملت‌های آسیا

ایران و ژاپن از ساعت 15 دیروز یکی از بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 را در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی دوحه برابر هم با قضاوت ما نینگ از چین برگزار کردند. امیر قلعه‌نویی که در این بازی مهدی طارمی ستاره تیم ملی را به‌دلیل اخراج شدن در بازی با سوریه دراختیار نداشت، ترکیب متفاوتی نسبت به بازی‌های گذشته انتخاب کرد و ایران را با ترکیب علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، محمد محبی و سردار آزمون به میدان فرستاد تا به این ترتیب کنعانی‌زادگان به ترکیب بازگردد و جانشین روزبه چشمی شود و محمدی هم جای احسان حاج صفی را در ترکیب اصلی بگیرد. ابراهیمی هم به ترکیب اضافه شد تا در کنار عزت‌اللهی به‌عنوان دو هافبک دفاعی به میدان بروند. ضمن اینکه محبی هم یکی دیگر از نفراتی بود که در غیاب طارمی در جمع 11 نفر اصلی بود. بازی در دقایق ابتدایی در میانه میدان دنبال شد تا اینکه دقیقه 13 پاس در عمق زیبای عزت‌اللهی و شوت فنی و تماشایی جهانبخش با اختلاف کم از روی دروازه ژاپن به بیرون رفت. دقیقه 17 هم دریبل سرپا و شوت پای چپ محکم زمینی عزت‌اللهی در اختیار زیون سوزوکی قرار گرفت. دقیقه 27 پرتاب اوت از سمت راست زمین به محوطه جریمه ژاپن و ضربه سر شجاع در دستان سوزوکی قرار گرفت. با اینکه ایران فرصت‌هایی را تا این زمان ایجاد کرده بود اما ژاپنی‌ها که 75 درصد از مالکیت توپ را در اختیار داشتند، پیش افتادند. به این ترتیب که در دقیقه 28 موریتا با نفوذ از سمت چپ زمین و یک و دو با آیاسه اوئدا به‌راحتی از بین مدافعان ایران عبور کرد که شوت زمینی او و دفع ناقص بیرانوند منجر به گل ژاپن شد. دقیقه 29 شوت پای چپ آزمون در موقعیت آفساید را مدافعان ژاپن دفع کردند. دقیقه 39 فرار عالی قدوس پشت مدافعان ژاپن و شوت روی پای او با کمترین فاصله از کنار تیر عمودی دروازه ژاپن به بیرون رفت. دقیقه 42 هم سرتوپ و ارسال خطرناک سامان قدوس از جناح چپ به مقابل تیر دوم نزدیک بود با ضربه آزمون تبدیل به گل شود، ولی توپ با او فاصله داشت و از مقابل پای مهاجم ایران رد شد و نیمه اول با برتری سامورایی‌ها به پایان رسید.
با شروع نیمه دوم یوزها برای جبران گل خورده به میدان آمدند. دقیقه 49 شوت راه دور محمدی دقت لازم را نداشت و با اختلاف از دروازه ژاپن به بیرون رفت. دقیقه 50 سردار در موقعیت آفساید صاحب یک موقعیت عالی شد که شوت او در فرصت تک به تک را سوزوکی و در ادامه مدافعان ژاپن دفع کردند. در همین لحظه ارسال توپ از جناح چپ زمین به محوطه جریمه ژاپن و ضربه سر شیرجه‌ای آیاسه اوئدا نزدیک بود تبدیل به گل شود که توپ از روی دروازه ایران به بیرون رفت.
دقیقه 53 اشتباه ابراهیمی در میانه زمین باعث شد تا ژاپن خیلی سریع صاحب موقعیت شود که در نهایت شوت کوبو دقت لازم را نداشت و از کنار دروازه ایران رد شد. با این حال ملی‌پوشان رفته‌رفته بازی بهتری را از خود به نمایش گذاشتند و دقیقه 55 پاس رو به جلوی رضاییان به پشت محوطه جریمه به سردار رسید و آزمون هم پس از چرخش و پاس در عمق استثنایی، توپ را به محبی رساند تا این بازیکن با شوت زمینی دروازه ژاپن را باز کند و گل تساوی را به ثمر برساند. در ادامه بازی خوب ایران و دقیقه 63 فرار دیدنی سردار با یک پاس بلند به پشت مدافعان ژاپن را آزمون با سرعت بالا تبدیل به موقعیت جدی کرد و وارد محوطه جریمه شد که دو سر توپ پیاپی و چشم‌نواز و شوت محکم او به زاویه مخالف تبدیل به گل شد اما آفساید میلی‌متری مهاجم تیم ملی با VAR اعلام شد. دقیقه 67 ارسال رضاییان از جناح راست زمین به مقابل تیر دوم و ضربه سر شیرجه‌ای محبی به تور کنار دروازه ژاپن خورد تا نیمکت ایران آه و افسوس بکشد. دقیقه 68 پاس بلند عزت‌اللهی به پشت مدافعان ژاپن را قدوس در موقعیت آفساید برای سردار کاشت که شوت دیدنی این بازیکن را سوزوکی دفع کرد. دقیقه 73 ارسال محمدی از سمت چپ زمین و ضربه سر دیدنی سردار آزمون با اختلاف کم از کنار تیرک دروازه ژاپن رد شد. دقیقه 75 سانتر میتموما و ضربه سر اوئدا از کنار دروازه ایران به اوت رفت. دقیقه 80 بازیکنان ایران بشدت اعتقاد به برخورد توپ به دست موریتا و اعلام پنالتی داشتند که ما نینگ، داور چینی و کمک‌های او در اتاق VAR چنین تصمیمی نگرفتند. دقیقه 84 فرار جهانبخش از جناح راست زمین و ارسال او را مدافعان ژاپن برگشت دادند که ضربه آکروباتیک عزت‌اللهی از پشت محوطه جریمه را سوزوکی جمع کرد. دقیقه 87 رضاییان با فرار سریع از سمت راست زمین توپ را به سردار رساند که در این لحظه برخوردی بین او با گلر ژاپن شکل گرفت تا بازیکنان ایران نسبت به عدم اعلام پنالتی اعتراض کنند که ما نینگ بازهم اعلام خطا نکرد. دقیقه 90 نفوذ تند و تیز سامان قدوس از جناح چپ و ارسال زمینی او را مدافعان ژاپن سراسیمه دفع کردند. دقیقه 90+6 با خطایی که روی کنعانی‌زادگان در محوطه جریمه ژاپن شد، پنالتی به سود ایران اعلام شد که این ضربه را علیرضا جهانبخش با شوت استثنایی و دور از دستان سوزوکی که سمت راست را نشانه رفته بود، تبدیل به گل کرد. پس از گل، قلعه نویی سه تعویض انجام داد و دقیقه 97 روزبه چشمی، کریم انصاری‌فرد و مهدی ترابی جایگزین قدوس، آزمون و محبی شدند. بازی در نهایت با پیروزی 2-1 ایران به پایان رسید تا تیم ملی با یک پیروزی غرورانگیز راهی مرحله نیمه‌نهایی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی