صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

آمار تالاب‌های ثبت شده ایران در کنوانسیون رامسر به ۲۶ مورد رسید

تالاب برم الوان ثبت جهانی شد

زیست بوم- آمار تالاب‌های ثبت شده ایران درکنوانسیون بین‌المللی رامسر به 26 تالاب افزایش یافت. با اعلام کنوانسیون بین‌المللی رامسر تالاب «برم الوان» در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت جهانی شد. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بزودی قرار است تا 6 تالاب دیگر ایران در این کنوانسیون ثبت جهانی شوند.
علی سلاجقه در آیین ملی روز جهانی تالاب‌ها که در رامسر برگزار شد، از ثبت تالاب الوان به عنوان بیست وششمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۲۵۰۴ تالاب عضو این کنوانسیون هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به نقش مهم تالاب‌ها و فواید آنها اشاره کرد و اظهار داشت: ۳ میلیون و 500 هزار هکتار از پهنه ایران تالاب است که فواید عجیبی دارند. هرجا تالابی خشکیده شود، تبعاتی مانند زمین لرزه القایی در منطقه‌ای دیگر را درپی خواهد داشت، این در حالی است که 70 درصد تالاب‌ها طی 50 سال اخیر در دنیا از بین رفته‌اند.
او در ادامه از تحریم‌های محیط زیستی ایران گلایه کرد و گفت: دنیا به خاطر تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد ارتباطات محیط زیستی داشته باشیم، با وجود اینکه ایران عضو ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی و ۵۴ کنوانسیون، پروتکل و الحاقیه‌ها است و در این زمینه حضور فعالی داریم. جامعه جهانی به ما متعهد و مکلف هستند اما چرا سیاسی بازی می‌کنید چرا مسائل ایران را ذیل تحریم‌های یک ابر جنایتکار قرار می‌دهید؟

تنوع زیستی غنی تالاب برم الوان
آرزو اشرفی‌زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، جهانی شدن این تالاب را مدیون تلاش‌ها و مشارکت همکاران ستادی و استانی دانست و گفت: تالاب برم الوان دارای تنوع زیستی غنی است که از جمله آن می‌توان به ۱۷۰ گونه پرنده، پستاندار، ماهی، خزنده، دوزیستان، پوشش گیاهی غوطه‌ور و گیاهان گلدار اشاره کرد.
مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست با اشاره به وسعت 20 هکتاری این تالاب در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: این تالاب در نزدیکی منطقه حفاظت شده تنگ سولک قرار دارد بنابراین در ذخیره‌سازی آب برای حمایت از جمعیت حیات وحش در اطراف و درون منطقه حفاظت‌ شده نقش کلیدی ایفا می‌کند.

زیستگاهی حیاتی برای تولید مثل 5 هزار پرنده آبی
وی در ادامه تأکید کرد که این تالاب زیستگاهی حیاتی برای تولید مثل 5 هزار پرنده آبی است و ادامه داد: برم الوان محل استراحت مهمی برای گونه‌های متعدد پرندگان مهاجر محسوب می‌شود، برخی از گونه‌های جانوری مهم جهانی مانند شنگ، اردک سرحنایی و کپور ماهیان و ماهی بنی، خوتکا و لاک‌پشت مهمیزدار در منطقه وجود دارند که برای بقا به این دریاچه وابسته هستند.

 نقش مهم تالاب برم الوان در کنترل گرد و غبار
به گفته مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست، تالاب برم الوان را رشته کوه زاگرس با جنگل‌های بادام و بلوط و گونه‌های جانوری متعدد از جمله پرندگان و گیاهان کمیاب احاطه کرده است.
همچنین، این تالاب خدمات اکوسیستمی مهمی را برای جوامع اطراف مانند کنترل گرد و غبار، تنظیم آب، طبیعت‌گردی و ماهیگیری ورزشی ارائه می‌دهد.
وی افزود: جوامع محلی اطراف تالاب از خدمات مختلف اکوسیستم برای امرار معاش، تغذیه دام، ماهیگیری ورزشی و تفریحی استفاده می‌کنند.
اشرفی‌زاده با اشاره به اینکه تعاملات بین جوامع محلی و اکوسیستم تالاب برای حفظ ویژگی اکولوژیکی تالاب دارای اهمیت است، گفت: معیارهای تالاب برم الوان برای ثبت به عنوان سایت در کنوانسیون رامسر شامل منحصر به فرد بودن تالاب، وجود گونه‌های نادر، تنوع زیستی ارزشمند و حمایت در مراحل حساس چرخه زندگی گونه‌های جانوری است.

جستجو
آرشیو تاریخی