صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

صهیونیست‌ها در ادامه حملات خود، برای گسترش تجاوزاتشان به رفح و دیگر مناطق امن برنامه دارند

کودکان بی‌پناه

زهره صفاری
خبرنگار


بمباران جنگنده‌های صهیونیستی و حملات زمینی در دیرالبلح و رفح در جنوب غزه در آغازین ساعات صد و بیستمین روز جنگ، دست‌کم 26 غیرنظامی از جمله 14 زن و کودک را به شهادت رساند و شماری نیز مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری وفای فلسطین، تک‌تیراندازهای رژیم صهیونیستی با استقرار در شهر الناصر در مجاورت شهر غزه نیز شماری از غیرنظامیان را هدف قرار داده و به شهادت رساندند. این در شرایطی است که هنوز وضعیت هزاران شهروند در میان خرابه‌ها مشخص نیست. با این حال به نوشته میدل‌ایست آی، شمار کشته‌ها در صد و بیستمین روز به 27 هزار و 238 نفر رسیده و شمار مجروحان نیز 66 هزار و 452 نفر ثبت شده است.
در همین حال صلیب سرخ با اعتراض به هدف گرفته شدن مقر این سازمان در خان‌یونس و بیمارستان الامل، کشته شدن دست‌کم 4 نفر را تأیید کرد. در بیانیه این سازمان همچنین آمده است، در حملات صهیونیست‌ها به مرکز صلیب سرخ در خان یونس 43 غیرنظامی کشته و 153 نفر نیز مجروح شده‌اند.
 
کابوس بی‌پایان کودکان
صهیونیست‌ها در شرایطی حتی مناطق امن و پناهگاه‌ها را نیز از ادامه حملات معاف ندانسته‌اند و بنا بر اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، ارتش برای حملات سنگین‌تر به رفح برنامه‌ریزی دارد که سازمان ملل در بیانیه‌ای وضعیت روانی کودکان فلسطینی را وخیم گزارش کرده است. به نوشته میدل‌ایست مانیتور، از 7 اکتبر تاکنون دست‌کم 17 هزار کودک، آواره یا با جدایی از والدینشان یتیم و سرگردان شده‌اند. این کودکان عمدتاً در پناهگاه‌ها اسکان داده شده‌اند اما با آغاز حملات صهیونیست‌ها به نقاط امن همچنان شاهد صحنه‌هایی دلخراش و تجربه هر لحظه وحشت و نیازمند درمان روانی هستند. در همین حال منابع خبری گزارش داده‌اند در کرانه باختری نیز کودکان با بازی‌های روانی سنگین صهیونیست‌ها تحت فشار قرار دارند. به طوری که العالم نوشت، نظامیان اشغالگر دیروز در شهرک قراوه بنی‌حسان در نزدیکی سلفیت کرانه باختری، کودکی 3 ساله را به خاطر در دست داشتن اسلحه پلاستیکی تعقیب و به خانواده او حمله کردند.
در این شرایط به نوشته الجزیره، شماری از آوارگان فلسطینی با بازگشت به ویرانه‌های خانه‌هایشان به دنبال نشانه‌هایی از گذشته‌شان هستند. اما همچنان با آنکه آمارها نشان می‌دهد بیش از 30 درصد غزه به طور کامل نابود شده است، بازهم ساکنان این باریکه امیدوار به آینده بوده و شک ندارند که شهر را دوباره می‌سازند.
 
تشدید یورش‌ها به کرانه باختری
در شرایطی که حملات به غزه ابعاد و وسعت بیشتری پیدا کرده، یورش صهیونیست‌ها در کرانه باختری نیز تشدید شده است. به گزارش منابع خبری فلسطین در روز صد و بیستم جنگ، صهیونیست‌ها با یورش چندساعته به شهر یعبد در جنین، دو خودروی اسرای سابق فلسطینی را توقیف کرده و پس از ضرب و شتم شدید، هر دوی آنها را بازداشت کردند. این دو زندانی چند ماه قبل آزاد شده بودند. همزمان اشغالگران با حمله به یک رستوران و یک کافی‌شاپ ورودی این ساختمان را تخریب کرده و به داخل ساختمان خسارات بسیاری وارد کردند.
در همین حال صهیونیست‌ها به دو شهر نابلس نیز حمله کردند و با بولدوزر و خودروهای سنگین اقدام به رعب‌افکنی در خیابان کرده و با محاصره خانه‌ها بدون حتی بازداشت یک نفر، عملیات وحشت به راه انداختند.
 
تقابل با اشغالگران از چند جبهه
در پی یورش نظامیان اشغالگر صهیونیستی به اردوگاه بلاطه در شرق نابلس، نیروهای مقاومت فلسطین با آنها درگیر شدند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، منابع محلی اعلام کردند مبارزان مقاومت ضمن درگیری مسلحانه با اشغالگران، در مسیر یک بولدوزر نظامی بمب دست‌ساز منفجر کردند. در طوباس نیز مبارزان مقاومت تقابل سنگینی را به صهیونیست‌ها تحمیل کردند و اجازه ندادند آنها سلاح‌های خود را از شهر بدون دردسر خارج کنند. منابع خبری گزارش داده‌اند، گردان‌های قدس با بمباران پایگاه نظامی ابوصفیه در شرق منطقه الوسطی، تجمع صهیونیست‌ها را مورد هدف قرار دادند. گردان‌های سرایا القدس شاخه نظامی حماس نیز سه پهپاد رژیم اشغالگر را در جنوب منطقه الزیتون به کنترل خود درآوردند.
در همین حال به نوشته العالم، گردان‌های شهدای الاقصی یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها را با بمب منفجر کردند که شماری از نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. اما در آغازین ساعات صبح شماری از تانک‌های رژیم اشغالگر با تشدید درگیری‌ها در مناطق جنوبی غزه به سمت شمال عقب‌نشینی کردند. همچنین حماس اعلام کرد، گردان القسام در تقابل با صهیونیست‌ها 15 نظامی اشغالگر را به هلاکت رسانده است.
روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت نیز نوشت، یگان اوکیتز ارتش صهیونیست که در حملات خود به سگ‌های آموزش‌دیده متکی است، مدعی شده که تاکنون 17 سگ کشته شده است. گفته می‌شود برای مقابله با این سلاح جدید صهیونیست‌ها در برخی خانه‌های فلسطینی سگ‌هایی بسته شده که با ترساندن سگ‌های اسرائیلی آنها را به تله می‌اندازند.
عملیات‌های مقاومت فلسطین در حالی در جریان است که ارتش یمن نیز در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، با موشک‌های خود اهداف خاصی را در‌ام الرشراش (ایلات) هدف قرار داد.

 

خبر پلاس

تداوم مخالفت‌های بین‌المللی

بیش از 800 نفر از کارکنان دولتی کشورهای اروپایی و امریکا خواستار پایان حمایت دیپلماتیک و مالی کشورهایشان از صهیونیست‌ها در قتل‌عام غزه شده‌اند. به نوشته الجزیره، این بیانیه مشترک به امضای کارکنان دولتی 12 کشور اتحادیه اروپا و امریکا رسیده است. این در حالی است که مقامات صهیونیست همچنان بر زیاده‌خواهی‌های خود در فلسطین ادامه می‌دهند و افرادی مانند لیبرمان، حتی پیشنهاد تقسیم اراضی فلسطین میان مصر و اردن را داده‌اند.
در امریکا نیز شمار مخالفان حمایت از صهیونیست‌ها افزایش یافته و به جز برنی سندرز سناتور دموکرات‌ها که خواهان قطع این کمک‌ها شده‌اند، وفا نوشت، بنابر نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات آسوشیتدپرس-مرکز نورک سنت، بزرگسالان امریکایی نیز عمیقاً مخالف تداوم کمک‌ها به صهیونیست‌ها هستند. در همین حال وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد، گسترش عملیات صهیونیست‌ها در رفح عملاً غیرقابل توجیه است.

جستجو
آرشیو تاریخی