صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و شش - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

گازرسانی به سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم سرعت گرفته است

روشن شدن شعله‌های گاز از هامون تا مکران

سیستان و بلوچستان چند سالی می‌شود که با حمایت‌های دولت به بزرگ‌ترین کارگاه اجرایی صنعت گاز کشور بدل شده و حالا همه مردم استان از هامون تا مکران و از سراوان تا دلگان، از ثمرات اجرای پروژه‌های گازرسانی بهره‌مند شده‌اند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم گازرسانی به شهرهای مختلف استان سرعت گرفته و درحال حاضر تمامی شهرهای این استان پهناور در زمینه گازرسانی تعیین وضعیت شده و هیچ شهر بلاتکلیفی در این زمینه وجود ندارد.

محمد شکوهی‌فر
خبرنگار

سیستان و بلوچستان چند سالی می‌شود که با حمایت‌های دولت به بزرگ‌ترین کارگاه اجرایی صنعت گاز کشور بدل شده و حالا همه مردم استان از هامون تا مکران و از سراوان تا دلگان، از ثمرات اجرای پروژه‌های گازرسانی بهره‌مند شده‌اند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم گازرسانی به شهرهای مختلف استان سرعت گرفته و درحال حاضر تمامی شهرهای این استان پهناور در زمینه گازرسانی تعیین وضعیت شده و هیچ شهر بلاتکلیفی در این زمینه وجود ندارد. البته طرح‌های گازرسانی این استان پس از برداشت نفت و گاز از مخازن مشترک، به عنوان دومین اولویت اساسی وزارت نفت قرار گرفته و مسئولان تلاش کرده‌اند با اجرای همزمان چندین طرح ضربتی، زمینه افزایش ضریب نفوذ گاز در این استان را فراهم کرده و همزمان با بهره‌مندی خانوارهای بیشتر از این سوخت پاک، واحدهای صنعتی و تولیدی نیز به شبکه سراسری گاز پیوسته‌اند. در این راستا گازرسانی به شمال سیستان و بلوچستان آغاز شده و براساس تقسیم‌بندی‌ها، عملیات گازرسانی در شهرستان‌های سراوان، سوران، مهرستان، گلشن انجام  و ادامه کار گازرسانی به روستاهای منطقه سیستان به شرکت گاز استان یزد سپرده شده است. حالا با اجرای طرح‌های گازرسانی، مردم این منطقه علاوه بر اینکه از ایستادن در صف‌های طولانی کپسول راحت شده‌اند از بیکاری هم نجات پیدا کرده‌اند.

گازرسانی به زهک از روستای پیری شروع شد
«عباس پیری وفادار»، دهیار روستای پیری از توابع بخش جزینک شهرستان زهک هم در این زمینه می‌گوید: حدود یک سال پیش، فعالیت‌های اولیه گازرسانی به این روستا آغاز شد و از دو هفته پیش گروه‌های اجرایی در روستا مستقر شده‌اند.وی گازرسانی به زابل را یکی از طرح‌های مهم دولت در استان عنوان کرده و می‌افزاید: ورود گاز زندگی مردم این شهرستان را تغییر داده وآنها را از دردسرهای تهیه نفت سفید و کپسول گاز راحت کرده است. قبل از گازرسانی مردم مجبور بودند برای تهیه کپسول به زابل بروند اما این مشکلات برطرف شده است. وی با تأکید بر اینکه با شروع طرح‌های گازرسانی، بخش زیادی از اهالی بیکار روستا مشغول به کار شده‌اند، می‌گوید: درحال حاضر 40 نفر درحال اجرای پروژه‌های گازرسانی به روستا هستند که 20 نفر آنها از اهالی بومی هستند. افزون بر این تعداد، 10نفر از اهالی روستا هم در یکی دیگر از پروژه‌های زهک مشغول به کار شده‌اند.پیری وفادار با اشاره به حمایت‌های دولت از این استان تصریح می‌کند: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم به سیستان و بلوچستان توجه ویژه‌ای شده و مردم شاهد تحولات مثبت هستند. با پیگیری‌های انجام شده ما نخستین روستایی بوده‌ایم که اجرای پروژه‌های گاز‌رسانی در آن کلید خورده است.با توجه به تأمین سوخت، درحال مذاکره و پیگیری راه‌اندازی یک صنعت کوچک در روستا هستیم که با تحقق آن، زمینه اشتغالزایی بیشتر و ایجاد درآمد ثابت برای اهالی بومی فراهم می‌شود.

از بیکاری نجات پیدا کردیم
«احمد جون آبادی»، یکی از اهالی این روستا که به‌تازگی در طرح‌های گازرسانی مشغول به کار شده، می‌گوید: بیکاری اینجا امان‌مان را بریده بود اما با شروع طرح‌های گازرسانی دست ما هم بند شده و به عنوان کارگر مشغول به‌کار شده‌ایم. با این کار هم شهرمان آباد می‌شود و هم نانی سر سفره زن و بچه می‌بریم. می‌دانید گاز که باشد، کار هم ایجاد می‌شود و دیگر دغدغه‌ای برای پیدا کردن شغل نخواهیم داشت.
وی ادامه می‌دهد: گازرسانی کار مردم را آسان کرده و دیگر مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی کپسول آن هم با قیمت‌های عجیب نیستیم. افزون بر راحتی، هزینه‌های تأمین انرژی برای خانواده‌ها کمتر شده است. قبلاً هر کپسول گاز 38 هزار تومان بود و باوجود صرفه‌جویی باید هر 15 روز یک‌بار آن را تعویض می‌کردیم که هزینه زیادی بود اما حالا با بهره‌مندی از گاز لوله‌کشی دیگر نیازی به این کارها نیست.

در یک کلام؛ گاز خوب است
«رامین نارویی»، راننده پیمانکار شرکت گاز که اصالتاً اهل زهک است هم می‌گوید: با وجود آنکه که متأهل هستم اما بیکار بودم تا اینکه با شروع پروژه‌های گازرسانی من هم مشغول به‌کار شدم و زندگی‌ام تغییر کرده است. درحال حاضر همه کارکنان فعال در طرح‌های گازرسانی از بومیان روستا هستند. نارویی که امیدوار است هرچه زودتر همه مناطق استان تحت پوشش نعمت طبیعی گاز قرار بگیرد، می‌گوید: مردم استان ما مردم صبوری هستند و در تمام این سال‌ها با مشکلات ساخته‌اند. در این شرایط گاز برای‌مان نعمت بزرگی است.

بهره‌مندی 20 هزار خانوار از گاز
براساس تقسیم بندی‌های انجام شده، عملیات گازرسانی در شهرستان‌های سراوان، سوران، مهرستان، گلشن و ادامه کار گازرسانی به روستاهای سیستان و… به شرکت گاز استان یزد سپرده شده است.مسئول پروژه‌های شرکت گاز استان یزد در سیستان و بلوچستان می‌گوید: فعالیت اجرایی شرکت گاز استان یزد از خرداد امسال کلید خورده و حدود 600 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در برنامه اجرایی این شرکت قرار دارد که با وجود چالش‌های پیش‌رو، در 7 ماه گذشته حدود 165 کیلومتر از این تعهدات اجرایی شده است.
به گفته وی، در بخش سیستان، این طرح در 3 فاز اجرایی آغاز شده است. فاز یک شامل گازرسانی به 52 روستای شهرستان «نیمروز» است که هم‌اکنون فعالیت‌های اجرایی 16 روستا پایان یافته و در مرحله تست و تزریق گاز قرار دارد. فاز 2 نیز شامل گازرسانی به شهرهای بنجار، جزینک و 30 روستای شهرستان زابل و جزینک می‌شود. شهر بنجار و روستاهای امامی و ده ارباب، تا پایان امسال تست و تزریق گاز به آنها انجام می‌شود. فاز 3 هم شامل گازرسانی به 65 روستای شهرستان زهک می‌شود.
علی‌آبادی با بیان اینکه فازهای 1 و 2 با بیش از 50 درصد پیشرفت ادامه دارد و فاز 3 نیز به‌تازگی کلید خورده است، اعلام می‌کند: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، بیش از 20 هزار خانوار از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.
این مقام مسئول با اشاره به چالش‌های اجرای این پروژه‌ها می‌گوید: خطوط لوله گاز بین روستایی از زمین‌های مردم عبور می‌کند و همین موضوع فرایند اجرایی دریافت مجوز را کند کرده است. از سوی دیگر برخی مردم، اجازه عبور خط لوله گاز را از زمین‌های خود نمی‌دهند. البته در تلاش هستیم این مشکل نیز به زودی برطرف شود و کار گازرسانی به شمال این استان به مرحله آخر برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی