وزیر دفاع امریکا ادعا کرد، پنتاگون از گسترش منازعه با ایران پرهیز می‌کند اما دفاع از منافع واشنگتن را ضروری می‌داند

استیصال کم‌سابقه امریکا در منطقه


برجسته کردن نام ایران در رسانه‌ها از طریق موضعگیری‌های جنجالی، حاشیه‌سازی و تهدیدات نظامی که دلایل آن لزوماً ربطی به واقعیت ندارند اما به واسطه راهی برای فرار از بن‌بست داخلی و خارجی بازتاب گسترده پیدا می‌کنند از جمله مهم‌ترین رویکردهایی است که در روزهای اخیر مورد استفاده امریکایی‌ها قرار گرفته است؛ رویه‌ای که در پی مشارکت همه‌جانبه ایالات متحده در جنگ غزه و افزوده شدن بر دامنه خسارات نظامی آن گرفته شده است.
بهانه‌ای که سبب شده مقام‌های امریکایی در روزهای گذشته بر احتمال حمله نظامی در روند ضدیت با ایران تأکید کنند، حمله یکشنبه هفته گذشته هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه نظامی برج ۲۲ امریکا در مرز سوریه و اردن بود که به کشته شدن سه سرباز این کشور انجامید؛ حمله‌ای که مقام‌های امریکایی مدعی شدند از سوی گروه‌های نیابتی ایران انجام شده است، بنابراین پاسخی فوری به آن خواهند داد.
پرهیز از گسترش منازعه با ایران
در همین راستا مقام‌های دولت امریکا در حالی به شبکه سی‌بی‌اس این کشور خبر داده‌اند که طرح نظامی حمله به گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران در عراق و سوریه تصویب شده است که همزمان «لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا مدعی شد که حمله به پایگاه نظامی برج 22 توسط گروه‌های تحت حمایت ایران انجام شده است. او در حالی که اشاره می‌کرد امریکا از میزان نقش ایران در این حمله اطلاع ندارد در ادامه مواضع ادعایی خود افزود: اما ایرانی‌ها به این گروه‌ها آموزش می‌دهند و از آنها حمایت می‌کنند. این مقام امریکایی ادعا کرد، پنتاگون از گسترش منازعه با ایران پرهیز می‌کند اما دفاع از نظامیان و منافع امریکا را ضروری می‌داند. «آستین» درباره جزئیات هر اقدام احتمالی گفت که پاسخ نظامی کشورش «چندلایه» خواهد بود. پیش‌تر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا هم ادعا کرده بود که این کشور در روزهای آتی به کشته شدن شماری از نیروهای نظامی‌اش پاسخ خواهد داد.
 
بی‌اطلاعی ایران از حملات مقاومت عراق
مقام‌های امریکایی در حالی مدعی نقش ایران در حمایت از گروه‌های نیابتی در حمله اخیر به پایگاه نظامی این کشور هستند که گروه مقاومت اسلامی عراق که مسئولیت حمله به پایگاه نظامی برج ۲۲ در روز یکشنبه را پذیرفته، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که تمامی عملیات‌ خود علیه نیروها و پایگاه‌های امریکایی را تعلیق می‌کند. بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرد، تصریح می‌کرد، ایران از نحوه فعالیت این گروه مطلع نیست و اغلب به تشدید تنش‌های آن علیه نیروهای اشغالگر اعتراض کرده است. با وجود این، مقام‌های امریکایی همچنان بر طبل تهدیدات واهی نظامی می‌کوبند و از قریب‌الوقوع بودن آن سخن به میان می‌آورند. این درحالی است که جمهوری اسلامی نقش خود در هر گونه حمله علیه منافع امریکایی در منطقه را رد و در عین حال تأکید کرده آماده پاسخ به هر اقدام نظامی امریکاست. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در واکنش به تهدیدات اخیر مقامات امریکایی، مقاومت را واقعیت موجود در قبال اشغالگری دانست و در هشداری به امریکا گفت که پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است. سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز در موضعی خطاب به امریکا اعلام کرد: به دنبال جنگ نیستیم ولی از جنگ نمی‌هراسیم‌.

 

بــــرش

در پی حمله رژیم‌صهیونیستی به حوالی دمشق رقم خورد
شهادت مستشار نظامی ایران در سوریه

همزمان با طرح مجدد آتش‌بس، به نظر می‌رسد تحول مطلوب تل‌آویو برای گستراندن دامنه جنگ و کشاندن پای ایران به میدان جنگ است، اما در صحنه دیپلماتیک اتفاقاتی در حال وقوع است که رهبران اسرائیلی برای جلوگیری از تحقق آن می‌کوشند با حملات جدید علیه منافع جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه، آن را تحت تأثیر قرار دهند. سخن از طرح جدید آتش‌بس و تبادل زندانیان است که در پی نشست مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، امریکایی، مصری و قطری در پاریس مطرح شده است و در نتیجه این نشست، حماس پیشنهاد جدیدی دریافت کرده و در حال بررسی آن است. به نظر می‌رسد این پیشنهاد جدی‌ترین ابتکار صلح در‌ ماه‌های گذشته باشد.
در چنین فضایی روز گذشته خبر رسید که حمله جنگنده‌های صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق به شهادت سعید علیدادی یکی از مستشاران سپاه پاسداران انجامیده است. این حمله نشان داد، رهبران اسرائیلی در حالی که متحد نزدیکشان یعنی امریکا ادعا می‌کند علاقه‌ای به گسترش تنش با ایران ندارد، بی‌میل نیستند با تدارک اقدامات نظامی علیه منافع مستشاری ایران، مانع از اجرای طرح‌های دیپلماتیک جاری برای توقف جنگ شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی