در گفت‌­وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با رهبران مقاومت فلسطین و بورل مطرح شد

توقف جنایات اسرائیل؛ گامی اساسی برای توقف بحران در منطقه


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب در گفت‌و‌گوی تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین آخرین تحولات غزه و فلسطین و طرح‌ها و ابتکارهای مطرح برای برقراری آتش بس و تبادل اسرا را مورد بحث و بررسی قرار دادند. همچنین در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، آخرین وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با اسماعیل هنیه، توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه غزه را کلید برقراری ثبات و آرامش در کل منطقه خواند و تأکید کرد که تنها ملت فلسطین به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین، حق دارند در مورد سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند و هیچ طرفی نمی‌تواند اراده و طرح‌های سیاسی خود را بر آنها تحمیل کند. هنیه نیز با ارائه گزارشی از ایستادگی و پایداری وصف ناپذیر ملت و گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری و طرح‌ها و ابتکارات سیاسی مطرح شده برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و تبادل اسرا، تأکید کرد گروه‌های مقاومت با حفظ وحدت و انسجام خود، تنها در صورت تحقق منافع عالیه ملت فلسطین، ابتکارات مطروحه را مورد توجه قرار می‌دهند.
 
تأکید بر توقف فوری حملات
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با زیاد نخاله هم بر ضرورت تداوم تلاش‌ها و تحرکات فلسطینی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه غزه، کمک‌رسانی انسان دوستانه به مردم فلسطین و مخالفت با کوچ اجباری فلسطینیان تأکید کرد. زیاد نخاله نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های رهبری، رئیس جمهور، دولت ‌و ملت ایران از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف، گزارشی از مقاومت قهرمانانه ملت و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری، ارائه و تأکید کرد قطعاً ملت فلسطین و مقاومت، پیروز نهایی نبرد کنونی خواهند بود و اشغالگران صهیونیست راهی جز تسلیم در برابر اراده پولادین ملت فلسطین نخواهند داشت.
 
ائتلاف و اقدامات تشنج‌زا از سوی امریکا و انگلیس
امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با جوزف بورل نیز ضمن اشاره به تحولات غزه، ضرورت توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کشتار و نسل کشی مردم فلسطین را مورد تأکید قرار داد و آن را گامی اساسی در توقف بحران در کل منطقه دانست. امیرعبداللهیان تصریح کرد: هرگونه ائتلاف و اقدامات تشنج زا مشابه آنچه امریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند، نه تنها کمکی به بازگشت ثبات به منطقه نمی‌کند، بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تمامی طرف‌ها را به اقدام فوری، مؤثر و پایدار با تمرکز بر ریشه‌های اصلی بحران توصیه می‌کند زیرا ریشه بحران در اشغالگری است. امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مثبت آقای بورل، بر اهمیت تداوم گفت‌و‌گو در مسیر دیپلماسی و حل بحرانها از مسیر وجود کانال گفت‌و‌گوهای نیرومند و سازنده میان اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد. جوزف بورل هم با ابراز نگرانی از تشدید تنش در دریای سرخ، نقش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به بازگشت ثبات به منطقه را مورد تأکید قرار داد. بورل در ادامه با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا برای تشکیل ائتلاف دریایی خاطر نشان ساخت: این ائتلاف تنها برای حفاظت از کشتی‌های تجاری اروپا در برابر حملات احتمالی در دریای سرخ بوده و هیچ ماهیت نظامی، علیه کشوری ندارد. در این گفت‌و‌گو، طرفین با اشاره به اهمیت گفت‌و‌گو در کمک به بازگشت ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت حفظ مسیر تماس در سطوح مختلف میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا تصریح کردند. همچنین طرفین آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی