صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به جنوب کشور صدها طرح و پروژه در حوزه های عمرانی، بهداشتی، انرژی، خدماتی و صنعتیافتتاح شد

حرکت شتابان هرمزگان در مسیر توسعه


سفر دو روزه هیأت دولت برای استان هرمزگان و مردمش، پر خیر و برکت بود؛ سفری که شمار طرح‌های افتتاح شده و مصوبات در حوزه‌های مختلف، بیانگر روند درست این استان به سمت توسعه و آبادانی است. احیای 610 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، بهره‌برداری از 157 طرح جدید در حوزه صنعت و انرژی، اهدای 14 هزار واحد مسکونی و 11 هزار قطعه زمین در قالب نهضت ملی مسکن و رونق صیادی در استان پس از تعلیق 20 ساله، و بهره‌برداری از 32 طرح بهداشتی-درمانی، همگی مؤید یک واقعیت است: حرکت شتابان هرمزگان به سمت توسعه در دولت سیزدهم.
این آمارها را باید در کنار واقعیتی گذاشت که معاون اجرایی رئیس جمهور از آن خبرداد. به گفته محسن منصوری، «بعد از سفر نخست آیت‌الله رئیسی به هرمزگان، نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد تومان منابع وارد این استان شده، که از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بوده است.» وی اضافه کرد که «صددرصد تعهدات تسهیلاتی و اقتصادی از مصوبات سفر اول دولت به هرمزگان اجرایی و عملیاتی شده است.» حالا، هرمزگان ثمرات این نگاه ویژه دولت را برداشت می‌کند؛ ثمراتی که البته در هر سفر استانی، شامل استان‌ها و مناطق دیگر کشور نیز می‌شود.
 
قدردانی صیادان هرمزگانی
از رئیس جمهور
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به بندرعباس، گفت که این استان ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیاری در اقتصاد دریا، گردشگری، کشاورزی و صنعتی دارد. یکی از اتفاقات مهم در حوزه اقتصاد دریا، در همین سفر و البته برای صیادانی رقم خورد که قریب به 25 سال در آرزوی دریافت مجوز صید بودند. در همین راستا، در حاشیه جشن احیای 610 واحد راکد در ساحل بندرعباس، جمعی از نمایندگان صیادان هرمزگانی در دیداری صمیمانه با رئیس جمهور، بابت تحقق وعده رفع مشکل مجوز کسب و کار خود بعد از گذشت چند دهه، تشکر و قدردانی کردند. با صدور حدود 8 هزار مجوز صیادی جدید در دولت مردمی، صیادانی که حدود 25 سال برای دریافت مجوز صیادی بلاتکلیف بودند، ساماندهی شدند. با این حساب مجموع مجوزهای صیادی صادر شده به 12 هزار عدد بالغ می‌شود. این صیادان که قبل از این هیچ بیمه‌ای نداشتند، طبق موافقت‌نامه بیمه روستاییان و عشایر، بیمه شدند و حتی می‌توانند برای تجهیزات شناورها تسهیلات بگیرند و از سوخت یارانه‌ای نیز بهره‌مند خواهند شد.
 
جزایر سه‌گانه جزو لاینفک
جمهوری اسلامی ایران
رئیس جمهور در سفر دو روزه خود به هرمزگان، دو دیدار مردمی داشت؛ نخست دیدار با مردم بندرعباس و دیگری دیدار با مردم میناب. رئیس جمهور روز پنجشنبه در اجتماع باشکوه مردم استان در بندرعباس، با قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیروهای مسلح مقتدر کشورمان که برای منطقه خلیج فارس و همه کشورهای حاشیه آن امنیت‌آفرینی می‌کنند، بر سابقه همزیستی مسالمت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران با همه همسایگان و کشورهای منطقه تأکید کرد و افزود: جزایر سه‌گانه جزو لاینفک جمهوری اسلامی ایران هستند و همواره بر این مسأله تأکید داشته و داریم. هر کس در هر کجا سخن دیگری بر زبان یا قلم جاری کرده باید آن را جبران کند، چرا که اسناد قطعی و قابل استناد و سوابق موجود همواره حاکمیت ایران بر این جزایر را تأیید و مورد تأکید قرار داده و می‌دهند.
 
تشریح اقدامات دولت برای هرمزگان
رئیس جمهور در ادامه، با اشاره به اینکه به رغم انجام کارهای بسیار در این استان در 40 سال گذشته، هرمزگان به دلیل محرومیت‌های تاریخی همچنان نیازمند کارهای بیشتری است، گفت: امروز بیکاری در استان به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. همچنین در مجموع برای بیش از هزار طرح و پروژه‌ای که در دهه مبارک فجر در استان افتتاح خواهند شد، بیش از 105 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دولت مردمی مشکلات استان هرمزگان را تا زمان حل قطعی آنها پیگیری خواهد کرد، اظهارکرد: گره‌گشایی از کارهای مردم در اداره‌ها و مبارزه با فساد سیاست قطعی و جدی دلت مردمی است. مردم باید این احساس را داشته باشند که با مراجعه به اداره‌ها کارهای آنان حل می‌شود. امیدوارم مردم عزیز از ادارات و سازمان‌ها گله نداشته باشند.
 
بندرعباس به قشم متصل می‌شود
آیت‌الله رئیسی در «جشن اهدای 14 هزار واحد مسکونی و 11 هزار قطعه زمین» در استان هرمزگان اعلام کرد: تلاش دولت در زمینه تأمین نیاز مردم به مسکن در شهرها و روستاها با قوت ادامه خواهد یافت چرا که رفع این نیاز برای مردم آرامش ایجاد می‌کند
وی موفقیت‌های دولت مردمی را ناشی از لطف خداوند و حضور مردم دانست و اضافه کرد: یکی از اقداماتی که می‌تواند در توسعه استان هرمزگان بسیار مؤثر واقع شود، تکمیل پروژه ارتباط بین بندرعباس با قشم است که پیگیری خواهد شد. رئیس جمهور ادامه داد: قبلاً کارهایی در این زمینه شده و شاید برخی بگویند که اگر این کار انجام شدنی بود، قبلاً انجام می‌شد، اما باید بگویم که منطق ما منطق ما می‌توانیم است و باور داریم که با ظرفیت‌های موجود در کشور کارهای بزرگی می‌توان کرد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به بازدید خود از یک کارخانه کشتی‌سازی احیا شده گفت: یکی از کارگران این کارخانه می‌گفت ما بارها برای احیای این واحد تلاش کردیم، اما هر بار به ما می‌گفتند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان کارخانه را احیا کرد، اما در این دولت اثبات شد که با اراده و همت جهادی می‌توان بر تحریم‌ها غلبه کرد.
رئیس جمهور اظهارکرد: کسانی که منتظرند بیگانگان بیایند و مشکلات را حل کنند، بدانند که بیگانگان هیچ کجا مشکلی را حل نکردند که ایران دومین جا باشد. تجربه نشان داده که گره‌ها باید به دست توانای ملت و جوانان کشور گشوده شود. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم فرمودند که در کشور مشکلی نداریم که حل نشود و راه‌حل هم مشکلات هم در درون کشور است.
 
دشمن دیگر با زبان تهدید
سخن نمی‌گوید
رئیس جمهور روز گذشته، در اجتماع پرشور مردم میناب، با اشاره به اینکه امروز در کنار استقلال و آزادی از برخی پیشرفت‌ها برخورداریم و در عین حال در برخی زمینه‌ها عقب‌ماندگی‌هایی داریم، اضافه کرد: هر کجا که با وجود تحریم‌ها و فشارها باور داشتیم می‌توانیم بر این موانع غلبه کنیم، آنجا پیشرفت نصیب کشور شده است. هر کجا که تلاش کردیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، آنجا نقطه موفقیت و پیشرفت ما بوده و هرگاه که منتظر ماندیم که بیایند تحریم‌ها را برطرف کرده و اخم دشمن تبدیل به لبخند شود، آنجا دچار عقب‌ماندگی شدیم.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه مردم ما مردمی مصمم و با اراده هستند، گفت: دیروز وقتی در اولین برنامه سفر از یک کارخانه احیا شده کشتی‌سازی بازدید کردیم که به بهانه تحریم‌ها از سال 97 تقریباً راکد شده بود، دیدیم که چگونه عزم و اراده بر تحریم‌ها غلبه می‌کند. کارخانه‌ای که 400 کارگر آن به 40 کارگر تقلیل یافته بود و تقریباً تعطیل بود، با وجود تحریم‌ها و فشارها احیا شده و تعداد کارگران آن در مرز 500 نفر بود و زمینه برای افزایش تعداد کارگران آن تا هزار نفر نیز ایجاد شده بود.
وی با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاد که با وجود تحریم‌ها این کارخانه و هزاران امثال آن احیا شدند، افزود: باور انقلابی و جهادی «ما می‌توانیم» و همت نیروهای توانمند، کارآمد، مخلص و جهادی می‌تواند با وجود تحریم‌ها کشور را به پیش ببرد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اضافه کرد: دشمن هیچ‌گاه باور نمی‌کند که به دست توانای کارشناسان ما صورت گرفته باشد. این کارها به صورت علم‌پایه و فناوری پایه در راستای ارتقای بنیه دفاعی کشور انجام گرفته و حقیقتاً تلاش شبانه‌روزی باعث شده که قدرت نظامی جمهوری اسلامی بازدارنده باشد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه در گذشته با ایران اسلامی با زبان تهدید سخن می‌گفتند و به گزینه‌های نظامی اشاره می‌کردند، گفت: امروز دیگر این سخن را نمی‌شنوید که «همه گزینه‌ها روی میز است» بلکه آنها می‌گویند ما قصد درگیری با جمهوری اسلامی نداریم.
رئیس جمهور مهم‌ترین مؤلفه قدرت کشور را قدرت مردم و سپس قدرت نیروهای مسلح دانست و گفت: ما جنگی را آغاز نخواهیم کرد، اما اگر کشور و نیروی ظالمی بخواهد برای ما قلدری کند، جمهوری اسلامی ایران جواب محکمی به او خواهد داد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه قدرت نظامی ایران در منطقه برای هیچ کشوری تهدیدی نبوده و نیست، گفت: قدرت جمهوری اسلامی امنیت‌ساز است و کشورهای منطقه می‌توانند به این قدرت اتکا و اعتماد کنند.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مصوبات دولت در سفر به استان هرمزگان برای شهرستان میناب، گفت: اختصاص 300 میلیارد تومان برای بیمارستان 160 تختخوابی میناب، تکمیل سد میناب، آبیاری و زهکشی برای 4 هزار هکتار دشت میناب، تکمیل مجتمع فرهنگی و تکمیل خوابگاه دخترانه از جمله مصوباتی است که برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.
 
نشست پیگیری موضوعات ویژه استان
صبح دیروز نیز نشست پیگیری موضوعات ویژه استان با حضور رئیس جمهور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این نشست، ضمن دریافت گزارش از موانع، مشکلات، مسائل و موضوعات اولویت‌دار هرمزگان، دستورات لازم برای رفع یا بررسی این موانع را صادر کرد. در ابتدای این جلسه موضوع پروژه بزرگ معطل مانده پل خلیج فارس و دلایل چرایی توقف اجرای این پروژه و همچنین راهکارهای تأمین منابع مالی برای تکمیل آن مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش معاون اجرایی رئیس جمهور، روند اجرای این پروژه که اجرای آن مزایای زیادی برای استان به همراه خواهد داشت، از دو دهه پیش و به دلیل عدم تأمین مالی با 15 درصد پیشرفت متوقف مانده است. رئیس جمهور در ادامه پس از استماع گزارش و پیشنهادهای معاون اجرایی، رئیس سازمان منطقه آزاد قشم و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با تأکید بر ضرورت‌های استراتژیک اجرای این پروژه، به سازمان منطقه آزاد قشم دستور داد ضمن طرح این مسأله در شورای اقتصاد، اقدامات اجرایی آن را آغاز کند.

 

بــــرش
1

خوشحالی مردم، خوشحالی دولت است
آیت‌الله رئیسی در مراسم «جشن احیای 610 واحد راکد تولیدی و صنعتی»، ضمن قدردانی از وزرای جهادکشاورزی و اقتصاد برای تسهیل صدور بیش از 12 هزار مجوز صیادی برای اهالی منطقه، صدور این مجوزها را باعث آرامش و خوشحالی صیادان و خانواده‌های آنان دانست و گفت: خوشحالی مردم خوشحالی دولت است. وی اظهارکرد: احیای کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیل وارد کانال 7 هزار شده که این خبر بسیار خرسند کننده است. نهضت احیای کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل باید بسیار قوی‌تر از گذشته ادامه یابد و ان‌شاءالله شاهد روزی باشیم که هیچ کارخانه و یا کارگاه نیمه تعطیل یا تعطیل در کشور وجود نداشته نباشد و اشتغال به نحوی مطلوب باشد که کسی دغدغه شغل نداشته باشد. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: قطعاً «تولید» رشد اقتصادی به همراه دارد که همه اینها به ایران قوی می‌انجامد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه شهدای عزیز، امام راحل و حضور حماسه‌ساز مردم در کشور برای ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به ارمغان آوردند، تصریح کرد: استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی کافی نیست، دولت مردمی عزم جدی دارد که از بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در عرصه‌های تولیدی حمایت‌های لازم را انجام دهد.

 

بــــرش
2

بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی و حوزه انرژی
آیت‌الله رئیسی در «آیین بهره‌برداری از 157 پروژه حوزه صنعت و انرژی» نیز با بیان اینکه امروز عنوان ایران پیشرفته و فن آور زیبنده ایران اسلامی است، اظهارکرد: نتیجه ضمیمه شدن دانایی‌ها به توانایی‌ها پیشرفت‌ها و توسعه‌ای است که بحمدالله در جای جای کشور شاهد هستیم. رئیس جمهور گفت: امروز مهم‌ترین محور کار برای همه ما تلاش در جهت رشد تولید است، کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد و همه باید برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها تلاش کنیم.
وی درعین حال، با بیان اینکه اگر مصرف مدیریت نشود، همه هزینه‌هایی که باید صرف سرمایه‌گذاری و افزایش ثروت کشور شود، با مصرف بی‌رویه هدر می‌رود، گفت: خام فروشی برای کشور زیان بزرگی به همراه دارد و در عوض با تکمیل صنایع پایین‌دستی و زنجیره ارزش می‌توانیم از مواد خامی که در کشور تولید می‌شوند ارزش افزوده بالاتری تولید کنیم.

 

بــــرش
3

بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های
نیروی دریایی سپاه
رئیس جمهور صبح دیروز با حضور در منطقه یکم دریایی صاحب الزمان (عج) در بندرعباس، از نمایشگاه راهیان پیشرفت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کرد. شناورهای تندرو و موشک‌انداز نسل جدید نیروی دریایی سپاه، موشک‌های دریایی با بردهای بیش از 750 کیلومتر، پهپادهای دریایی برد بلند موشک‌انداز، بمب‌افکن، شناسایی و انهدامی، سامانه‌های راداری و جنگ الکترونیک و زیر سطحی‌های هوشمند و مدیریت‌پذیر، شناور پیشرفته و کاملاً ایرانی شهید سلیمانی و شناور شهید ابومهدی المهندس، دستاوردهای دفاعی بود که رئیس جمهور از آنها بازدید کرد. رئیس جمهور در جریان بازدید گفت: امروز دشمن توانایی ندارد علیه ما کاری انجام دهد، چون می‌داند که نیروهای ما قدرتمند و توانمند هستند. امروز توانایی نظامی، علمی و فنآوری برای کشور ایجاد شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی