صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران:

افزایش قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد

جلسه روز گذشته هیأت دولت، پس از برگزاری مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد. برخی از اعضای دولت پس از پایان جلسه، با حضور در میان خبرنگاران، به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. گزارش این رویداد را می‌خوانید؛
 
منصوری: جزئیات سفر هیأت دولت به جنوب
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به استان هرمزگان، گفت: هرمزگان از نظر شاخص رشد از استان‌های ممتاز کشور است. محسن منصوری با بیان اینکه بعد از سفر اول رئیس‌جمهور به این استان نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد تومان منابع وارد این استان شده است، اضافه کرد: از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بوده، ضمن اینکه صددرصد تعهدات تسهیلاتی و اقتصادی از مصوبات سفر اول دولت به هرمزگان اجرایی و عملیاتی شده است. وی درباره جزئیات سفر آتی رئیس‌جمهور به هرمزگان نیز گفت: حضور در پروژه‌های مسکن و تقدیم واحدهای مسکونی و زمین به مردم و همچنین افتتاح طرح‌های مختلف صنعتی و اقتصادی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر است. معاون اجرایی رئیس‌جمهور از افتتاح سه بندر در نقاط مختلف این استان با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: در این سفر به صورت متمرکز در کل کشور، هزار مدرسه افتتاح می‌شود. به این منظور، رئیس‌جمهور با حضور در مدرسه‌ای در بشاگرد، به صورت نمادین تعدادی از این مدارس را افتتاح می‌کند. به گفته وی، مجموعاً ۱۰۵ هزار میلیارد تومان پروژه اقتصادی و عمرانی در این سفر افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد. منصوری همچنین با اشاره به اینکه راه‌آهن رشت - کاسپین آماده بهره‌برداری است و در آینده نزدیک با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود، اظهارکرد: برای اجرای این پروژه نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان هزینه شده است که اگر این مبلغ را براساس نرخ‌ روز محاسبه کنیم، بیش از 4 هزار میلیارد تومان خواهد شد.
 
بهادری جهرمی: عرضه بیش از تقاضای ارز
سخنگوی دولت هم با اشاره به اینکه عرضه ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از تقاضاست، تأکید کرد: براین اساس افزایش قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد، ضمن اینکه ترازهای ارزی مثبت و درآمدهای ارزی نیز در دسترس و قابل قبول است. علی بهادری جهرمی اضافه کرد: نرخ رشد نقدینگی به کمترین رقم در ۵۰ ماه گذشته یعنی به ۲۵.۲ درصد رسیده است، نرخ رشد پایه پولی نیز به ۳۱ درصد رسید. به‌علاوه از ابتدای سال منابع ارزی قریب به ۶۰ میلیارد دلار تخصیص داده شده است، بر این اساس منابع ارزی قابل قبول است. وی در ادامه، اصلی‌ترین موضع جلسه روز گذشته هیأت وزیران را تقسیم کار برای اجرای فرامین رهبرانقلاب در زمینه حمایت از تولید عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های مختلف هم گزارشی از اقدامات خود در این زمینه در جلسه دولت ارائه کردند که به عنوان یک نمونه، از اردیبهشت سال گذشته و در اجرای تأکیدات رهبرانقلاب، دولت مصوبه‌ای داشت که براساس آن هیچ مقرره‌گذاری نمی‌تواند در دولت بدون اطلاع‌رسانی صورت گیرد. وی اضافه کرد: براساس این رویه، ۱۵ روز بعد از انتشار، مقرره می‌تواند اجرایی شود تا فعالان اقتصادی از تصمیمات گرفته شده مطلع باشند.
بهادری جهرمی تصمیم دیگر دولت را متوجه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برشمرد و گفت: براساس گزارش رئیس کل بانک مرکزی، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای تولید انجام شده است. رئیس‌جمهور مهلت یک‌ماهه تعیین کرد تا برنامه روشنی برای اصلاح ناترازی‌ها چه در بخش آب و چه در بخش برق و گاز ارائه شود.
بهادری جهرمی درباره افزایش سقف بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اول باید منابع تأمین و سپس متناسب با آن هزینه شود، اظهارکرد: وقتی سقفی برای منابع در نظر گرفته شود دیگر نمی‌توانیم بیشتر از آن سقف هزینه کنیم، زیرا این باعث ناترازی در بودجه می‌شود. وی با اشاره به اینکه دولت از منبع درآمدی واقعی و پایدار استقبال می‌کند، اضافه کرد: اینکه گفته شود ارز لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو که هر سال تخصیص داده می‌شود نصف شود، آیا به این معنی است که میزان دارو را نصف می‌کنیم یا قیمت را دوبرابر می‌کنیم؟ سخنگوی دولت ادامه داد: اگر مخالف افزایش قیمت‌ها باشیم، نمی‌توانیم بگوییم ارز کمتری تخصیص بدهیم و منابع ارزی را جای دیگر مصرف کنیم. این همان منبع درآمدی غیرواقعی است که رهبری از آن با عنوان ‌ام‌الخبائث یاد کردند. به گفته بهادری جهرمی، اگر بودجه به این شکل نهایی شود، نتیجه آن کسری بودجه و تورم در سال بعد خواهد بود که خط قرمز همه ماست. همه باید روی این خط قرمز بایستیم و در سقف مصارف بودجه بازنگری داشته باشیم.
 
زارع پور: برگزاری روز ملی فناوری فضایی با حضور آیت الله رئیسی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به دریافت روزانه سیگنال‌های ماهواره «مهدا»، گفت: این امر نشان می‌دهد کار دانشمندان در حوزه ساخت ماهواره کامل بود و ماهواره عملیاتی کار می‌کند. عیسی زارع‌پور با بیان اینکه صنعت فضایی کشور در بخش‌های گوناگون اعم از پرتابگر، ساخت ماهواره، ایستگاه‌های زمینی و پایگاه‌های پرتاب با سرعت دنبال می‌شود، اظهارکرد: مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی روز شنبه با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.
 
مرتضوی: بیمه بیکاری برای کارکنان بیمارستان گاندی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم درباره وضعیت پزشکان بیکار بیمارستان گاندی اظهارکرد: همه افرادی که بیمه‌پرداز بود‌ه‌اند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند و تا دایر شدن مجدد بیمارستان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند و در همین چهارچوب سنوات و عیدی را باید از همان مرکز بگیرند. سیدصولت مرتضوی افزود: اما آن بخش از کارکنان بیمارستان که بیمه‌پرداز بودند، چنانچه بیکار شدند و کار جدیدی پیدا نکردند و بیمارستان نیز امکان به کار‌گیری آنان را نداشته باشد، حتماً از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی