بسیج با «مهوا» به یاری فرهنگ و هنر آمد

جبار آذین
منتقد و مدرس سینما و تئاتر و تلویزیون


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پیشگام خط مقاومت، گرچه به عنوان بازوی ستبر و پاسدار انقلاب متولد شد، ولی به سرعت همگام با تحولات معنایی و محتوایی و اعتقادی و ساختاری، در عرصه‌های مختلف و متنوع ملی و اجتماعی و منطقه‌ای و جهانی توسعه و گسترش یافت و قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را نمایاند و در جایگاهی رفیع ایستاد و نشان داد نه‌فقط در حوزه‌های نظامی و انتظامی و اطلاعاتی، صاحب قدرت و نفوذ و خلاقیت است که در دیگر ارکان جامعه هم، نقش‌آفرین تحولات بزرگ است. حضور و فعالیت در حیطه‌های علمی، عمرانی، اقتصادی و اجتماعی و یاری قشرهای گوناگون جامعه بویژه نیازمندان به یاری بسیج، نمودار خدمات غیرنظامی آن است.
اما سپاه در این فضاهای پرچالش محدود نمانده و در یک میدان بسیار مهم و اساسی نیز با قدرت و صلابت و تأثیرگذار ظاهر شده و آن پاسداری از فرهنگ و باورهای ایرانی و اسلامی و فرهنگسازی در این راستاست. سپاه از سالیان دور تا امروز در پهنه تأثیرگذار فرهنگ، هنر و رسانه، حضوری چشمگیر داشته است.
راه‌اندازی خبرگزاری فارس و روزنامه جوان و شبکه افق و سازمان هنری رسانه‌ای اوج و... نمونه‌هایی گویا و مثال‌زدنی از فعالیت رسانه‌ای سپاه در بخش رسانه و هنر و فرهنگ و مسیر فرهنگ‌سازی در کشور است. تلاش‌ها و کوشش‌های هدفمند سپاه منحصر به موارد یادشده نیست و ساخت شهرک سینمایی و تولید و مشارکت در ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی را هم دربر می‌گیرد.
جدیدترین حرکت بزرگ فرهنگی که در نوع خود بی‌نظیر و در ایران و منطقه و جهان یکتاست، تأسیس و راه‌اندازی مرکز فرهنگی تولید آثار دیجیتال است که تمام حوزه‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن‌سازی و... را دربر می‌گیرد.
این مرکز که به تازگی به عرصه حیات علم و هنر و فرهنگ و صنعت کشور پا گذاشته «مهوا» نام دارد و اهداف و برنامه‌های شاخص و مهم فرهنگسازی و مقابله و مبارزه با تهاجم فرهنگی و تبلیغ و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی با رویکردهای اشاعه و گسترش تولیدات فرهنگی و اعتقادی و ایرانی و اسلامی و جهانی را در چهارچوب عملکردهای خود قرار داده است. مهوا حاصل برنامه‌ریزی سپاه و ابتکار و خلاقیت جوانان نخبه و هنرمند، همکاری مؤسسه‌های دانش‌بنیان و مسئولان و مدیران سازمان بسیج مستضعفان است. فعالیت‌های این سازمان دامنه‌های گسترده دارد و بخش‌های اقتصادی و رسانه‌ای و فرهنگی آن در این فضاها حضوری توانا و قدرتمند دارند.
در همین امتداد سازمان بسیج هنرمندان، خوش جلوه کرده و در راستای شکل‌دهی به هنر و هنرمندان بسیجی، موفق عمل کرده است.
با تأسیس مهوا، هنرمندان کشور و همچنین مدیران فرهنگی و هنری با همکاری این نهاد علمی و فنی و هنری قادر خواهند بود تا با رونق تولیدات پویانمایی، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، گام‌های جدی‌تر رو به جلو بردارند.
مهوا از منظر ابزاری و محتوایی به دلیل بهره‌مندی از مهم‌ترین و مدرن‌ترین سامانه‌های پیشرفته و اهداف ارزشی و اعتقادی می‌تواند در ساختار و جهت‌دهی تولید آثار فرهنگی ایران اسلامی، تعیین‌کننده و تأثیرگذار باشد. فرمانده کل سپاه پاسداران در ارتباط با تولد و حیات مهوا یادآور شده است که، مهوا و فضای ایجاد شده توسط آن در اختیار فرهنگ و هنر کشور قرار خواهد گرفت.
این خبری مبارک برای اهالی فرهنگ و هنر بوده و می‌تواند بشارت‌بخش دورانی تازه در حرکت تحولی و تکاملی هنر و فرهنگ ایران اسلامی باشد. ولادت مهوا، جلوه پرفروغی دیگر از پیشرفت‌های رو به اوج علمی و فرهنگی و صنعتی ایران اسلامی است.

جستجو
آرشیو تاریخی