صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

برپایی آیین رونمایی از ۴۲ عنوان کتاب در کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت

امنیت امروزمان را مدیون شهدا هستیم

گروه فرهنگی/ آیین رونمایی از ۴۲ عنوان اثر جدید کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت در حالی برگزار شد که حاضران در این مراسم از حضور پررنگ رزمنده‌های تهرانی در دوران دفاع مقدس گفتند؛ همچنین براهمیت نقش مادران و همسران در دوره جنگ تحمیلی نیز تأکید شد.
تهرانی‌ها در دوره جنگ درخشیدند
دراین مراسم که ظهر روزگذشته به میزبانی پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن تشکر از تلاش و ابتکاری که برای برپایی کنگره ملی 24 هزار شهید پایتخت و رونمایی از کتاب‌هایی درباره جنگ تحمیلی صورت گرفته است، گفت: «با تلاش دست‌اندرکاران برپایی این کنگره، حدود 10 روز است که پایتخت با تصاویر و حال و هوای شهدا رنگ و بوی دیگری گرفته است. اقتدار و عزت و امنیت جمهوری اسلامی ایران از برکت خون شهداست و اگر آنها نبودند، ما این موارد را نداشتیم. امروز سالگرد شهادت سردار حسن باقری است که به گفته مقام معظم رهبری نابغه جنگ بود. این شهید بزرگوار اهل تهران و متولد میدان خراسان بود.»
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: «اولین تیپی که در سپاه پاسداران تشکیل شد، تیپ محمد رسول‌الله بود که با تلاش محمد بروجردی و فرماندهی حاج احمد متوسلیان و جانشینی محمود شهبازی در منطقه غرب تشکیل شد. البته در تهران لشکر ۲۲۱حمزه در ارتش شکل گرفته بود. اما تیپ محمد رسول‌الله با ابتکار شهید باقری و همت شهید بروجردی تشکیل شد.»
وی ادامه داد: «خیلی‌ها نمی‌دانستند که حسن باقری اهل تهران است. شهید چمران هم با تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم اولین گروه بچه‌های تهران را با این ابتکار به جبهه بردند. البته بعد‌ها لشکر ۲۷ و یگان‌های دیگری که تشکیل شد و باید در موضوع کمیته‌های انقلاب از لشکر ۲۸روح‌الله نام ببریم. همه مردم ایران در دفاع مقدس مشارکت داشتند اما تهران به‌عنوان پایتخت وظیفه سنگینی داشت. ما درگیر ترور‌های ناجوانمردانه گروهک‌ها هم بودیم. برخی رزمندگان و فرماندهانی که در خط مقدم شهید نشدند، وقتی به تهران آمدند ترور شدند و به شهادت رسیدند. تهران و اهالی آن واقعاً در دوران دفاع مقدس درخشیدند. باید قدر کشورمان و قدر امنیت و آسایش را بدانیم.»
تقدیر از قهرمان‌هایی که به کتاب‌ها راه یافتند
در ادامه شخصیت‌های اصلی کتاب‌هایی که در این مراسم رونمایی شدند به شرحی که در ادامه آمده مورد تقدیر قرار گرفتند، از جمله خانواده شهید مدافع حرم «ابراهیم خلیلی» که سوژه اصلی کتاب «زیر پای درختان زیتون» بود روی صحنه آمده و تجلیل شدند. امیرسرتیپ آزاده حسین یاسینی راوی کتاب «پوتین‌های خونین»، آزاده محمد رنج‌پور راوی کتاب «پسر رنج»، گلعلی بابایی نویسنده کتاب «به قلم سوگند؛ سرگذشت‌نامه و یادداشت‌های بسیجی شهید حبیب غنی‌پور»، محمدرضا همتی نویسنده کتاب «اخراجی‌ها»، ساعد نیکبخت نویسنده فرهنگنامه شهدا و آزادگان روحانی، علی بهرامی‌فرد نویسنده «بچه‌های خیابان روبه‌روی بهشت»، بهزاد فرهادی نویسنده کتاب «منادیان عدالت» که به زندگی حقوقدانان شهید می‌پردازد و حبیب‌الله مهرجو نویسنده کتاب «دادستان شهید» که زندگینامه شهید آیت‌الله قدوسی را بررسی می‌کند مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین، مریم عرفانیان نویسنده کتاب «پای درختان زیتون»، مریم اکبری نویسنده کتاب «نشد که بمانی» (اولین رمان با موضوع مدافعان حرم)، شایسته شمسایی نویسنده کتاب دل‌نگران، معصومه عطایی مؤلف کتاب «من مرد این خانه‌ام»، فاطمه دهکردی نویسنده «پوتین‌های خونین»، سوسن رادمان نویسنده «سربه زیر و سخت»، فریبا خرداد نویسنده «فکر خوب نوک‌طلا» (کتاب کودک با موضوع مشارکت زنان در دوران دفاع مقدس)، زهرا خسروی (نویسنده کتاب کودک قصه خاله کبری)، مهدیه زکی‌زاده محقق کتاب «پای درختان زیتون» و «سر به زیر و سخت»، کوثر دانش محقق کتاب کنگره شهدای تراز از نگاه و نظر مقام معظم رهبری، غلامعلی مهربانی محقق کتاب «وصیت‌نامه شهیدان پایتخت» از جمله نویسندگان و محققانی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش دیگری از این مراسم، گلعلی بابایی نویسنده کتاب «به قلم سوگند» گفت: «این پنجمین مراسم رونمایی کتاب ما در تهران است. از ابتدای برگزاری دومین کنگره تهران آثار متنوعی تولید شده است. تنوع آثار به لحاظ اینکه شهدای سپاه و ارتش و ناجا و.. را شامل می‌شود. در این کنگره کیفیت آثار بسیار حائز اهمیت بود. این راهی که آغاز کردیم دنباله‌دار است و متوقف نمی‌شود.»
گفتنی است که در حاشیه این مراسم، نمایشگاه کتاب‌های دفاع مقدس نیز کار خود را در باغ کتاب‌تهران آغاز کرد که این نمایشگاه امروز نیز برقرار است. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های دفاع مقدس را با پنجاه درصد تخفیف تهیه کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی