صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

سوری‌ها به دنبال کشاندن کار به ضربات پنالتی

باید در 90 دقیقه پیروز شد

یکی از اهداف سوریه در بازی با ایران این است که کار را به ضربات پنالتی بکشاند. روزنامه الوطن سوریه در گزارشی که در این باره منتشر کرده نوشته است: «عملکرد خط دفاعی سوریه با توجه به نتایج بازی‌های مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2023 قابل قبول است اما خط حمله این تیم نیازمند اصلاح است. سوریه در مرحله یک هشتم نهایی باید به مصاف تیمی برود که یکی از قدرت‌های آسیاست. ایران یکی از نامزدهای قهرمانی این مسابقات محسوب می‌شود. هرچند رنکینگ فیفا معیار مقایسه نیست اما تفاوت آشکاری بین تیم‌های ملی ایران و سوریه وجود دارد. دیدار با ایران، حداقل از نظر قدرت جسمانی بازیکنان حریف سخت خواهد بود. سوریه باید با ارائه بازی دفاعی چشم به ضد حمله‌ها داشته باشد. این تیم باید بازی را به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی بکشاند تا شانس پیروزی و صعود پیدا کند. پیروزی بر ایران و صعود به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا یک دستاورد بزرگ برای سوریه خواهد بود. این صعود می‌تواند سوریه را به مرحله نیمه‌نهایی و حتی مسیر قهرمانی هدایت کند. سوریه برای رسیدن به اهدافش ابتدا باید از سد تیم سرسخت ایران بگذرد. اگر این اتفاق رخ دهد، یک نتیجه غافلگیرکننده و سورپرایز بزرگ خواهد بود. سوریه باید بدون ترس و فشار بازی کند. انتظار پیروزی از سوریه نمی‌رود، اما اگر به این نتیجه دست یابد عالی خواهد بود و آینده این تیم با دلگرمی بیشتری ساخته می‌شود.»
 
 تیم هایی با اولین تجربه دور حذفی
نکته‌ای که درباره سوریه وجود دارد این است که این تیم به همراه تاجیکستان، اندونزی و فلسطین نخستین حضور خود در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کنند. در میان این تیم‌ها، تاجیکستان کار بزرگی انجام داد و در نخستین تجربه‌اش موفق به صعود از مرحله گروهی شد اما سوریه، پس از شش حضور، سرانجام طلسم‌شکنی کرد و به دور نخست مرحله حذفی راه پیدا کرد.
 
باسابقه‌ترین‌ها با حضور ایران
ایران، کره‌جنوبی، ژاپن و عراق، چهار تیمی هستند که از سال 1996 تا به امروز همیشه در مراحل حذفی حاضر بوده‌اند. ژاپن و کره‌جنوبی با پنج پیروزی، بیشترین برد را در اولین بازی مرحله حذفی به دست آورده‌اند و عراق با متحمل شدن پنج شکست، بیشترین باخت را پذیرا شده است. امارات در سه حضور قبلی‌اش در مرحله حذفی، توانسته سه برد را در دیدار اول به‌دست بیاورد. آن‌ها در سال‌های 1996، 2015 و 2019 به ترتیب از سد تیم‌های عراق، ژاپن و قرقیزستان گذشتند و تا به امروز باختی در این مرحله نداشته‌اند. اردن، نقطه مقابل امارات است. این تیم در هر سه صعود قبلی‌اش از دور گروهی، فوراً با باخت روبه‌رو شده و سریعاً به خانه برگشته است.اردنی‌ها در سال 2004 به دست ژاپن حذف شدند.آن‌ها در سال‌های 2011 و 2019 نیز برابر ازبکستان و ویتنام، طعم تلخ شکست را چشیدند و با جام وداع کردند. در کنار این دو تیم باید به تایلند هم اشاره کنیم. تیمی که در تنها حضور قبلی‌اش در مرحله حذفی با حساب 2-1 به چین باخت و از گردونه مسابقات کنار رفت.
 
عملکرد ملی‌پوشان در دیدار های نخست دور حذفی
همان‌طور که اشاره شد، ایران هشتمین حضور خود در مرحله اول دور حذفی جام ملت‌های آسیا را پشت سر خواهد گذاشت. ملی‌پوشان در هفت تجربه قبلی، آمار چهار شکست و سه برد را بر جای گذاشته‌اند.کره‌جنوبی، رقیب اصلی ایران در این مرحله بوده و طرفین پنج مرتبه به مصاف یکدیگر رفته‌اند که ماحصل آن سه پیروزی برای چشم بادامی‌ها و دو برد برای یوزها بوده است. ایران در سال 2015 مقابل عراق در ضربات پنالتی شکست خورد و نهایتاً در سال 2019 با نتیجه 2 بر صفر، عمان را شکست داد. نکته جالب‌توجه ماجرا اینجاست که هروقت بازی در 90 دقیقه به اتمام رسیده، ایران به مرحله بعدی صعود کرده و هرگاه، کار به وقت اضافه و ضربات پنالتی کشیده شده، تیم حریف جشن صعود برپا کرده است. حالا باید دید شاگردان امیر قلعه‌نویی می‌توانند برای نخستین بار دو  صعود متوالی را رقم بزنند یا خیر. تیم تحت هدایت قلعه‌نویی در جام ملت‌های 2007 در ضربات پنالتی شکست خورد و حذف شد اما حالا می‌توان امیدوار بود که کار سوریه را در 90 دقیقه قانونی تمام کند و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند.

جستجو
آرشیو تاریخی