صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

قلعه‌نویی در آستانه حساس‌ترین بازی‌اش در تیم ملی

نیم قرن شکست ناپذیری برابر سوریه

حامد  جیرودی
خبرنگار


تیم ملی فوتبال کشورمان در آستانه برگزاری حساس‌ترین دیدار خود از زمان حضور دوباره امیرقلعه‌نویی است. ایران در سال 1402 و از ابتدای آن‌که با دومین دوره مربیگری قلعه‌نویی همراه بوده، در 16 مسابقه به میدان رفته و به 14 برد و دو تساوی دست پیدا کرده که آماری خیره‌کننده است. قلعه‌نویی با این روند عالی و پیروزی‌های پیاپی، توانسته از رکورد 15 بازی بدون باخت تیم ملی در دوران مربیگری دراگان اسکوچیچ هم عبور کند و حالا به‌دنبال این است که این روند را در بازی بعدی ایران برابر سوریه نیز ادامه دهد. اما نکته‌ای که درخصوص دیدارهای قبلی تیم ملی با بازی پیش‌رو وجود دارد این است که بازی‌های برگزار شده، هیچ کدام در مرحله حذفی برگزار نشده و حکم مرگ و زندگی نداشته است. ایران پیش از این سه بازی در مرحله گروهی جام‌ملت‌های آسیا، دو بازی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 برگزار کرده و 11 بازی نیز در قالب دیدارهای دوستانه، تورنمنت کافا و اردن داشته است که طبعاً همه آنها در راستای آماده‌سازی تیم ملی بوده است. اما دیدار ایران با سوریه در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها برگزار می‌شود که در پایان آن، تنها یکی از این دو تیم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی می‌شود و این به‌خودی خود به‌معنای این است که این دیدار مهم‌ترین بازی تیم ملی در دوره قلعه‌نویی تاکنون است. بازی‌ای که می‌تواند ما را یک گام به موفقیت در جام ملت‌ها نزدیک‌تر کند یا بازی پایانی ما در قطر باشد که البته امیدواریم این‌طور نباشد و ملی‌پوشان فوتبال ایران بتوانند تا فینال و قهرمانی این تورنمنت پیش بروند.
 
تقابل‌های ایران و سوریه
نکته‌ای که درباره بازی ایران و سوریه وجود دارد این است که بسیاری روی کاغذ تیم کشورمان را پیروز این مسابقه می‌دانند و آمارهای دیدارهای برگزارشده هم گواه این مدعاست. ایران و سوریه تاکنون ۳۰ بارمقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل این بازی‌ها، ۱۸ پیروزی برای ایران، یک پیروزی برای سوریه و۱۱ تساوی بوده‌ است. دراین بازی‌ها، جمعاً ۶۵ گل به ثمر رسیده‌ که سهم ایران ۵۰ گل و سهم سوریه ۱۵ گل بوده است. همچنین یک بازی برگزار نشده بین دو تیم در مقدماتی جام جهانی 1978 با نتیجه فنی 2-0 به سود ایران اعلام شده است. یک بار هم در بازی‌های فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۲ تکلیف برنده در ضربات پنالتی مشخص شده که تیم ایران برنده ضربات پنالتی بوده‌ است. این دو تیم در بازی‌های کشورهای غرب آسیا که مسابقاتی متفاوت با رقابت‌های قهرمانی آسیا بود نیز مقابل هم قرارگرفته‌اند که بازی با تساوی ۱–۱ همراه بود اما چون این بازی‌ها با حضور تیم‌های اصلی کشورها برگزار نمی‌شد، جزو آمار دیدارهای به‌ رسمیت شناخته شده از سوی فیفا به‌حساب نمی‌آید.
 
سوری‌ها 50 سال در حسرت برد
نخستین بازی بین این دو تیم ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۲ از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ برگزار شد که با برد 1-0 ایران به پایان رسید و تنها برد سوریه مقابل کشورمان هم در بازی برگشت همان دوره با نتیجه 1-0 برگزار شده که در 25 اردیبهشت 1352 بود. حالا بیش از 50 سال از آن می‌گذرد و یوزها در پی این هستند که این رکورد به نیم قرن رسیده را حفظ کنند. بهترین برد ایران در برابر سوریه کسب نتیجه 7-1 بوده است که در بازی‌های فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۴ به دست آمد. بیشترین فاصله‌ای که بین دو برد تیم ملی مقابل سوریه افتاده‌ است سه بازی بوده که هر سه مساوی شده است. ضمن این‌که تیم ملی تجربه کسب برد در چهار بازی متوالی در برابر تیم ملی سوریه را هم دارد. آخرین بازی دو تیم هم 25 آبان 1400 در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 برگزار شد که با نتیجه 3-0 به سود ایران به پایان رسید و در آن مسابقه که در ورزشگاه ملک عبدالله دوم امان در اردن برگزار شد، سردار آزمون، احسان حاج صفی (پنالتی) وعلی قلی‌زاده گل‌های تیم تحت هدایت اسکوچیچ را به ثمر رساندند.

 

برش

پایان کار تیم داوری ایران

جام ملت‌های آسیا در حالی مرحله یک هشتم نهایی خود را دنبال می‌کند که موعود بنیادی‌فر، سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم سه کمک‌داور ایرانی حاضر در این تورنمنت
پس از قضاوت بازی عمان و تایلند در مرحله گروهی به کار خود در این مسابقات پایان دادند. همچنین بنیادی‌فر در دو بازی سوریه با استرالیا و ژاپن برابر ویتنام هم به عنوان داور چهارم حضور داشت.

 

برش

آخرین وضعیت 2 ستاره سوریه

«عمر خربین در تمرینات انفرادی شرکت کرد و آماده بازی با ایران است»، این جمله احمد کنجو، پزشک تیم ملی سوریه درباره وضعیت مصدومیت بهترین بازیکن این تیم قبل از دیدار چهارشنبه با شاگردان قلعه نویی است. همچنین کادر پزشکی سوریه تأکید کرد که عمر میدانی مدافع باتجربه این تیم به دلیل پارگی عضله ساق پا برای مدت چهار هفته از میادین دور خواهد بود و غایب اصلی سوریه در بازی با ایران است.

جستجو
آرشیو تاریخی