معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

بیش از ۸۰۰ رشته دانشگاهی بازنگری شد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به طرح تحول آموزش عالی، بنا شد ۱۵۰۰ رشته بازنگری شود، این موضوع یکی از چالش‌های موجود در آموزش عالی بود و در حال حاضر بازنگری ۸۶۳ رشته صورت گرفته است. ابلاغیه ابتدایی برای دانشگاه‌ها ارسال شده و آیین‌نامه نهایی آن تدوین شد و در مرحله ابلاغ قرار دارد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، قاسم عموعابدینی دیروز در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های تحولی در دولت سیزدهم، موضوع حکمرانی بوده، گفت: موضوع حکمرانی یا حکمت بنیان بودن دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های مهم تحولی است که در این دوره به آن پرداختیم. همچنین طبق برنامه هفتم توسعه، اقدام مهمی که انجام شد پذیرش دانشجویان نخبه و استعداد درخشان توسط اساتید است.
عموعابدینی افزود: ما چالش‌های متعددی را پیش رو داشتیم که یکی از این چالش‌ها طرح تحول در آموزش عالی حکمرانی بود، از این رو دانشگاه حکمت بنیان را برای آن در نظر گرفته‌ایم. از طرفی محتوای درسی ما باید تغییر می‌کرد، به همین خاطر در این راستا بازنگری ۱۵۰۰ رشته تحصیلی در دستور کار قرار گرفت. همچنین برای اولین بار در نظام آموزش عالی اختیار داده‌ایم که دانشگاه‌ها ۴۰ واحد را با حوزه صنعت و حتی در حوزه علوم انسانی تفاهم کرده و این مباحث را در این واحدها لحاظ کند.
وی گفت: طرح آمایش آموزش عالی ۹ ماده دارد که اجرایی کردن ۸ ماده از آن وظیفه ما بوده است. بخش‌های مهم این ۸ ماده آماده و اجرایی شده است. همچنین برای اولین بار اختیارات آمایش را به کارگروه‌های استانی یا دانشگاه معین واگذار کرده‌ایم.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره ساماندهی واحدهای دانشگاهی گفت: در زمینه ساماندهی واحد‌های آموزشی، ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شده که در مجموعه حوزه دانشگاهی بهره‌وری مناسب‌تری داشته باشند. یعنی یا تبدیل به مرکز رشد می‌شوند یا در اختیار دانشگاه‌های دولتی یا فرهنگیان قرار می‌گیرند. حذف یا ادغام این دانشگاه مطرح نیست، بلکه این واحدها ساماندهی شده‌اند و دیگر پذیرش دانشجو ندارند.
وی افزود: مدل آمایش مبتنی بر ساماندهی است، در حال حاضر مدل آمایش استخراج شده است و باید بتوانیم آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی کنیم. ما دو هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی در سراسر کشور داریم که برای بهره‌وری بهتر از آنها این واحدها ساماندهی خواهند شد. در این میان حدوداً ۱۱۲ واحد دانشگاه غیرانتفاعی نیز ساماندهی می‌شوند که به دلیل نداشتن دانشجو پذیرش صفر شده یا انحلال آن اعلام شده است. ۳۵۷ واحد غیرانتفاعی وجود داشت که ۱۰۲ واحد منحل شد و در حال حاضر ۲۵۴ دانشگاه وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر ۱۱۰۸ کد رشته ارشد فعلاً پذیرش دانشجو ندارند یا اصطلاحاً چراغ آنها فعلاً خاموش خواهد بود. امسال چراغ ۲۱ هزار کد رشته محل خاموش شده است؛ اما اگر این کد رشته-محل‌ها ۷۰ امتیاز پیوست اشتغال را بگیرند، چراغشان روشن خواهد شد. از میان این ۲۱ هزار رشته، فعلاً رشته‌های کشاوزی، علوم پایه و فناوری راهبردی فعال و برای پذیرش دانشجو باز هستند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش هدفمند و خانواده محور از دیگر موضوعاتی بود که دنبال کردیم. بر این اساس، رتبه‌های زیر ۲۰۰ را تحت پوشش قرار دادیم که در صورت حفظ سطح علمی به آنها بورس ارائه می‌دهیم، حتی می‌توانند هیأت علمی شوند. همچنین برای دانشجویانی که مادر هستند برنامه‌ریزی شده است تا بتوانند در ۱۵ رشته در دانشگاه‌ها به شکل مجازی تحصیل کنند.
تلاش می‌کنیم رشته تحصیلی از لحاظ محتوا نزدیک به لبه دانش در دنیا باشد
در این نشست خبری، رضا نقی‌زاده، مدیر کل گسترش آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره کاهش رشد معدل دانشجویان گفت: آمار مشروطی نشان می‌دهد نسبت به قبل از کرونا افزایشی نداریم اما در دوره کرونا شرایط خاصی داشتیم. در حال حاضر آمار مشروطی بالایی نداریم. تلاش می‌کنیم رشته تحصیلی از لحاظ محتوا نزدیک به لبه دانش در دنیا باشد. آخرین تحقیقات ما نشان می‌دهد دانشگاه‌های ما از لحاظ اجرای مقررات و شادابی نسبت به قبل کرونا بهتر شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی