صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

بهانه شهرداری‌ها، هزینه بالای خط انتقال آب است

هدر رفتن پساب تصفیه شده فاضلاب در غرب تهران

محمود غلامی
خبرنگار

در شرایطی که تغییر اقلیم، کم بارشی، تنش آبی و خشکسالی نگرانی‌ها را در میان بخش‌های مختلف کشور و بویژه در استان تهران افزایش داده است، بازچرخانی آب و بهره‌گیری اصولی از پساب تصفیه شده فاضلاب راهکار مناسب برای تأمین بخشی از نیاز استان در حوزه کشاورزی، صنعتی و فضای سبز است. با این حال به نظر می‌رسد در غرب استان تهران هیچ برنامه‌ای برای بهره‌گیری از پساب تصفیه شده وجود ندارد.
خشکسالی و کم‌بارشی در کنار قطع حقابه دشت شهریار از رودخانه کرج در سال‌های اخیر فرونشست زمین و افت عمق آب‌های زیرزمینی از 10 متر در سال 55 به 290 متر در سال 1402 را به دنبال داشته است به طوری که در شرایط کنونی استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب بهترین راهکار برای نجات درختان تشنه و فضای سبز شهری و صنایع است.
در یک دهه گذشته شرکت آب و‌ فاضلاب با هزینه سنگین و با استفاده از وام‌های جهانی و مشارکت مردمی خط انتقال و تصفیه‌خانه‌های شهرستان‌های قدس، شهریار و ملارد را راه‌اندازی کرد و در مدار تولید قرار داد و در حال حاضر بالغ بر یکصد هزار مترمکعب ورودی فاضلاب به این تصفیه‌خانه‌هاست که متأسفانه به دلیل نداشتن برنامه و فقدان اراده در میان دستگاه‌های متولی این پساب هدر رفته و بدون استفاده در بخش‌های مورد نیاز در رودخانه‌های متروکه جاری می‌شود.
شهرداری‌ها، اداره جهاد کشاورزی، محیط زیست و اداره صنعت و معدن به عنوان دستگا‌ه‌های متقاضی و مصرف‌کننده آب متأسفانه به طور جدی پای کار و اجرا نیستند و لازم است استانداری تهران و فرمانداری‌ها نقش مؤثری در پیگیری و هماهنگی دستگاه‌ها داشته باشند. غرب استان تهران دارای بیش از 15 هزار هکتار باغ و درختان مثمر است که جدای از تلطیف هوا و کمک به محیط زیست، اقتصاد و زندگی مردم به این باغات گره خورده است. قطع حقابه دشت شهریار و بی‌آبی منجر به خشک شدن باغات و نابودی این درختان خواهد شد. فشار به آب سفره‌های زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه بدون تغذیه آبخوان‌ها جهت تأمین آب معضلی جدی و خطرناک است که تبعات زیست محیطی زیادی به دنبال دارد. باید تدبیر کرد و چاره‌ای اندیشید و این در حالی است که دشت شهریار در گذشته‌های دور سالانه دارای 410 میلیون متر مکعب آب تخصیصی از رودخانه کرج بود که بیش از سه دهه است قطع شده است. مسعود باغبانی سرپرست هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهریار با تأکید بر ضرورت بازچرخانی پساب تصفیه شده و مدیریت مناسب حوزه آب به «ایران» گفت: «شهرداری اندیشه به نمایندگی از شهرداری‌های شهرستان با انعقاد قراردادی با پیمانکار، طرح مطالعاتی انتقال پساب تصفیه شده از پایین دست و تصفیه‌خانه را به سمت مرکز شهرستان در دست پیگیری دارد که در صورت نهایی شدن 300 لیتر در ثانیه سهم فضای سبز شهرداری‌ها خواهد بود.»
بهروز سلگی مدیر جهاد کشاورزی قدس نیز در این زمینه گفت: « با یک میلیارد تومان اعتبار دولتی خط انتقال یک کیلومتری اجرایی شده و در ادامه با هماهنگی کشاورزان و تعاونی‌ها و با تأمین برق این خط انتقال تکمیل خواهد شد و در صورت تکمیل پروژه، 173 لیتر در ثانیه سهم بخش کشاورزان قدس از این پساب خواهد بود.»
پیگیری‌ها و برآوردهای خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد اراده و سرعتی در استفاده از پساب و بازچرخانی آب در میان دستگاه‌های اجرایی منطقه دیده نمی‌شود. شهرداری‌ها نیز به دلیل پرهزینه بودن این خط انتقال تمایلی به اجرا ندارند. این در حالی است که آبیاری فضای سبز شهرداری‌ها و تأمین آب صنایع شهرستان حجم قابل توجهی از آب‌های شرب زیرزمینی را به خود اختصاص می‌دهد، آبی که باید ذخیره نسل‌های آینده باشد.
مدیریت حوزه آب و تأمین آب شرب، کشاورزی، صنایع و فضای سبز شهری از موضوعات مهم و زیربنایی استان تهران و از دغدغه‌های اساسی مردم بویژه در شرایط خشکسالی است که رشد جمعیت و افزایش مهاجرت در غرب استان بر نگرانی تأمین آب افزوده است. لازم است دستگاه‌های متولی در سطح ملی و محلی با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و با نگاه علمی به دنبال راهکار و خروج از تنش و بحران کم‌آبی باشند.

 

خبر

 زندان مرکزی بوشهر به خارج از شهر منتقل می‌شود

بوشهر- رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: ۲۱ هکتار زمین برای انتقال زندان مرکزی بوشهر به خارج از محدوده شهر پیش‌بینی شده است که برنامه انتقال با حمایت استانداری اجرایی خواهد شد.
 «مهدی مهرانگیز» افزود: کمبود فضا برای نگهداری زندانیان در این استان مشکل آفرین شده است طوری‌که از مجموع ۳ هزارو ۱۵۹ نفر زندانی ظرفیت مطابق استاندارد برای نگهداری یک‌هزارو ۵۰۰ نفر وجود دارد.
وی افزود: زندان گناوه با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی از ظرفیت‌هایی است که امسال افتتاح خواهد شد و بخشی از مشکلات کمبود فضا را برطرف می‌کند.
مهرانگیز ادامه داد: همچنین برای اجرایی شدن مصوبه سفر رئیس قوه قضائیه ۲۱ هکتار زمین برای ساخت زندان در شهرستان «دیر» تملک شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی