راه حل پیشنهادی وزیر میراث فرهنگی برای حل کمبود بلیت هواپیما
چرا از ایرلاین های خارجی در ایران استفاده نمی کنیم؟
زیست بوم- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور خواستار استفاده از ایرلاینهای خارجی برای حل کمبود بلیتهای داخلی و خارجی شد.
«عزتالله ضرغامی» پیش از آنکه در روز جهانی آموزش سخن بگوید، آنطور که خودش تعریف میکند در آبادان بدون بلیت هواپیما میماند. البته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تنها کسی نیست که نتوانسته در یک پرواز بلیت به دست بیاورد. مدتهاست که گردشگری داخلی و خارجی ایران با کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس روبهرو است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، پیش از این مراسم، یک بار دیگر هم در روز جهانی گردشگری در مهرماه سالجاری، پای پیشنهاد استفاده از ایرلاینهای خارجی را به میان کشید.
اما آنطور که ضرغامی تعریف میکند آبادان در حوزه پرواز سه نمایندگی فعال دارد. یکی از آنها رئیس کمیسیون گردشگری مجلس است. به گفته او آبادان یک پرواز دارد که(همیشه) پر است، به محض آنکه گردشگران عراقی به آبادان میآیند، دیگر ایرانیها نمیتوانند بلیت آبادان پیدا کنند.
گردشگران عراقی در صدر گردشگران زیارتی و سلامت ایران قرار دارند. کشورهایی چون ترکیه و هند رقیب جدی ایران در جذب گردشگران عراق هستند و تاکنون هم موفق شدند بخشی از این گردشگران را جذب کنند.
ضرغامی در روز جهانی آموزش میپرسد حالا (با کمبود بلیت هواپیما) چه باید کرد؟ او پاسخ سؤال خود را با یک سؤال میدهد و میگوید: «چرا نباید از ایرلاین خارجی استفاده کرد؟» به گفته ضرغامی، مخالفان استفاده از ایرلاینها، بحث را حیثیتی میکنند. او بحث را به سمت لغو روادید یکطرفه برای 33 کشور میبرد و میگوید: روزی که بحث لغو یکطرفه برای روسیه پیش کشیده شد غیر از او و امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، همه مخالف لغو روادید بودند. بسیاری در دولت این موضوع را پیش کشیدند؛ زمانی که روسیه لغو روادید نمیکند چرا باید ایران لغو روادید کند؟ ضرغامی میگوید همزمان پیشنهاد لغو روادید 68 کشور را به دولت میبرد و در نهایت با اتفاق آرا اعضای دولت به لغو روادید 33 کشور رأی مثبت میدهند چون استدلالهای گفته شده را پذیرفتند. این در حالی است که لغو روادید همواره یکی از راههای کشورها برای جذب گردشگر بیشتر بوده است.
50 ایرلاین داریم اما هواپیما نداریم
ضرغامی بحث را به تعداد ایرلاینهای داخلی میبرد و میگوید: ما هواپیما نداریم اما 50 شرکت هواپیمایی داریم. الان (کشورهای) دنیا با این همه امکانات در نهایت 4 تا 5 شرکت هواپیمایی دارند، ولی ما 50 شرکت داریم. هرکس آمده، یک ایرلاین راه انداخته، هواپیما و دفتر اجاره کرده است. هواپیما را دربست(چارتر) میکنند و قیمت بلیت را هم بالا میبرند.
او از پیشنهاد برخی از ایرلاینهای خارجی خبر میدهد که علاوه بر پرواز در مسیرهای گردشگری خروجی، برای جا به جایی مسافران داخلی هم اعلام آمادگی کردهاند. ضرغامی میگوید در مقابل پیشنهاد او برای استفاده از ایرلاینها، برخی از مخالفان بحث را حیثیتی کردهاند. به اعتقاد ضرغامی مشکل اصلاً حیثیتی نیست. او میگوید: کشورهایی که مخالف حضور ایرلاینهای خارجی هستند آنقدر هواپیما دارند که نیازی به ایرلاینهای خارجی برای تقویت خطوط هواپیمایی خود ندارند. ما هواپیما نداریم و میخواهیم گردشگری را تقویت کنیم. ما میخواهیم درهای ایران را به روی مردم دنیا بازکنیم.
او گردشگری را راه همزیستی، تعامل و ارتباط با دنیا میداند و میگوید: گردشگری بهترین راه نزدیکی فرهنگ است.