صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

تعریف مانچینی باعث می‌شود دشمن پیدا کند!

قلعه‌نویی: روز اول هم قول قهرمانی ندادم

 
امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی در نشست خبری پیش از دیدار مقابل امارات، صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد و به دفاع از عملکرد شاگردانش در بازی با هنگ‌کنگ پرداخت:«خیلی خوشحالم جزو اولین تیم‌های صعودکننده بودیم. بازی قبلی را آنالیز کردیم و آمار بسیار خوبی هم داشتیم. توانستیم نزدیک به 510 پاس و مالکیت نزدیک به 70 درصد داشته باشیم. تنها دو بازی در این تورنمنت بوده که تیم‌ها زیر 100 پاس صحیح دادند که  یکی از این بازی‌ها ایران و هنگ‌کنگ بود که تیم ما اجازه نداد حریف حتی به 100 پاس صحیح هم برسد.»
او ادامه داد: « اینکه تیم بد بازی کند با اینکه گل نزند دو مقوله جداست. به زعم من، یکی از بازی‌های خوب‌مان را مقابل هنگ‌کنگ انجام دادیم. این را آمار می‌گوید. وقتی می‌خواهید یک مربی انتخاب کنید به آمار رجوع می‌کنید. آماری که از AFC گرفتیم بسیار خوب بود اما در بازی قبلی دو ایراد داشتیم. یکی اینکه پاس‌های ساده را لو دادیم و دیگری اینکه کلاً دو خطر روی دروازه ما ایجاد شد که روی کار تاکتیکی حریف نبود و براساس اشتباهات فردی و یکی هم بدشانسی بود. روزبه چشمی پاس داد که وسط راه به بازیکن حریف خورد و ایجاد خطر شد. یکی هم از طرف میلاد محمدی بود. خیلی خوب بازی کردیم ولی توقع‌مان این بود که از موقعیت‌ها بهتر استفاده کنیم. در مراحل حساس‌تر شاید آنقدر موقعیت به وجود نیاید.»
قلعه‌نویی یادآور شد: «بازیکنان خیلی زحمت کشیدند و خیلی خوشحالیم در بازی دوم جزو سه تیم صعودکننده بودیم. برخلاف نظر خیلی‌ها که اعتقاد داشتند این گروه آسان است، اگر فلسطین و هنگ‌کنگ در هر گروه دیگری بودند، حداقل به‌عنوان تیم سوم صعود می‌کردند. این را بازی‌ها نشان می‌دهد. وقتی بازی‌ها را رصد کنید، می‌بینید گروه ایران جزو گروه‌های سخت بوده است.»
سرمربی تیم ملی در خصوص بازی با امارات عنوان کرد: «بازی حساسی است. این بازی به نوعی فینال است چون سرگروهی را مشخص می‌کند. از طرفی امیدهایی هم برای فلسطین وجود دارد. با توجه به اینکه تا بازی بعدی استراحت بیشتری داریم، با تمام قوا و توان‌مان به زمین می‌رویم. امیدواریم علاوه بر ارائه یک بازی خوب، نتیجه خوبی هم بگیریم. امارات هم با تغییراتی که داشته و مربی جدیدش، با آمار نشان داده پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند. آن‌ها در دو بازی گذشته هم چهار امتیاز گرفتند. امیدواریم هم دل مردم را شاد کنیم و هم بازی با کیفیتی باشد. باید ببینیم در جریان بازی چه اتفاقی خواهد افتاد.»
قلعه‌نویی درخصوص انتقادات مطرح شده، چنین واکنشی داشت: «انتقاد باعث پیشرفت و برطرف کردن نقاط ضعف می‌شود ولی وقتی تیمی با این آمار بازی می‌کند به نظر شما باید انتقاد شود؟ آمار خوب بود یا بد؟ ایراد داریم، نه اینکه نداشته باشیم. ایراد هم این بوده که در ضربات آخر بی‌دقت بودیم، ایراد این بود که جلوی زمین توپ‌های معمولی را لو دادیم. وقتی با این آمار بازی می‌کنید و جزو تیم‌های اول صعودکننده هستید، انتقاد باید بشود ولی تخریب فرق دارد. خیلی‌ها انتقاد کردند چرا به تورنمنت اردن رفتید؟ الان چهار تیمی که در تورنمنت اردن بودند چه جایگاهی دارند؟ می‌گفتند چرا به تورنمنت کافا رفتید؟ قرقیزستان مقابل عربستان در حدود 100 دقیقه 10 نفره و حتی 9 نفره بازی کرد. ما در کشور خودشان مقابل رئیس جمهورشان با تماشاگران زیاد پنج گل زدیم، چقدر انتقاد شد. پس این تورنمنت حقانیت ما را ثابت می‌کند. نمی‌گویم صددرصد ایده‌آل هستیم. خیلی ایراد هم داریم که ایرادات ان‌شاءالله بازی به بازی بهتر می‌شود ولی شما بعد از بازی با قرقیزستان ببینید سعودی‌ها چه جشنی گرفتند ولی برای ما به بازیکنان حمله شد! این فرق‌ها را ببینید تا متوجه شوید چه مسائلی وجود دارد. از لژیونرهای ما فقط سردار آزمون آن هم به خاطر مشکلات قراردادی، دیر اضافه شد. بیشترشان بازی باشگاهی و حتی دربی داشتند. مثل حاج صفی و طارمی ولی آمدند و کنار تیم ملی بودند. همه بازیکنان چه داخلی و چه لژیونرها با تمام توانشان بازی می‌کنند. پس تجزیه و تحلیل منصفانه داشته باشید. من جزو مربیانی هستم که حتی در تیم باشگاهی هم اگر بردیم و بد بازی کرده بودیم گفتم راضی نیستم ولی وقتی آمار را دیدیم و بازی را چندبار تماشا کردیم، متوجه شدیم بازیکنان ما بد نبودند. فقط اگر موقعیت‌ها را گل می‌کردند، این سؤالات برعکس می‌شد ولی چشم! سعی می‌کنیم بازی به بازی بهتر شویم.»
قلعه‌نویی در خصوص اینکه روبرتو مانچینی سرمربی عربستان اعلام کرده ایران یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی است و عملکرد او را مورد ستایش قرار داده، گفت: « از آقای مانچینی تشکر می‌کنم ولی این تعریفش باعث می‌شود در ایران دشمنان زیادی پیدا کند! (با خنده) از نظر سنی تقریباً با او هم دوره هستم. بازی‌های خوب او چه در زمان بازیکن و چه در زمان مربیگری را دیده‌ام. بازی عربستان- عمان را که دیدیم؛ تیمش را تقریباً جوان کرده، یک تیم سرعتی بسیار خوب درست کرده و چهره‌های بسیار خوبی را آورده است. یقیناً تیم عربستان هم یکی از شانس‌های قهرمانی است. از او تشکر می‌کنم. امیدواریم روابط با کشورهای همسایه بخصوص عربستان، برادرگونه شود تا همه بتوانیم در صلح، آرامش و آسایش از فوتبال لذت ببریم.»
قلعه‌نویی همچنین درباره انتقادها دوباره صحبت‌های دیگری را هم مطرح کرد:«وقتی نقدهای غیرمنصفانه می‌شود، ترکش‌های آن تا حدودی می‌آید ولی من سعی می‌کنم بازیکنانم را از نظر تیمی و رفتاری یکدل کنم. مهم این است که بازیکنان شما یکدل باشند. وقتی این انسجام تیمی داخل و بیرون زمین وجود داشته باشد، شما دغدغه زیادی نخواهید داشت. بازیکنان ما به این مهم رسیده‌اند که چه شرایط حساس و سختی دارند. خودشان بخصوص بزرگترهای تیم تلاش می‌کنند این یکپارچگی حفظ شود. روز اول هم قول قهرمانی ندادم. همین الان هم اعلام می‌کنم. از سرمربیان همه تیم‌های مدعی بپرسید، هیچ‌کدام نمی‌گویند ما قول قهرمانی می‌دهیم. همه می‌گویند بازی به بازی جلو می‌رویم.»

جستجو
آرشیو تاریخی