صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

از بازیکنان لژیونر تا مربیگری مهاجرانی و مجیدی

۴۳ سال تقابل و رابطه فوتبالی ایران و امارات

حامد  جیرودی
خبرنگار اعزامی به جام ملت‌های آسیا


تیم ملی فوتبال کشورمان فردا در سومین و آخرین دیدارش در مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌های آسیا به مصاف امارات می‌رود.‌  شاگردان امیر قلعه‌نویی با برد ۱-۰ در بازی قبل‌شان برابر هنگ‌کنگ توانستند با 6 امتیازی شدن به مرحله بعد این تورنمنت صعود کنند و حالا در بازی با امارات برای سرگروه شدن تلاش می‌کنند، اما ایران و امارات در حالی برابر هم قرار می‌گیرند که این دو کشور همسایه در ۴۳ سال گذشته همکاری‌های مختلفی به لحاظ حضور مربیان و بازیکنان ایرانی در لیگ امارات و تیم ملی این کشور داشته‌اند.
 
مربیگری مهاجرانی
در تیم ملی امارات
یکی از این افراد حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران است که پس از جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین و جدایی‌اش از تیم ملی راهی امارات شد و کارش را در آنجا آغاز کرد.‌ او در زندگینامه‌اش به قلم خودش در این رابطه نوشته است:«بعد از انقلاب به امارات آمدم و کار خود را با باشگاهی در شارجه به نام الشعب آغاز کردم که این باشگاه حتی زمین تمرین هم نداشت و من تیم را در خیابان تمرین می‌دادم. با این حال تیم ما همراه با تیم الاهلی که حسن روشن و حسن نظری را با خود داشت، به فینال مسابقات راه پیدا کرد. در همان زمان بود که پیشنهاد مربیگری تیم ملی امارات به من داده شد که پس از فسخ قرارداد دان ربی مربی سابق تیم ملی انگلیس، من به عنوان سرمربی تیم ملی امارات انتخاب شدم و کار خود را با جوانان 17–16 ساله آغاز کردم که بلافاصله در همان سال اول قهرمان جوانان غرب آسیا شدیم و بعدها همین تیم، شاید به اضافه یکی، دو بازیکن دیگر به جام جهانی ۱۹۹۰ راه پیدا کرد.»
 بازیکنان ایرانی لیگ امارات
در طول این چهار دهه بازیکنان مختلفی در باشگاه‌های اماراتی به میدان رفته‌اند. از روشن که اولین آنها بود و در سال ۱۹۷۸ به الاهلی پیوست گرفته تا بازیکنان دیگری مانند حسین فرکی، ابراهیم قاسمپور، خداداد عزیزی، کریم باقری، رضا عنایتی، علی دایی، آرش برهانی، جواد کاظمیان، فرهاد مجیدی، ایمان مبعلی، رسول خطیبی و...
 
دو لژیونر لیگ امارات
در حال حاضر هم دو بازیکن ایرانی در لیگ امارات بازی می‌کنند. احمد نوراللهی و مهدی قایدی که در سال ۲۰۲۱ به شباب الاهلی پیوستند تا پس از حدود ۱۰ سال دوباره بازیکنان ایرانی در لیگ امارات حضور پیدا کنند. البته قایدی پس از یک سال به استقلال بازگشت اما حالا به صورت قرضی در اتحاد کلباء بازی می‌کند. نوراللهی هم پس از دو سال بازی برای شباب الاهلی، این فصل به الوحده رفته است و برای این تیم توپ می‌زند.
 
مسیر متفاوت نوراللهی و قایدی
نکته دیگری که در خصوص نوراللهی و قایدی می‌توان به آن اشاره کرد، شرایط متفاوتی بود که این دو بازیکن در تیم ملی تجربه کردند. نوراللهی که یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی در چند سال اخیر بود و در جام جهانی هم به میدان رفت، قبل از جام ملت‌های آسیا به بازی نکردنش در تیم ملی اعتراض کرد و قلعه‌نویی هم او را خط زد و به جام ملت‌ها نبرد اما قایدی که به اردوهای تیم ملی دعوت نمی‌شد، در اردوی آخر نامش در لیست نهایی ملی‌پوشان قرار گرفت؛ بازیکنی که حالا در قطر به ستاره تیم ملی تبدیل شده است و پس از گلزنی مقابل فلسطین، در بازی با هنگ کنگ هم گل سه امتیازی ایران را به ثمر رساند.
 
مربی لژیونر
به غیر از این دو بازیکن، ایران در امارات مربی لژیونر هم دارد و او کسی نیست جز فرهاد مجیدی که دومین فصل مربیگری‌اش را در اتحاد کلباء سپری می‌کند. مجیدی که سال‌ها در الوصل، العین، الاهلی و النصر بازی کرد، با فضای فوتبال امارات کاملاً آشناست و اماراتی‌ها هم روی همین اصل، نیمکت یکی از تیم‌های باشگاهی‌شان را به سرمربی اسبق استقلال سپرده‌اند.
 
مصاف‌های ایران و امارات
حالا ایران و امارات باید یک‌بار دیگر برابر هم قرار بگیرند؛ دو تیمی که از سال ۱۳۵۹ تاکنون ۱۸ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۱۴ پیروزی برای ایران، یک پیروزی برای امارات و سه تساوی بوده است. در این بازی‌ها مجموعاً ۳۰ گل زده شده که سهم ایران ۲۶ گل زده و سهم امارات چهار گل بوده است و باید باز هم امیدوار بود که تیم کشورمان از این مسابقه هم سربلند بیرون بیاید.

جستجو
آرشیو تاریخی