صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

پس از بررسی شکایت بخشی از رد صلاحیت‌شدگان در شورای نگهبان، اعلام شد

اضافه شدن 1000 داوطلب جدید انتخابات مجلس

فرصت رقابت‌ها به چلّه رسید و از امروز تا روز برگزاری انتخابات، چهل روز فرصت باقی مانده است. بررسی شکایات و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان درباره صلاحیت داوطلبان و رسیدگی به اعتراض داوطلبان تأیید صلاحیت نشده بر اساس تقویم انتخابات مجلس دوازدهم تا 19 بهمن ادامه دارد؛ با این حال روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از منابع آگاه خود از تأیید صلاحیت صدها نفر از معترضین به بررسی صلاحیت‌ها و ارسال اسامی آنها به وزارت کشور خبر دادند. خبری که عدد دقیق آن در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان بیش از 1000 نفر اعلام شد.
به گزارش ایرنا، هادی طحان نظیف با اعلام اینکه در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها شورای نگهبان بر اساس قانون به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و این روند به شکل مداوم در حال ادامه است، گفت: با اینکه تنها چند روز از زمان بررسی صلاحیت‌ها گذشته اما بر اساس بررسی‌ها تاکنون بیش از هزار نفر از کسانی که اعتراض خود را ثبت کرده بودند صلاحیت‌‌شان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است. طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: این تعداد تأیید صلاحیت شده تا امروز بوده و تلاش اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها به شکل شبانه‌روزی ادامه دارد و اگر مجدداً تعداد تأیید صلاحیت شده‌ها به رقم قابل توجهی برسد آمار جدید را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد. اسامی بخشی از افراد جدید تأیید صلاحیت شده روز گذشته در حالی به وزارت کشور ارسال شد که بر اساس قانون داوطلبانی که صلاحیت‌شان در این مرحله نیز رد شده باشد همچنان می‌توانند مجدداً اعتراض خود را اعلام کنند تا صلاحیت آنها بررسی شود.
 
احتمال افزایش رکورد تأیید صلاحیت‌ها
رسیدگی مجدد شورای نگهبان به پرونده صلاحیت داوطلبان امر مسبوق به سابقه‌ای است که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان و در عین حال با رویکرد مبتنی بر فراهم کردن شرایط حضور طیف گسترده‌تری از فعالان سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی طی ادوار مختلف انجام شده است، چنانکه در جریان انتخابات دوره قبلی مجلس نیز بر اساس اعلام سخنگوی وقت شورای نگهبان بیش از 2هزار نفر از داوطلبان رد صلاحیت شده در مرحله تجدید نظر به گردونه انتخابات بازگشتند.
با وجود این به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تنها در یک سوم نخست مهلت شورای نگهبان برای بررسی مجدد بیش از هزار نفر تأیید شده‌اند می‌توان انتظار داشت که عدد تأیید صلاحیت‌های حاصل از این فرایند در دوره جدید نسبت به ادوار گذشته رکورددار شود؛ پیش‌بینی‌ای که با توجه به توصیه رهبر انقلاب به باز کردن میدان انتخابات برای حضور گسترده همه سلایق و جریان‌های سیاسی که مخاطبش نهادهای مجری و ناظر انتخابات بوده‌اند، دور از انتظار نیست.
 تنوع رقبای انتخاباتی
افزایش تأیید صلاحیت شدگان در شورای نگهبان در حالی است که تا قبل از این مرحله هم انتخابات مجلس دوازدهم با تأیید صلاحیت بیش از ۱۱ هزار نفر یعنی ۵۲ درصد ثبت نام کنندگان از سوی هیأت‌های نظارت در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم در سال 1398 که حدود ۵ هزار نفر یعنی حدود ۳۴ درصد از داوطلبان تأیید شدند، نشان از رقابتی‌تر شدن انتخابات دارد.
در بحث تنوع رقبای سیاسی نیز علی رغم آنکه بر اساس اعلام محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور یک‌هزار و ۵۶۰ نفر از مجموع حدود ۲۵ هزار داوطلب نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی، گرایش اصلاح‌طلبانه داشته‌اند و متأسفانه برخی فعالان سیاسی وابسته به این جریان سیاسی در اشتباه محاسباتی و خطایی تاکتیکی رویکرد منفعلانه‌ای را در روزهای آغازین روند انتخابات در مرداد ماه در پیش گرفتند و به اعتراف خودشان از حضور حداکثری خود در مرحله پیش‌ثبت نام جاماندند؛ با این حال به نظر می‌رسد نهاد‌های متولی انتخابات سعی کرده‌اند که این انفعال را در توجه به حق طیف‌های مختلف مردم برای انتخاب نامزد انتخاباتی نزدیک به دیدگاه خود با نگاه موسع نسبت به تأیید صلاحیت داوطلبان جبران کنند. تأیید صلاحیت تعدادی از داوطلبان منسوب به اصلاح‌طلبان از سوی هیأت‌های نظارت در حالی که صلاحیت آنها در برخی حوزه‌ها توسط هیأت‌های اجرایی رد شده بود شاهدی بر همین مدعاست.

جستجو
آرشیو تاریخی