صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و شش - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

ایرنا

  رامین جمشیدی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در این استان همزمان با برنامه جهانی این سرشماری خبر داد و گفت: این سرشماری در بیش از ۲۰ سایت سرشماری پرندگان انجام می‌شود. استان اردبیل به‌دلیل داشتن زیستگاه‌های مطلوب از جمله تالاب‌ها، آبگیرها، رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های آبی متنوع از جمله مهم‌ترین مسیرهای مهاجرت پرندگان مهاجر است و هر سال هزاران قطعه پرنده حمایت شده از جمله پلیکان، زنگوله‌ بال، خروس‌کولی، قوی گنگ، قوی فریادکش، غاز خاکستری، عروس‌غاز، انواع اردک، فاخته و درنای خاکستری برای زمستان‌گذرانی به این استان مهاجرت می‌کنند.

 

ایرنا

 سیدعادل مولا، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، اقدام شهرداری در ساخت زائرسرا در سه‌راهی خور دورق تالاب شادگان را با توجه به دریافت نکردن مجوز سازمان حفاظت محیط زیست تخلف خواند و افزود: از شهرداری شادگان شکایت شده است.

 

ایرنا

حمیدرضا حیدری سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: آبشار گانه‌زار واقع در روستای آرتیمان تویسرکان و درخت توت کهنسال در روستای ازناو ملایر ثبت ملی شد.

 

پاد

 حمزه عشوری مدیرکل محیط زیست گیلان درباره ارائه راهکار زیست محیطی جهت جلوگیری از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب گفت: آبیاری مزارع با فاضلاب سبب آلودگی فلزات سنگین در خاک، محصولات کشاورزی و آب‌های زیرزمینی می‌شود و تهدیدی برای محیط زیست، سلامت انسان و امنیت غذایی است. برای کوتاه‌مدت راهکار راه‌اندازی دو پکیج تصفیه در دو نقطه بحرانی رهاسازی فاضلاب مطرح شده است. بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، این امر تهدید علیه بهداشت عمومی است و در صورت عدم اقدام بموقع با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

 

فارس

 داوود نور محمدی، رئیس محیط زیست تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه ۲۰ هزار هکتار از اراضی تربت‌حیدریه به بیابان تبدیل شده است، گفت: برای رفع این معضل منابع طبیعی طبق ماده ۲۴ قانون هوای پاک مکلف است علاوه بر اجرای کاشت نهال با مشارکت مردم و دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، سالانه ۳۰۰ هزار هکتار در کل کشور گونه‌های گیاهی که نیاز آبی کمی‌ دارند را کاشت کند. همچنین خشکسالی‌های بی‌سابقه و تخریب پوشش گیاهی و چرای بی‌رویه دام‌ها باعث افزایش گرد و غبار و ریزگردها می‌شود، البته این منطقه گاهی تحت تأثیر فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز قرار می‌گیرد.

 

ایرنا

عبدالمجید شاکری شمسی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: خانه حسن‌پور با قدمت تیموری تا پهلوی با شماره ۳۳۹۵۷ به تازگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. با توجه به نوع معماری خانه حسن‌پور، قدمت آن از دوره تیموری تا پهلوی را شامل می‌شود و وجه تسمیه آن از نام مالک گرفتـه شـده است.

 

مهر

 سعید یوسف‌پور مدیرکل سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دشت خانمیرزا به‌عنوان یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های کشور مطرح شده و این موضوع موجب حساسیت دستگاه‌های نظارتی و اجرایی گردیده که امید است اقدامات لازم در سطح ملی برای احیای این دشت به‌عمل آید.

 

صدا و سیما

 سودای تولید سم عقرب برای مصارف دارویی باعث شده تا عده‌‌ای هر سال، هزاران قطعه از این بندپای کوچک را از زیست بوم خود جدا کنند. عقرب‌ها یکی از موجودات مؤثر در چرخه زیستی هستند که با شکار برخی حشرات، نقش مؤثری در مهار آفات کشاورزی دارند. عقرب‌ها روزانه صدها حشره را صید می‌کنند؛ حشره‌هایی مثل جیرجیرک که می‌توانند آفت مزرعه بشوند، همچنین خیلی از ملخ‌هایی که طغیان می‌کنند نیز به خاطر نبود عقرب‌هاست.

جستجو
آرشیو تاریخی