صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

مخبر در دیدار دبیرکل سازمان ملل:

اگر حق وتو نبود ساکنان غزه قتل عام نمی شدند

معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد با برخی از مقامات شرکت کننده دیدار و گفت و گو کرد.  مخبر در دیدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه قضایایی که در غزه می گذرد، برای هیچ انسانی قابل تحمل نیست، اظهارکرد: در جنگ نظامی، نظامیان با هم درگیر می شوند، اما کشتن زنان و کودکان در جنگ هیچ توجیهی ندارد. محمد مخبر، بستن مسیرهای رسیدن آب، نان و دارو به روی مردم غزه را کم سابقه و بی سابقه دانست و درعین حال از مواضع صمیمانه دبیرکل سازمان ملل قدردانی کرد.
مخبر در دیدار وزیر امور خارجه هند، بر تدوین یک توافق بلندمدت، جامع و راهبردی میان ایران و هندوستان تأکید کرد و پیشنهاد داد تیم‌های کارشناسی هر دو کشور در مدت کوتاهی به این موضوع جامه عمل بپوشانند. مخبر با اشاره به سفر هفته گذشته وزیر امورخارجه هند به تهران ابراز امیدواری کرد در سایه توافقات ایجاد شده بتوان بندر چابهار را به جایگاه واقعی خودش رساند. جایشانکار، نیز بر اهمیت توافق بلندمدت برای توسعه این بندر تأکید و از پیشنهاد مخبر برای تدوین یک برنامه راهبردی در همه حوزه‌ها استقبال کرد.
«عثمان صالح محمد» وزیر امورخارجه اریتره در دیدار با مخبر ضمن تقدیم پیام کتبی رئیس جمهور این کشور به آیت الله ابراهیم رئیسی، بر علاقه‌مندی اریتره برای توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
معاون اول رئیس جمهور نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران  برای انتقال تجربیات و اشتراک ظرفیت‌های خود با اریتره در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری آمادگی دارد.   

 آمادگی سودان برای ازسرگیری روابط سیاسی با ایران
معاون اول رئیس جمهور در دیدار سرپرست وزارت امور خارجه سودان در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با ابراز علاقه‌مندی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به مردم سودان و ادامه روابط سیاسی، بر مواضع مشترک دو کشور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تأکید کرد و خواستار افزایش تلاش‌های کشورهای اسلامی برای توقف جنایات علیه مردم مظلوم غزه شد. مخبر ضمن ابراز تأسف عمیق از ناآرامی‌ها و درگیری‌های اخیر در سودان با توطئه‌چینی برخی مداخله‌کنندگان خارجی از جمله رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت از مردم مسلمان و دولت قانونی سودان به منظور ایجاد صلح و ثبات در این کشور را موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست. «علی‌الصادق علی» نیز با بیان اینکه قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سال ۲۰۱۵ به هیچ وجه خواسته دولت و ملت سودان نبوده است، بر تلاش‌های دولت این کشور برای ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. سرپرست وزارت امور خارجه سودان در ادامه به تشریح وقایع اخیر پیش آمده در این کشور افزود: دلیل اصلی حمایت رژیم صهیونیستی از ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در سودان، عدم پذیرش عادی‌سازی روابط با این رژیم از سوی دولت قانونی سودان بوده است.
 
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای گسترش مناسبات ایران و فیلیپین
محمد مخبر در دیدار وزیر امور خارجه فیلیپین، با اشاره به گستره تاریخی روابط دو کشور، حجم مبادلات تجاری موجود را نامطلوب دانست و تأکید کرد: باید با فعال‌سازی بخش خصوصی دوطرف و رفع موانع گسترش مبادلات اقتصادی، وضعیت فعلی را تغییر دهیم.
وی ظرفیت‌های ایران در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و پتروشیمی را بستری مناسب برای توسعه روابط عنوان کرد و افزود: مبادلات بانکی و حمل و نقل دو چالش مهم برای تعاملات اقتصادی است که دو کشور می‌توانند با ایجاد بسترهای لازم این موانع را از پیش‌رو بردارند. «انریکه مانالو» نیز مواضع دو کشور را در خصوص رخدادهای بین‌المللی بسیار به هم نزدیک دانست و با اشاره به اینکه فیلیپین نیز تمایل بسیاری برای توسعه روابط اقتصادی با ایران دارد، افزود: سال گذشته میلادی رایزنی‌های متعددی برای شناسایی نقاط مشترک از جمله همکاری‌های فنی، علمی و اقتصادی شد که امیدوار هستیم در سال جدید به ثمر بنشیند.
 
برگزاری نشست مشترک بانک‌های مرکزی ایران و ویتنام
معاون اول رئیس جمهور در دیدار معاون رئیس جمهور ویتنام، با بیان اینکه اراده دولت جمهوری اسلامی ایران گسترش مناسبات همه‌جانبه بویژه تجاری و اقتصادی با ویتنام است، بر اهمیت فعال‌سازی بخش خصوصی در توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور تأکید کرد. مخبر پیشنهاد کرد، کارگروهی مشترک میان دو کشور تشکیل و با اجرای برنامه‌های تدوین شده بویژه فعال کردن بخش خصوصی زمینه افزایش سطح مناسبات اقتصادی میان ایران و ویتنام را فراهم کنند.
وی خواستار برگزاری نشستی مشترک میان رؤسای بانک‌های مرکزی ایران و ویتنام با هدف بررسی راهکارهای اجرایی شدن استفاده از ارزهای ملی دو کشور و رفع موانع پولی و بانکی میان دو کشور شد.
خانم «وو تی آنه ژوان» نیز در در این دیدار خواستار تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ویتنام در جهت تسهیل و رفع موانع تعاملات و تبادلات اقتصادی شد. وی ضمن محکومیت تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران، بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه را مورد تأکید قرار داد.

جستجو
آرشیو تاریخی