صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد مطرح کرد

امنیت برای همه ناامنی برای هیچ کس

روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در چهارچوب رویکرد چندجانبه‌گرایی و توسعه مناسبات بین‌المللی، عازم کامپالا پایتخت اوگاندا شد و در نوزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد شرکت کرد. محمد مخبر از حضور در این اجلاس اهداف دیگری چون هماهنگی و همگرایی بیشتر برای توقف جنایت علیه بشریت در غزه و معرفی ظرفیت‌های ایران در جهت توسعه همکاری‌های دو یا چند جانبه را نیز دنبال کرد. این اهداف چندگانه، هم در سخنرانی مخبر در اجلاس سران مطرح شد و هم در دیدارهای دوجانبه وی با مقامات برخی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد؛ کشورهایی که به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، ظرفیت‌های بزرگی برای تأثیرگذاری در روند تحولات بین‌المللی به‌واسطه جایگاه سیاسی و رشد اقتصادی بالا برخوردار هستند.

پایان نسل کشی در غزه، انتظار ایران از عدم تعهد
مخبر پیش از عزیمت، در تهران، خروجی مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای مستقل از این اجلاس را، هماهنگی و همگرایی برای فشار روی رژیم صهیونیستی برای پایان بخشی به سیاست نسل کشی در غزه عنوان کرد. معاون اول رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی «انتبه» کامپالا که با استقبال «کریس بانوی مونسی» وزیر فناوری اطلاعات اوگاندا همراه بود، جنبش عدم تعهد را صدای ملت‌های مستقل جهان توصیف کرد. مخبر گفت: اکنون بخش مهمی از توجه قدرت‌ها به سمت تصمیمات و روندهای شکل گرفته در میان ائتلاف‌های موجود در جهان در حال توسعه است و یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران نیز توجه به رویکرد چند جانبه‌گرایی و حضور فعال در سازکارهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی فراگیر همچون جنبش عدم تعهد است.

فعال‌سازی جنبش عدم تعهد برای عبور از چالش‌ها
معاون اول رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با بیان اینکه جنبش عدم تعهد در زمانه‌ای به ظهور رسید که دنیا در معرض آسیب‌های ناشی از فضای دو قطبی جنگ سرد قرار داشت، اظهارکرد: امروز با گذشت چند دهه، هنوز نشانه‌های تهدید و دخالت از سوی قدرت‌های سلطه گر بر مناسبات جهانی سایه افکنده است. بنابراین فعال‌سازی ائتلاف‌هایی نظیر جنبش عدم تعهد برای عبور از چالش‌ها بیش از پیش ضرورت دارد.
وی با اشاره به جنگ افروزی‌ها و تلاش غرب برای سلطه بر سایر ملت‌ها، تأکید کرد: در صورت عدم انسجام لازم برای پشتیبانی از اصول مندرج در منشور عدم تعهد، هر روز بر دامنه نفوذ و چیرگی فرهنگ غرب و نابودی ارزش‌های بومی و ملی افزوده خواهد شد.

درخواست برای مقابله با آپارتاید رژیم صهیونیستی
مخبر در بخش دیگری از سخنرانی خود، به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و با بیان اینکه امروز منطقه غرب آسیا، شرایط حساسی را سپری می‌کند، گفت: هر گونه تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش افروزی و بازگشت امنیت در سرزمین‌های فلسطینی، به صورت آشکار و پنهان از سوی رژیم صهیونیستی یا دولت‌های حامی آن با شکست مواجه خواهد شد.
وی با روایت نسل کشی و خشونت افسار گسیخته رژیم صهیونیستی علیه یک ملت و نیز ناتوانی و ناکارآمدی سازمان‌ها و بسیاری از سازکارهای بین‌المللی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از اعضای جنبش عدم تعهد می‌خواهد برای مقابله با رژیم آپارتاید صهیونیستی از همه ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی خود استفاده کنند و تمام تلاش خود را در راستای به رسمیت شناختن حق ذاتی فلسطینیان به کار گیرند.
معاون اول رئیس‌جمهور، اضافه کرد: برقراری فوری آتش بس، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به مناطق نوار غزه، قطع کامل اجرای سیاست کوچ اجباری ساکنان و نیز شروع فوری روند بازسازی غزه و سایر مناطق اشغالی فلسطین باید در دستور کار قرار گیرد.

عصر یکجانبه‌گرایی پایان یافته است
مخبر در ادامه، با بیان اینکه بسیاری از سازکارهای مهم ایجاد شده در روابط میان کشورها از جمله جنبش عدم تعهد می‌تواند نقش سازنده‌ای در جلوگیری از جنگ و توسعه صلح پایدار ایفا کند، تصریح کرد: عصر یکجانبه‌گرایی و تحمیل سیاست‌های خودسرانه و منفعت طلبانه پایان یافته است.
وی با بیان اینکه ملت‌های مستقل جهان، زور و تحمیل را بر نمی‌تابند، ادامه داد: فلسفه وجودی این جنبش حفظ استقلال ملت‌های در حال توسعه است. متأسفانه، امروز انفعال و بی‌اعتنایی آشکار در قبال بی‌عدالتی و جنگ سالاری در جهان، به ویژگی بارز نظام بین‌الملل تبدیل شده که ناکارآمدی شورای امنیت ملل متحد مصداق آشکار آن است.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در شرایط حساس کنونی، جنبش عدم تعهد باید نقش تاریخی خود را ایفا کند، اظهارکرد: همکاری دسته جمعی کشورها در نظام بین‌الملل در راستای ایجاد یک نظم نوین صلح محور با شعار «امنیت برای همه، ناامنی برای هیچ کس» ضرورت می‌یابد. تحقق این هدف، رسالتی بزرگ برای جامعه بین‌المللی بویژه دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با رد یکجانبه گرایی، بر ایجاد شبکه‌های نوین از همکاری‌های فراگیر با اولویت همسایگان و آسیامحوری تأکید دارد، اضافه کرد: ما ضمن تأکید بر ضرورت حفظ وضعیت ژئوپلیتیک منطقه و مخالفت با هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی، خواهان اولویت دادن به توسعه روابط اقتصادی میان کشورهای منطقه هستیم و آمادگی کامل خود را برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار اقتصادی همه کشورهای منطقه اعلام می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی