مدال المپیاد فیلمسازی بر گردن دانش‌آموزان سینماگر

جبار آذین
منتقد و مدرس سینما و تئاتر و تلویزیون


در حاشیه شش دوره اخیر جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان کشور که بعد از چند سال درجازدن، حرکت تازه خود را آغاز کرده، بخش المپیاد فیلمسازی است که نگاه و توجه عمیق‌تر و خلاقانه‌تر به نوجوانان و کودکان کشور داشت. هدف از ایجاد این بخش جدید، کشف، حمایت و هدایت کودکان و نوجوانی بود که دارای استعداد وتوانایی تولید آثارکوتاه سینمایی بودند. متولیان این بخش، حرکت خوب خود را باعنوان برگزاری المپیاد فیلمسازی دانش‌آموزی به میان کودکان ونوجوانان بردند و استقبال این دو قشر و خانواده‌ها ازاین اقدام نوگرا، نشان از مقبولیت آن داشت. با این همه و به‌رغم اهتمام جدی و مستمر برگزارکنندگان این بخش واستقبال ازآن، المپیاد درحد و قامت اهداف، برنامه ها و رویکرد آن ازجمله خودباوری و حضور تأثیر‌گذار کودکان و نوجوانان در بزرگراه فیلمسازی کشور، ظاهر نشد که علت این مشکل، برگزاری المپیاد فیلمسازی در کنار وحاشیه جشنواره بزرگ، حرفه‌ای و جهانی کودک و نوجوان بود.با این حال، المپیاد تداوم و بازخوردهای قابل تأمل فرهنگی و هنری داشت تا آنکه با هماهنگی بنیاد سینمایی فارابی و مجریان و برگزارکنندگان جشنواره کودک و نوجوان، بنا شد تا المپیاد ازحاشیه خارج شده و درقالب جریانی مستقل برگزار شود و دوره هفتم این المپیاد باچند ماه فاصله از جشنواره کودک ونوجوان به صورت مستقل برگزارمی‌شود. المپیاد میان کودکان و نوجوانان علاقه‌مند دوازده تا هفده ساله و در دو بخش ایده یا فیلمنامه و فیلم به مدت پنج روز ازبیست وهشتم دی تا دوم بهمن درشهر اصفهان برگزارمی‌شود.آثاراین دوره المپیاد را هفت چهره شناخته شده سینما قضاوت و داوری خواهند کرد.برای هفتمین دوره این رویداد مبتکرانه هزارودویست اثراز هفتاد و پنج شهر ارسال شده است. اغلب آثار هفتمین المپیاد فیلمسازی دانش‌آموزی را ایده‌های ارسالی تشکیل می‌دهند.تفکر و اجرای المپیاد درصورت مدیریت و اجرای کارآمد وتخصصی وتداوم حرکت آن درمسیر فرهنگسازی و پرورش سینماگران آینده کشور می‌تواند گامی بزرگ و متعالی درشکل‌یابی سینمای ملی ایران، تزریق افکار و آرمان‌های نوین در پیکره سینمای کودک و نوجوان وکلیت سینمای ایران باشد و در تغییرمناسب تغییر ریل سینما نقش‌آفرینی کند. در دوره هفتم المپیاد، بخش مهمی وجود دارد که شایسته توجه و تأمل است. قرار است دربخش پایانی آن، سی نفر شامل برگزیده‌های بخش‌های مختلف توسط هیأت انتخاب زیر نظر استادان سینما درچند گروه به تولید فیلم کوتاه دراصفهان بپردازند و در پایان سه گروه برترمدال‌های طلا، نقره و برنز دریافت کنند.امید که المپیاد فیلمسازی دانش‌آموزی امروز درآینده‌ای نزدیک به المپیاد فیلمسازان حرفه‌ای کشور تبدیل شود.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه
 - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲