صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

به یاد زنده‌یاد اکبر خلیلی
کامران شرفشاهی، شاعر و منتقد ادبی با انتشار تصویری از زنده‌یاد اکبر خلیلی نوشته:«استاد اکبر خلیلی به کاروان دوستان سفر کرده پیوسته. استاد خلیلی، نویسنده و روزنامه‌نگار در سال ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته ادبی در همین شهر سپری کرد. علاقه او به نوشتن، پایش را به روزنامه‌نگاری باز کرد و هیچگاه ارتباطش با مطبوعات گسسته نشد. علاوه بر یادداشت‌های فراوانی که در نشریات از خلیلی به چاپ رسیده است، کتاب‌های متعددی نیز از ایشان به یادگار مانده که عبارتند از ترکه‌های درخت آلبالو، نون تافتون، کعبه هفتاد، چرا یکی شاهزاده می‌شود، کارون پر از کلاه و... خلیلی شخصیتی شهرت‌گریز داشت، به تاریخ بسیار اهمیت می‌داد و آگاهی از تاریخ را رهایی‌بخش می‌دانست. بخش قابل ملاحظه‌ای از آثار او جنبه خاطره‌نگاری دارد که حکایت از حضورش در بطن رویدادهای تاریخی است. خلیلی گفتنی‌های شنیدنی بسیار داشت که امیدوارم بر قلم آورده باشد. مراسم یادبود مرحوم خلیلی روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مسجد حجت بن الحسن(ع) خیابان سهروردی شمالی برگزار خواهد شد.»

توصیه احمد آرام به نویسندگان جوان
احمد آرام، نویسنده و مدرس تئاتر، تازه‌ترین پست خود را به نمایشنامه «اتاق ورونیکا» اختصاص داده و نوشته:« می‌شود این ایراد را به بعضی نویسندگان جوان، لزوماً داستان‌نویس، گرفت که رغبتی به خواندن نمایشنامه ندارند و این یکی از اشتباهات بزرگ آنهاست. چرا؟ به این دلیل که ساختار شخصیت بازی، همسو با دیالوگ، یکی از تاکتیک‌های نوشتاری ادبیات نمایشی است و این تاکتیک می‌تواند در ساختار داستان نقش مهمی ایفا کند. آیرالوین نویسنده نمایشنامه اتاق ورونیکا نویسنده‌ای است که آثار شسته رفته‌ او در امر نشاندن داستان در فضای دراماتیک و بهره بردن از پیچش‌های دقیق برای ایجاد معماری داستان به تناسب خیزش‌های دراماتیک همواره از تکنیک هوشمندانه خود سود برده است. بی‌دلیل نیست که تمام آثارش به جهت رمزآلود بودن داستان‌ها به راحتی وارد عرصه سینما نیز شده است. اگر فیلم [بچه رزماری] به کارگردانی رومن پولانسکی را دیده باشید که برگرفته از رمان آیرالوین می‌باشد، یکی از تأثیرگذارترین آثار اوست. خواندن این نمایشنامه را به دوستان جوان نویسنده توصیه می‌کنم.»

استقبال مردم از نوشته یامین پور
وحید یامین‌پور، نویسنده و مجری نیز خبری را درباره استقبال مردم از کتابی که چندی قبل روانه کتابفروشی‌ها کرده، بازنشر کرده که در آن آمده:«نود هزارمین نسخه کتاب نخل و نارنج، نوشته وحید یامین‌پور توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شد. این رمان درباره زندگی شیخ مرتضی انصاری، مرجع تقلید بزرگ شیعیان در عصر قاجار است.»
.
کتاب‌هایی از ایران در راه چین
محمدرضا شمس، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در استوری خود خبر از انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان به چینی داده، در پستی که بازنشر کرده، آمده:«با هماهنگی بخش بین‌الملل انتشارات کتاب‌های طوطی، پس از رایزنی‌ها و مذاکرات صورت گرفته از سوی آژانس ادبی کیا با ناشر چینی بزودی پنج عنوان از کتاب‌های این انتشارات به زبان چینی منتشر خواهد شد.» برای اطلاع از عناوین این کتاب‌ها می‌توانید سری به صفحه این نویسنده بزنید.

نوشته کائینی در گرامیداشت مهدی طالقانی
محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ و روزنامه‌نگار در تازه‌ترین پست خود تصویری از مهدی طالقانی را در بستر بیماری منتشر کرده، البته این عکس آن‌طور که خودش نوشته به چند سال قبل تعلق دارد؛ منتهی طالقانی این روزها حال خوبی ندارد و دوباره بستری شده است. کائینی به همین واسطه نوشته:«حالا من در عصرگاهی زمستانی، بر بالین نماد بیست و سه سال خاطره عمدتاً شیرین و ماندگار ایستاده‌ام در حالی که هوشیاری‌اش کاهش یافته. به دشواری نفس می‌کشد و سخت‌تر کلامی را به زبان می‌آورد، کسی که مصاحبتش به بخش‌هایی از کردار و گفتارم و زندگی‌ام شکل داده است و نیز طی سال‌ها و ماه‌ها و روزها، مراوده با وی را بر هر کار دیگر ترجیح داده‌ام... در این طریق چه سفرها کردیم، چه یادمان‌ها به انتشار سپردیم و چه کنگره‌ها و آیین‌ها برگزار نمودیم.» او در بخش دیگری از نوشته‌اش به ملاقاتی که این روزها از طالقانی در بستر بیماری داشته اشاره کرده و نوشته:«آقا! وقت‌تان تمام است... بله من در آی سی یوی بیمارستان خاتم‌الانبیا ایستاده‌ام، جایی که آدم‌ها بر خلاف بیرون، فرصت‌شان برای باهم بودن محدود است. جایی که از آغاز باید برای خداحافظی آماده بود.» او در آخر از مردم درخواست کرده که برای بهبودی سید مهدی طالقانی که مدتی است به‌دلیل عارضه ریوی و تنفسی در بیمارستان بستری شده، دعا کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی