صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه - ۲۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

با بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز ساری و تکمیل سایت‌های دفن و بازیافت

پرونده ساماندهی زباله‌های مازندران سال 1403 بسته می‌شود

حمیرا حیدریان
خبرنگار

براساس وعده‌های مسئولان، مازندرانی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که تا پایان سال آینده بخش عمد‌ه‌ای از نابسامانی‌ها در جمع‌آوری، بازیافت و دفن زباله رفع شود چرا که نیروگاه زباله‌سوز ساری بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و زنجیره دفن و بازیافت زباله در سایت‌های زباله مازندران هم تکمیل می‌شود.
وجود انبوه زباله در مازندران به دلیل حساسیت‌های زیست‌ محیطی و جاذبه‌های گردشگری همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که سال‌های متمادی به دلیل فقدان وجود راه‌حل مناسب در دل سبزترین مناطق استان از جمله جنگل و مراتع دفن می‌شود و علاوه بر خدشه‌دار کردن طبیعت پیامدهای زیست محیطی همچون شیرابه‌های خطرناک سمی را برای این استان به همراه دارد.
طبق گزارش‌های رسمی به طور میانگین روزانه بیش از 3هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود که در برخی از ایام سال این رقم به ۲ برابر افزایش می‌یابد. پراکندگی و انباشت زباله در حاشیه و حریم راه‌ها، رودخانه‌ها، سواحل و عرصه‌های مرتعی و جنگلی نه تنها خسارت زیست محیطی به منابع استان می‌زند بلکه چهره مازندران را به عنوان سرسبز‌ترین خطه کشور با منظر ناراحت‌کننده‌ای مواجه کرده است؛ موضوعی که به گفته سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران حالا به عنوان یک چالش جدی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و قرار است با برنامه‌ریزی مدون دیگر شاهد مناظر زشت انباشت زباله در این نوار شمالی نباشیم.
احمد توکلی در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه پسماند در استان‌های شمالی بویژه مازندران به معضل تبدیل شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از انباشت زباله در حاشیه جاده‌ها و سواحل و جنگل‌ها فرهنگسازی است که باید به صورت جدی به آن پرداخت، چرا که زباله‌هایی که می‌بینید به صورت روزانه و توسط شهروندان یا مسافران بدون توجه به محیط زیست در دل طبیعت ریخته می‌شود. کما اینکه وقتی فصل آبگیری میوه نارنج می‌شود می‌بینیم که شهروندان به جای ریختن زباله در کیسه آنها را در گوشه خیابان رها می‌کنند. این در حالی است که با وجود تذکرات مکرر همچنان این روند ادامه دارد و اگر فرهنگسازی نشود همچنان شاهد انبوه زباله در جاده‌ها، سواحل و... خواهیم بود.
وی افزود: بارها و بارها جهت پاکسازی راه‌ها، سواحل و جنگل و معابر شهری جهت جمع‌آوری زباله اقدام شده است اما متأسفانه باز فردا شاهد همان وضعیت قبل هستیم و این نیاز به یک عزم جدی در فرهنگسازی توسط مسئولان و رسانه‌ها دارد.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه در مجموع شهرها و روستاهای استان مازندران روزانه بین 2 تا 2 هزار و 500 تن زباله تولید می‌کنند، افزود: دولت عزم جدی برای پایان دادن به این بحران در مازندران دارد و طرح‌های حوزه پسماند با سرعت در حال اجرا است و تا پایان سال 1403، ۸۰ درصد سایت‌های پسماند استان مازندران ساماندهی خواهد شد.
 وی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی برای مدیریت پسماند 3 استان مازندران، گیلان و گلستان اختصاص یافته است، افزود: سایت‌های زباله تنکابن، نوشهر، نور، ساری، بابل و قائم‌شهر در حال رسیدن به حد مطلوب هستند و با تکمیل و راه‌اندازی کامل همه این مجموعه‌ها، دور جدیدی از ساماندهی پسماند در استان محقق خواهد شد. در این راه استفاده از توان بخش خصوصی و نیز دانش متخصصان دانشگاهی می‌تواند ما را در مدیریت این برنامه کمک بسزایی کند.
وی درباره سایت زباله انجیلی سی بابل با بیان اینکه ۲۵۰ تن پسماند بابل در این سایت روزانه کمپوست می‌شود، تصریح کرد: تصفیه‌خانه شیرابه این سایت نیز فعال است و شیرابه در آن روزانه تصفیه و به چرخه روان آب باز می‌گردد.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه کود کمپوست نیز در این مجموعه تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتبار لازم، لندفیل قدیمی این سایت مدیریت و لندفیل جدید تکمیل و همچنین ایجاد تأسیسات جدید برای مدیریت کامل شیرابه و سایر تأسیسات با رعایت الزامات محیط زیستی برای تبدیل این سایت به مرکز سبز احداث خواهد شد. همچنین بهسازی و ساماندهی سامانه لندفیل کارخانه کمپوست تنکابن در خردادماه سال آینده به اتمام می‌رسد.
وی یکی از طرح‌های در حال اجرای حوزه پسماند مازندران را سایت مدیریت پسماند شهرداری و خط پردازش قائم‌شهر اعلام و تصریح کرد: در مجموع حدود ۳۰۰ تن زباله در شهرستان روزانه تولید می‌شود که در پیک سفر این میزان با رشد چشمگیری همراه است. همچنین عملیات احداث و احیای خط پردازش به اتمام رسیده است و در دهه فجر سال‌جاری، دو خط پردازش با ظرفیت مجموعاً 500 تن در شهرستان قائم‌شهر افتتاح خواهد شد و فاز اول آن به بهره‌برداری خواهد رسید.
 وی با بیان اینکه از طرح‌های ویژه حوزه پسماند مازندران می‌توان از نیروگاه زباله‌سوز ساری نام برد که در ۲ سال اخیر به صورت جهشی ساخت آن شتاب گرفت، خاطرنشان کرد: برای برون‌رفت از معضل پسماند، مازندران به ۸ پهنه تقسیم شده است و با راه‌اندازی همه طرح‌های حوزه پسماند در استان، بزودی شاهد پایان دوران بحران زباله در مازندران خواهیم بود.
احمد توکلی سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران در نشست بررسی اجرای نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله‌سوز ساری با بیان اینکه وضعیت پسماند مرکز مازندران بحرانی است خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی نیروگاه تولید برق از زباله‌‌سوز ساری که در شهرک صنعتی شهید مصطفی خمینی در حال اجرا است، مشکل پسماند مرکز استان مرتفع خواهد شد و دیگر نیاز به دفن یا حمل زباله به دیگر مناطق نیست. در حال حاضر تهیه و نصب تجهیزات این نیروگاه 83 درصد پیشرفت داشته است.
توکلی ظرفیت تعریف شده برای پذیرش زباله در نیروگاه ساری را ۴۵۰ تن در روز اعلام و بیان کرد: با نصب دستگاه خشک‌کن زباله و پیش‌تصفیه، این نیروگاه امکان پذیرش تا ۶۵۰ تن را دارد. همچنین با تحویل روزانه حدود ۲۰۰ تن زباله‌های ریجکتی خشک و با ارزش حرارتی بالای سایر سایت‌های استان به جای دفن، مشکل پسماند مازندران کاهش خواهد یافت.

 

بــــرش

سایت‌های زباله تنکابن، نوشهر، نور، ساری، بابل و قائم‌شهر در حال رسیدن به حد مطلوب هستند و با تکمیل و راه اندازی کامل همه این مجموعه ها، دور جدیدی از ساماندهی پسماند در استان محقق خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی