صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و دو - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

فضای‌مجازی

آلبوم جدید پورناظری
همایون شجریان در اینستاگرامش از انتشار یک آلبوم جدید خبر داد و نوشت: «مهربانان گرامی به اطلاع می‌رساند، آلبومی به آهنگسازی «استاد کیخسرو پورناظری» و آواز حقیر روی اشعاری از حضرت مولانا و حضرت حافظ با همراهی گروه تنبور شمس پس از چند سال، بزودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.»

تولد متفکر منادی فرهنگ
حسین الهی قمشه‌ای، متفکر و فیلسوف به مناسبت تولدش در اینستاگرام نوشت: «هزار شکر و سپاس آفریدگار جهان را که می‌بینیم شما ایرانیان بافرهنگ و خوش‌آهنگ همچنان با شکوه و شکیبایی در کاروان‌های دانایی و نیکویی و زیبایی به‌سوی قله‌های جاودانگی و شادمانگی سیر می‌کنید و هزار فخر و مباهات و بالندگی شما راست که کهن الگوهای آدمیت را خوشتر از داوود میکل‌آنژ و تندیس ونوس در گفتار و کردار خویش به نمایش می‌آورید تا هر که شما را دید با شور و شادی و اعجاب فریاد برآورد که: این است انسان، این است انسان. این مسکین پارسی‌دوست به مصداق این سخن آشنا که «از ایشان نیستی می‌گو از ایشان/ پریشان نیستی می‌گو پریشان» نقش خود را در همه کنش‌های فرهنگی جز این نمی‌بینم که یک منادی فرهنگی باشم و به اصطلاح پیشینیان از کیسه خلیفه خرج‌ کنم و مردمان را بر سفره کریمانی چون سعدی و ‌شکسپیر بنشانم.»

مارش دزفولی و سوزم سوزه با علی قمصری
علی قمصری، نوازنده در اینستاگرامش نوشت: «سفر «تار ایرانی» به خوزستان با دزفول آغاز شد و دیداری باشکوه با هنردوستان بافرهنگش، انگیزه‌هایم را برای ادامه سفر بیشتر کرد. مردم دزفول، زیست در دامان «زاگرس» و دوش به دوش «دز». با پیشینه‌ای جاری از دوره عیلامی و هخامنشی و ساسانی، تا امروز نقش مؤثری در فرهنگ و هنر ایران داشته‌اند و نمادی از مقاومت و فداکاری هستند. جالب است که مهم‌ترین و قدیمی‌ترین سند «گروه‌نوازی» در جهان به نام «مهر چغامیش» با تاریخی ۳۵۰۰ ساله متعلق به دزفول است؛ سندی که نشان‌دهنده اهمیت کار گروهی، چندصدایی و بالندگی در تاریخ موسیقی ایران است. در مهر چغامیش، خواننده با دستی کنار گوش (که امروز در خواننده‌های عرب می‌بینیم) برای خود مانیتورینگ طبیعی صدا، می‌کرده و جالب است که چنگ و نقاره در این مهر سرچشمه حقیقی این سازها را نشان می‌دهد. من و نوازندگان دزفول، حاصل کار جمعی را با اجرای دو ترانه مردمی این خطه با نام‌های مارش دزفولی و سوزم سوزه به صورت زنده اجرا و ضبط کردیم. تقدیم به دزفول، خوزستان و ایران.»
.
تعریف حمزه‌زاده از صدای حسین حقیقی در فیلم ضد
محمد حمزه‌زاده، نویسنده در تازه‌ترین استوری خود، بخشی از قطعه‌ای را که به صدای حسین حقیقی در فیلم سینمایی ضد پخش شده بازنشر کرده و از آن به عنوان جادوی صدای حسین حقیقی در ترانه فیلم سینمایی ضد یاد کرده است. ضد عنوان فیلمی سینمایی به کارگردانی امیرعباس ربیعی و با نویسندگی حسین تراب‌نژاد است. این فیلم یک درام سیاسی است که در بستر وقایع سال 1360 می‌گذرد. قصه آن درباره یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود.

یادی از زنده‌یاد مشفق کاشانی در صفحه اسماعیل امینی
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه با انتشار تصویری نوشته: «سالروز وفات استاد مشفق کاشانی، ادیب فرزانه و جوانمرد.» زنده‌یاد مشفق کاشانی، شاعر و ادیب کشورمان 28 دی‌ماه سال 93 با زندگی وداع گفت. او به مدت 37 سال در آموزش و پرورش به کار مشغول بود و ریاست هیأت مدیره انجمن شاعران ایران را نیز برعهده داشت. تصحیح دیوان حاج سلیمان صباحی بیدگلی و تألیف تذکره شاعران معاصر از جمله آثاری هستند که به همت وی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

پخش قسمت شانزدهم سریال مرداب
محمد شایسته، تهیه‌کننده سینما با انتشار تصویری از سریال مرداب، خبر پخش قسمت شانزدهم آن را به علاقه‌مندان داده است. «مرداب» عنوان سریالی در ژانر درام و معمایی به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و به تهیه‌کنندگی محمد شایسته است. شهرام حقیقت‌دوست، پانته‌آ پناهی‌ها، حامد کمیلی، مجتبی پیرزاده، الهام اخوان و ستاره پسیانی از جمله هنرمندانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند. مرداب در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی