صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

عوامل کنسرت نمایش «بامانی» در گفت‌و‌گو با «ایران» از اجرای این نمایش برای کودکان و نوجوانان می‌گویند

می‌خواهیم گوش بچه‌ها را مسواک بزنیم

زهرا شایان‌فر  / کنسرت نمایش «بامانی» اولین اجرای تلفیقی موسیقایی و تئاتری برای کودکان و نوجوانان است که با استقبال خانواده‌ها از 13 تا 16 دی ماه در تالار هنر برگزار شد. مروری بر اجرای این اثر نوستالژیک برای خانواده‌هایی که کودکانشان را با تماشای تئاتر پیوند داده‌اند و تأثیر هنرهای نمایشی را بر ساخت شخصیت کودکانشان مثبت می‌دانند، اهمیت این گونه فعالیت‌های هنری در تالار هنر را قوت می‌بخشد.کنسرت نمایش‌ها که در سال‌های اخیر به پرطرفدار‌ترین اجراهای تئاتری تبدیل شده‌اند، تلفیقی از اجرای زنده موسیقی و نمایش هستند. این اجراها معمولاً قطعات موسیقی نوستالژیک و پیشتر شنیده شده را در بستر داستان و قطعات نمایشی به مخاطب ارائه می‌دهند. این بار به کوشش انجمن صنفی موسیقی تئاتر، کنسرت نمایشی ویژه مخاطبان کودک و نوجوان تدارک دیده شد که عبد آتشانی آهنگساز، نوازنده و بازیگر تئاتر آن را کارگردانی کرد.عبد آتشانی با تسلطی که بر حوزه موسیقی و به‌خصوص بداهه‌نوازی دارد در تئاتر هم تجربه‌ای بسیار در اجرای آثار نمایشی دارد و شناخته می‌شود. این هنرمند تئاتر درباره کنسرت نمایش «بامانی» اظهار داشت: «سال‌ها در عرصه کودک و نوجوان آهنگسازی، کارگردانی و بازی کرده‌ام. براین اساس تصمیم گرفتیم موسیقی‌هایی را که برای تئاتر ساخته‌ایم در تالار هنر و برای بچه‌هایی که آن را قبلاً در آثار نمایشی شنیده‌اند و کودکان امروز که احتمالاً آن نمایش‌ها را ندیده‌اند اجرا کنیم.»او دیدن نوازندگان و آشناشدن کودکان با صدای هر ساز را یکی از نکات پراهمیت اجرای زنده موسیقی برای این گروه سنی دانسته و افزود: «در این برنامه یازده قطعه موسیقی از نمایش‌های باکیفیت از کار کارگردانان دغدغه‌مند تئاتر کودک و نوجوان انتخاب شدند. در بخش نمایشی نیز قطعاتی آماده شد که این پازل‌های موسیقایی را به یکدیگر پیوند می‌دهند.»آتشانی با بیان این مطلب که می‌خواهیم موسیقی خوب را به بچه‌های امروز معرفی کنیم، می‌گوید: «می‌خواهیم گوش بچه‌ها را مسواک بزنیم. باید بچه‌ها با موسیقی درست آشنا بشوند. دیدن تئاتر برای بچه‌ها جذابیت دارد و اضافه شدن کنسرت - تئاتر ویژه کودکان و نوجوانان به اجراهای نمایشی برای این گروه سنی، زمینه‌ای برای شناخت موسیقی برایشان ایجاد می‌کند.»
سعید ذهنی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران این انجمن را برگزارکننده این رویداد هنری معرفی کرده و دراین باره اظهار داشت: «اتفاق بسیار خجسته‌ای شکل گرفته و این امکان‌پذیر نبود مگر با همیاری همه دوستان دست اندرکار. چه در تالار، چه مرکز هنرهای نمایشی و چه دفتر موسیقی که دست به دست هم دادند تا برای اولین بار کنسرت موسیقی تئاتر کودک و نوجوان برگزار شود. این اولین کنسرت از این نوع است که اختصاصاً به موسیقی تئاتر‌هایی که برای کودک و نوجوان ساخته شده در طول چند سال می‌پردازد.»
او برنامه اجرای زنده موسیقی‌های تئاتر را یک برنامه پیوسته از سوی این انجمن عنوان کرد و دراین باره گفت: «در اولین کنسرت با آثار دوست و همکار عزیزمان عبد آتشانی شروع کردیم. تعدادی از آثار ایشان همراه با چاشنی‌های نمایشی مختصر و به قصد معرفی موسیقی‌هایی که برای تئاتر کودک ساخته شده، در 3 روز به اجرا درآمد و خوشبختانه با استقبال بسیار  خوب مخاطبان روبه‌رو شد. خیلی خوشحالم که استقبال آنقدر باشکوه اتفاق افتاده و امیدواریم که از این دست برنامه‌ها در آینده هم ادامه داشته باشد.»
امین اکبری نسب، سرپرست تالار هنر نیز درباره برپایی این کنسرت تئاتر توضیح داد: «تالار هنر با توجه به سابقه‌ای که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان دارد پذیرای همه عزیزان و هنرمندان و پیشکسوتانی است که سال‌ها در حوزه تئاتر کودک و نوجوان زحمت کشیده‌اند، تلاش کرده‌اند، رنج کشیده‌اند و خاک این صحنه را خورده‌اند. دوست داریم در این تالار فضایی آرام و مثبت را تجربه کنند.»
او اجراهای تلفیقی و زنده تئاتر و موسیقی را یکی از انواع شناخته شده و جذاب اجراهای صحنه‌ای دانسته و افزود: «در هفته‌های آتی برنامه‌های متنوعی را که برای تالار در نظر گرفته‌ایم، برنامه‌های اجرایی و همین طور کنفرانس‌ها و کلاس‌های آموزشی را اعلام خواهیم کرد. در این برنامه‌ریزی به نیازهای مختلف آموزشی و تربیتی و هنری کودکان و نوجوانان توجه شده است.»کنسرت تئاتر بامانی که نام خود را از ترکیب سه رکن خانواده یعنی بابا، مامان و نی نی گرفته است با استقبال گسترده خانواده‌ها در سه روز، پنج نوبت میزبان مخاطبان بود و در اولین گام نشان داد که خانواده‌ها به خصوص کودکان و نوجوانان مشتاق این گونه نمایشی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی