صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در نشست رسانه‌ای هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی مطرح شد

امروز یکی از طلایی‌ترین دوره‌های تاریخ خوشنویسی ایران است

نشست رسانه‌ای هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران روز گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد که محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد)، حسین براتی (دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی)، سیداشرف صندوق آبادی (عضو شورای سیاستگذاری و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران) و امیر ملاحسنی (معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین) در آن حضور داشتند.
 
تأکید بر حضوری‌نویسی
محمد خراسانی‌زاده (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد) در ابتدای این نشست اظهار کرد: این دوسالانه تأکید مهم ما مبنی بر قائل شدن تفاوت میان دوسالانه و جشنواره‌هاست. باید این را در نظر گرفت که بینال‌ها، جشنواره نیستند با این حال اما گاه پیش آمده که دوسالانه‌ها، جشنواره‌هایی بودند که صرفاً دو سال یک‌بار برگزار شدند. بر همین اساس نیز سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفت و سعی شد سازکارهایی در این رابطه انجام گیرد.
فرق میان نوع داوری و نوع جریان‌سازی نیز از دیگر تفاوت‌هاست. در این زمینه نحوه پرداختن به خط منجر به توجه ویژه به بحث حضوری‌نویسی شد؛ با این نگاه سیاستی که حضوری‌نویسی بر روح زنده خوشنویسی تأکید دارد. به واسطه هنر خوشنویسی همواره می‌توان از بداهه‌نویسی استفاده کرد چرا که هنرمند می‌تواند در لحظه خط را خلق کند؛ در این فرایند هنرمند از خط‌سازی نیز دور خواهد شد. بر همین اساس بر حضوری‌نویسی تأکید ویژه شد و در  بخش اجرایی صورت گرفت.
حسین براتی (دبیر اجرایی هفتمین دوره دوسالانه) نیز بر تأکید شورای سیاست‌گذاری درخصوص حضوری‌نویسی نیز اشاره و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری و اجرای هفتمین دوسالانه از شهریور ماه آغاز شد که با همراهی و همکاری مرکز هنرهای تجسمی کشور و انجمن خوشنویسان ایران و... صورت گرفت و خوشبختانه امسال با توجه به تأکیدی که از سوی شورای سیاست‌گذاری بر حضوری‌نویسی وجود داشت، شاهد افزایش کیفیت آثار و دقت در رابطه با آثار راه یافته به دوسالانه بودیم.
بر این اساس، جمعه (٢٩ دی ماه) شاهد برگزاری آیین اهدای جوایز و افتتاح هفتمین دوره در استان قزوین خواهیم بود که با حضور مقامات کشوری و استانی صورت خواهد گرفت. در این مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اساتید بنام کشور همچون استاد علی‌اکبر پگاه را خواهیم داشت. همچنین همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاالدین تبریزی که هفتمین دوره به نام ایشان برگزار شده است صورت خواهد گرفت؛ استاد تبریزی در رشته نسخ فعالیت کرده است.

خوشنویسی، هنری اصیل و تاریخی
سیداشرف صندوق‌آبادی (عضو شورای سیاستگذاری و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران) از این دوسالانه به عنوان رخداد بزرگ فرهنگی و هنری یاد کرد و گفت: هنر خوشنویسی از هنرهای اصیل و تاریخی است و شاید بتوان گفت از هویت‌های فرهنگی ماست و به عنوان هویت فرهنگی از آن یاد می‌شود.
او ادامه داد: در این دوره از دوسالانه عمیق‌تر و دقیق‌تر به حوزه خوشنویسی توجه شد؛ سعی کردیم به قالب‌های تخصصی‌تری فکر کنیم. در این دوره از بینال، قالب‌های مختلف رشته‌ای را دقیق‌تر دیدیم و بستری برای کشف استعداد و ایجاد آثار فاخر فراهم شد.
 نکته دیگری که در این دوره به آن توجه شد، بخش بانوان بود. بانوان به عنوان بخش مهمی از تأثیرگذاران حوزه خوشنویسی هستند. از نگاه ما بانوان می‌توانند در بخش نسخ و ثلث قدرت رقابت زیادی داشته باشند اما فرصت مناسب برای آنان ایجاد نشده بود. امسال برای اولین بار این افتخار نصیب شد که یک بانو نفر اول بخش شکسته این جشنواره باشد و این بستر ارزشمندی برای رشد بانوان در عرصه خوشنویسی است. به اعتقاد من، امروز یکی از طلایی‌ترین دوره‌های تاریخ خوشنویسی ایران است.
صندوق‌آبادی در پاسخ به حذف رشته نقاشی‌خط نیز گفت: نقاشی‌خط رشد خوبی داشته اما در حوزه اجرا این بحث مطرح شد که آثار ارائه شده از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است؛ نگاه هیأت داوران نیز این بود که نسبت آن به سایر آثار کمتر بود. مباحثی مانند بودجه و اعتبارات نیز وجود دارد که باید اولویت‌بندی صورت می‌گرفت. در هر صورت باید این نکته در نظر گرفته شود که نقاشی خط حذف نشده اما قرار است برای دوره بعد اقداماتی صورت گیرد. ظرف امسال خبرهای خوبی را خواهید شنید. خراسانی‌زاده نیز در همین رابطه گفت: نقاشی‌خط پدیده مستقلی از نقاشی و خوشنویسی است باید به یک رشته تازه و مستقل تبدیل شود. بر همین اساس تأکید شورای سیاست‌گذاری بر افزایش کیفیت حتماً تأثیر عمیقی بر این امر داشته است. تصور می‌کنم نباید زیرمجموعه دوسالانه تخصصی خط دسته‌بندی شود و باید در بالاترین سطح خود پیگیری شود. امیدوارم ما نیز به این سمت حرکت کنیم که رویدادهای خاص نقاشی خط را داشته باشیم و در قامت یک رشته مستقل به آن نگاه کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی