صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و یک - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اکبر خلیلی، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت در سن 77 سالگی درگذشت

وداع با راوی سال‌های جنگ و انقلاب


فرهنگ و خانواده‌اش سوگوار یکی از فعالان عرصه کتاب شدند؛ اکبر خلیلی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار کشورمان که نه فقط در کسوت خبرنگار جنگی، روایت‌هایی را از سال‌های دفاع مقدس با هموطنان خود درمیان می‌گذاشت، بلکه بابت کتاب‌هایی که تألیف کرده او را همچون زنده‌یاد محمود گلابدره‌ای از جمله پیشگامان ادبیات انقلاب می‌دانند.

تحقیق و پژوهش، همزمان با فعالیت رسانه‌ای
روز گذشته خبر درگذشت این نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت در سن 77 سالگی منتشر شد. اکبر خلیلی متولد سال ۱۳۲۵ در تهران بود، او تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در رشته ادبی ادامه داد و سپس به روزنامه‌نگاری روی آورد؛ آنچنان که طی سال‌های دفاع مقدس، یکی از خبرنگاران جنگی بود و روایت‌های خود را از صحنه نبرد در روزنامه کیهان منتشر می‌کرد.
خلیلی حتی در دورانی که به شکل جدی به تحقیق و پژوهش در زمینه انقلاب و جنگ روی آورد هم کار رسانه را رها نکرد؛ آنچنان که علاوه بر دبیری سرویس ادبی روزنامه جمهوری اسلامی با روزنامه‌های دیگری همچون جوان نیز همکاری داشت. وی از اعضای انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نیز بود.
با وجود اهمیت سال‌ها فعالیت روزنامه‌نگاری زنده‌یاد خلیلی و اقداماتی که در عرصه رسانه انجام داده اما آنچه که بیش از همه نام وی را در حوزه فرهنگ ثبت کرده کتاب‌های متعددی است که نوشته و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.
دو جلدی «گام به گام با انقلاب» از کتاب‌های مهمی هستند که به همت وی روانه کتابفروشی شده است. او در این دو جلدی دست به بررسی مسائل سیاسی و اتفاق‌هایی زده که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان می‌شوند. جلد اول این مجموعه با عنوان فرعی «پیدایش انقلاب اسلامی»، از 17 شهریور 1357 آغاز می‌شود و تا پیروزی انقلاب را دربر می‌گیرد. جلد دوم نیز با عنوان فرعی «انقلاب دوم»، از بعد از پیروزی انقلاب تا استعفای دولت بازرگان را شامل می‌شود.

روایت خواندنی زنده‌یاد خلیلی از سفر حج
زنده‌یاد خلیلی، نه فقط در عرصه تاریخ معاصر بلکه در زمینه ادبیات داستانی نیز صاحب آثاری است؛ مجموعه داستان «نون تافتون» عنوان یکی از همین کتاب‌هاست. «نون تافتون»، «کفتر چاهی»، «عمه خانم»، «قیم»، «یافت‌آباد»، «هفده به علاوه‌ سه» و «امام برای من آمد» عنوان هفت داستانی است که در این مجموعه جای گرفته‌اند.
از او در عرصه سفرنامه‌نویسی هم کتاب «کعبه هفتاد» به یادگار مانده، این کتاب روایتی از تجربه‌ای است که درباره دیدار خانه خدا و بجا آوردن مناسک حج تمتع نوشته است. از این نویسنده در حوزه رمان‌نویسی هم آثاری به جای مانده، سه‌گانه «خروس تاجدار»، «قابیل از شکارگاه برمی‌گردد» و «اولین تیر را من رها کردم» رمانی است که حدود پانزده سال را صرف تحقیقات آن کرده. موضوع اصلی این رمان سه جلدی، زندگی شاه و شروع انقلاب از نگاه یک نویسنده است.
اما کتابی که برخی آن را یکی از مهم‌ترین آثار اکبر خلیلی می‌دانند رمان «ترکه‌های درخت آلبالو» است که سبب کسب جوایز مختلفی در حوزه دفاع مقدس برای این نویسنده شد. «ترکه‌های درخت آلبالو»، داستانی از زندگی شهید ایرج نصرت‌زاد است. این رمان به وقایع بعد از پیروزی انقلاب در ایران و آغاز درگیری‌ها در کردستان می‌پردازد. داستان‌ با روایت‌های سرهنگی آغاز می‌شود که چند ماه بعد از پیروزی انقلاب دستگیر شده و حالا در انتظار حکم اعدامش است. هرچند مسیر زندگی او طور دیگری رقم می‌خورد و وقایعی او را به درگیری‌های کردستان و سنندج می‌کشاند.آنطور که خانواده این نویسنده و روزنامه‌نگار اطلاع‌رسانی کرده‌اند، مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد اکبر خلیلی امروز سه‌شنبه ۲۶ دی ماه انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی