صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

رسانه انگلیسی گاردین در تحلیلی مطرح کرد

ایران بزرگ‌ترین قدرت غرب آسیا است

خاورمیانه از منازعات و درگیری‌های طولانی به ستوه آمده و بازیگران این منطقه به این واقعیت وقوف یافته‌اند که تحقق منافع ملی و امنیت و ثبات‌شان جز زیر سایه تنش‌زدایی و همکاری درون‌منطقه‌ای با کشورهای بزرگی همچون جمهوری اسلامی ایران ممکن نیست. این مهم را نشریه غربی «گاردین» در جدیدترین گزارش خود پیرامون جنگ غزه مورد توجه قرار داده است. «گاردین» مقدمه گزارش خود را این‌چنین آغاز می‌کند: حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه و تحولات اخیر در منطقه نشان داده که دیگر نه امریکا و متحدانش، بلکه ایران بزرگ‌ترین قدرت غرب آسیاست.

 اقتدار امریکا تحقیر شده
این گزارش حمله اخیر ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده امریکا به یمن را شکست دیگری از سیاست غرب در منطقه غرب آسیا توصیف کرد که در ادامه شکست چنددهه‌ای برای حل درگیری‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بروز پیدا کرده است؛ این حمله تأکید بر این واقعیت ناخوشایند بود که اهرم سیاسی واشنگتن رو به افول است، دیپلماسی این کشور ناکارآمد است، اقتدارش تحقیر شده است و انصارالله بدون هرگونه هراسی متعهد شده که به حملات خود ادامه دهد. بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، جنگ غزه به تقویت جایگاه ایران منجر شد و در عوض، تصمیم عجولانه رئیس‌جمهور امریکا «جو بایدن» برای حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی و وتو کردن قطعنامه‌های آتش‌بس سازمان ملل، از سوی افکار عمومی جهان طرد شد. این گزارش سپس ادامه داد، سیاست‌های بایدن در منطقه غرب آسیا منسوخ و دور از دسترس به نظر می‌رسد. امریکا که هرگز در جهان عرب محبوبیت نداشته است، همواره به عنوان یک شر ضروری تحمل می‌شد، اما دیگر این طور نیست و هم‌اکنون ایران در جایگاه راهبر و هدایت‌کننده قرار دارد.

ایران، 45 سال پس از انقلاب
گاردین با اشاره به بهبود روابط جمهوری اسلامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و روابط دوستانه تهران با پکن و مسکو نوشت، چنین مواردی ایران را به یک قدرت تبدیل کرده است و ایران به گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای پیوست. این در حالی است که همکاری و مشارکت دفاعی ایران و روسیه نیز رو به رشد است به طوری‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی احتمالاً بزودی جنگنده بمب‌افکن‌های سوخو ۳۵ و بالگردهای تهاجمی روسیه را تحویل می‌گیرد و مشارکت دفاعی این دو کشور را به سطحی بی‌سابقه می‌رساند. در همین راستا صادرات روسیه به ایران رو به رشد است و مسکو و تهران تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گاز طبیعی ایران را امضا کردند. زیر سایه چنین تحولاتی است که تحلیلگران غربی از قدرت‌گیری رو به ارتقای منطقه‌ای ایران سخن می‌گویند که در چندین دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. «روئل مارک گریچت» و «ری تکیه» تحلیلگران مسائل سیاسی می‌گویند: «امروز، روحیه جمهوری اسلامی حس پیروزمندانه است. از تحریم‌ها عبور کرده‌، به کمک متحدان قدرتمندش، اقتصاد خود را تثبیت کرده و شروع به پر کردن ذخایر دفاعی خود کرده است.» سایمون تیسدال، تحلیگر روزنامه گاردین نیز تأکید دارد: «ایران پس از 45 سال تلاش، بالاخره بچه بزرگ این بلوک شده است. تحریم، طردشدگی و تهدید تهران کارساز نبوده است. ایالات متحده، بریتانیا - و اسرائیل - با یک حریف بزرگ روبه‌رو هستند. اگر می‌خواهیم از یک درگیری بزرگ‌تر جلوگیری کنیم، نیاز فوری به یک رویکرد دیپلماتیک تازه است.»

جستجو
آرشیو تاریخی