معناکاوی مواضع رئیس‌جمهور در خصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

علی خسروشیری

معناکاوی مواضع رئیس‌جمهور در خصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

در جمهوری اسلامی ایران برابر قانون اساسی، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام سیاسی کشور پس از مقام رهبری است. جایگاه ممتاز حقوقی و سیاسی رئیس‌جمهور، اهمیت مواضع این مقام عالی به‌ویژه در حوزه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مضاعف و معنادار می‌کند. در نظام جمهوری اسلامی ایران، مواضع و سیاست‌های اعلامی و اعمالی دولت‌ها به‌ویژه رؤسای‌جمهور، می‌بایست مبتنی بر اصول عالی مصرح در اسناد بالادستی باشد؛ مهم‌ترین این اصول عبارتند از:
1- مبتنی بر اصول عزت، حکمت و مصلحت.
2- مبتنی بر عقلانیت انقلابی؛ یعنی «شناخت درست ظرفیت‌ها و تهدیدها»
3- مبتنی بر منافع ملی و مصالح اسلامی؛ تعریف منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس «هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی و ژئوپلیتیک کشور» تعریف می‌شود.
4- مبتنی بر راهبرد اساسی حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان و جنبش‌های اسلامی و مقابله با ظالم و جریان استکبار.
بدون تردید تهاجم وحشیانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه مهم‌ترین مسأله جهان سیاست و منطقه غرب آسیا در سه ماهه اخیر محسوب می‌شود و سیاست‌های اعلامی و اعمالی دول جامعه جهانی، در این زمینه قابل بررسی و مطالعه است. اقدامات رژیم صهیونیستی در این مدت، مصداق کامل «آپارتاید(تبعیض نژادی)، پاکسازی قومی، جنایت جنگی، نسل کشی، جنایت علیه بشری، کودک‌کشی، نقض واضح حقوق بشر و تروریسم دولتی و سازمان یافته» محسوب می‌شود. این حوادث دردناک، آزمونی بزرگ و بسیار دشوار را پیشاروی جهان مدرن که داعیه حقوق بشر دارد قرار داده است.  ایران در خصوص این رویداد تأسف برانگیز، به عنوان یکی از کشورهای بسیار مهم و مؤثر منطقه غرب آسیا، در جای درست و انسانی تاریخ ایستاده و بر مبنای اصول اساسی سیاست خارجی خویش، با ظالمان و جنایتکاران بین‌المللی مقابله و از ملت مظلوم فلسطین بوبژه مردم ستمدیده و داغدار غزه حمایت واقعی دارد. رئیس جمهور دولت سیزدهم آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی که این واقعه تلخ در زمانه ریاست‌جمهوری وی به وقوع پیوسته، با شناخت درست از منافع ملی و مصالح اسلامی مبتنی بر گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و با درکی واقعی از شرایط در حال تغییر نظم جهانی و منطقه‌ای، بلافاصله پس از عملیات طوفان الاقصی و در ادامه تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه که منجر به شهادت بیش از 23000 نفر انسان بی‌گناه(کودکان، زنان و غیرنظامیان)، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آواره و بی‌خانمان شدن صدهاهزار فلسطینی شده است؛ مواضع و تحرکات دیپلماتیک فعالانه، قاطع، بهنگام، بجا، عقلایی، مبتنی بر منافع ملی و منافع جبهه مقاومت اتخاذ کرده است. آقای رئیس‌جمهور، ضمن طرح ضرورت محاکمه امریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان عوامل نسل‌کشی در غزه؛ سه درخواست مهم «توقف فوری حملات به غزه، رفع محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها برای امداد‌رسانی و ضرورت بازسازی غزه و ایجاد صندوقی ویژه برای کمک به بازسازی غزه» را مطرح نموده‌اند.مهم‌ترین مواضع و سیاست‌های رئیس‌جمهور انقلابی در سه ماهه اخیر در خصوص تهاجم نظامی سنگین و وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه عبارت بوده است از:
1- دفاع و حمایت کامل حقوق و دیپلماتیک از عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت فلسطینی.
2- محکومیت قاطع تجاوز و جنایت‌های سه ماهه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه.
3- حضور فعال در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های این مجامع برای رسوا‌سازی رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن بویژه امریکا.
4- حضور فعالانه در اجلاس اضطراری نشست سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض و ارائه پیشنهادهای دهگانه برای حل بحران.
5- برگزاری اجلاس بین‌المللی تهران در حمایت از فلسطین و غزه.
6- بازیگری فعال و تحرکات جدی دیپلماتیک در حمایت از غزه در دیپلماسی‌های دوجانبه و چندجانبه با هدف جهانی‌سازی موضوع غزه و معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان عنصر ناامن ساز منطقه.
در مجموع، با بررسی وجوه تحرکات، بازیگری و مواضع رئیس‌جمهور دولت سیزدهم آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در خصوص تهاجم دهشتناک و ضدحقوق بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، می‌توان نتیجه گرفت این سیاست‌ها و مواضع در چهار سویه همزمان صورت گرفته است«اول؛ محکومیت رژیم صهیونیستی و حامیان آن و رسواسازی جنایت‌های آنان در غزه، دوم؛ حمایت قاطع از گروه‌های مقاومت غزه و مردم مظلوم آن، سوم؛ تلاش برای اتحاد جهان اسلام در حمایت از غزه و مقابله با رژیم صهیونیستی و چهارم؛ ارائه پیشنهادهای روشن، عملیاتی و واقع گرایانه برای آتش بس و حل دائمی بحران.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی