رئیس جمهور در کنفرانس بین‌المللی طوفان‌الاقصی با تجلیل از ملت قهرمان یمن تأکید کرد

آمادگی لشکرهایی از همه ملت‌ها برای دفاع از مردم فلسطین

رئیس جمهور روز گذشته در کنفرانس بین‌المللی «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» راهکار پایان دادن به 75 سال اشغال فلسطین را مطرح کرد: «پایان اشغال و در مرحله بعد، مجازات و‌طلب خسارت از متجاوز.» آیت‌الله رئیسی در این کنفرانس که به همت «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» برگزار شد، راه‌حل نهایی مسأله فلسطین را به تأسی از رهبرانقلاب برگزاری همه پرسی میان ساکنان واقعی فلسطین برشمرد و درعین حال، تأکید کرد که آنچه پس از هفتم اکتبر روی داد، خط بطلانی بر فرایند سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تأییدی بر راه مقاومت در مقابل اشغالگری است. در کنار این، کنفرانس بین‌المللی روز گذشته را می‌توان در ادامه سلسله تلاش‌های بین‌المللی آیت‌الله رئیسی برای حمایت از مقاومت فلسطین برشمرد، تلاش‌هایی که از رایزنی‌های دیپلماتیک با سران جهان تا حضور در عربستان سعودی را شامل می‌شود.

فلسطین؛ مسأله اول اسلام و جهان
رئیس جمهور در سخنان خود، با اشاره به اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تلاش برای ارتقای احترام متقابل میان مذاهب، نهایتاً به دنبال تشکیل امت واحده اسلامی و برقراری عدالت برای بشریت است، تأکید کرد: مهم‌ترین مسأله امروز جهان اسلام موضوع فلسطین است و علاوه بر جهان اسلام، مسأله اول جهان بشریت و همه وجدان‌های بیدار بشری نیز است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه از همان 75 سال قبل که روند اشغال سرزمین و کشتار مردم فلسطین آغاز شد، 2 رویکرد در برابر این روند وجود داشت، گفت: یک دسته افراد به دنبال ایستادگی و مقاومت و دسته‌ای دیگر به دنبال سازش و کنار آمدن مقابل این ظلم و تعدی بودند. رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد طرفدار سازش هیچ‌گاه به نتیجه نرسید چرا که طرف مذاکره و سازش به هیچ‌وجه اهل پایبندی به میثاق و پیمان نبوده و نیست، ادامه داد: در مقابل، رویکرد و جریان مقاومت در جای‌جای جهان اسلام شکل گرفت. زیرا وقتی جریان ظالم منطق و مذاکره را برنمی‌تابد، تنها منطق در مقابل او، ایستادگی و مقاومت است.

مقاومت در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جریان مقاومت از آنچه در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و ایستادگی این ملت در مقابل امریکایی‌ها الگو گرفت، اضافه کرد: لذا شاهد پیروزی‌های مکرر فلسطینیان و جریان مقاومت در برابر صهیونیست‌ها در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه و 2 روزه بودیم و امروز نیز رژیم صهیونیستی با وجود قریب به 100 روز جنایت نتوانسته به هیچ کدام از اهداف خود برسد و پیروز این میدان نیز قطعاً فلسطینیان مظلوم و مقتدر خواهند بود و شکست از آن صهیونیست‌هاست.

سابقه 75 ساله جنایت در فلسطین
رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند القا کنند که شروع رخدادهای جاری از هفتم اکتبر است، تصریح کرد: این تحلیل صحیح نیست؛ سابقه این رخدادها به 75 سال جنایت و کشتار و ویرانی باز می‌گردد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی پاسخ دهد که چرا مردم کرانه باختری که تحت توافق به اصطلاح صلح هستند و مسلح نیز نیستند، در ماه‌های اخیر بیش از 200 شهید داده‌اند.
وی با بیان اینکه امروز دست برتر و حق متعلق به کسانی است که به مقاومت باور دارند، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران بارها به شکل رسمی، با آوای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی اعلام کرده که از جریان مقاومت و حق ملت فلسطین حمایت می‌کند. اساساً همه باید از کسانی که از هویت، دین، سرزمین و خانواده خود در برابر تجاوزگران دفاع می‌کنند، حمایت کنند.

ضرورت مجازات اشغالگر
رئیس جمهور، پاسخ 75 سال اشغال و ظلم را نخست پایان اشغال و در وهله بعد مجازات و‌طلب خسارت از متجاوز برشمرد و تأکید کرد: چه کسی می‌پذیرد که تداوم اشغال برای اشغالگر حق مالکیت و مشروعیت خلق کند؟ تداوم اشغال فقط خسارت و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه تداوم اشغال فقط مجازات و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند و هرگز برای او مشروعیت ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: اما برخی در محافل سیاسی زمزمه‌های دیگری می‌کنند. راه‌حل مسأله فلسطین فقط همان است که جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی با افتخار بیان کرده‌اند؛ هر فلسطینی فارغ از دین، مذهب و گویش خود یک رأی داشته باشد و در فرایندی کاملاً دموکراتیک این رأی را اعلام کند.

امریکا مباشر جنایات صهیونیست‌ها
رئیس جمهور در ادامه امریکا را عامل و مباشر اصلی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خواند و گفت: آنچه امروز علیه مردم مظلوم غزه در حال وقوع است با حمایت تسلیحاتی، مالی و سیاسی امریکا و نظام سلطه صورت می‌پذیرد که نشان می‌دهد محور اصلی شرارت امریکاست و رژیم صهیونیستی نقش بازوی اجرایی امریکا و متحدانش را ایفا می‌کند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز ماهیت اصلی نظام سلطه بر ملت‌های آزاده جهان بیش از پیش آشکار شده است، تصریح کرد: امروز همگان دریافته‌اند که مدعیان حقوق بشر در عالم از جمله امریکا نه تنها ارزشی برای حقوق انسان‌ها قائل نیستند، بلکه خود بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند و از این عناوین صرفاً در جهت منافع خود استفاده می‌کنند.  وی با اشاره به اینکه خون شهدای فلسطین بویژه کودکان مظلوم غزه موجب جهل‌زدایی از جهان بشریت شده است، تصریح کرد: امروز امت اسلامی وظیفه بسیار سنگینی به عهده دارد که این بیداری ایجاد شده در ملت‌ها را حفظ کند و ارتقا بخشد.
رئیس جمهور گفت: رسانه‌های غربی تلاش بسیاری کردند تا مجاهدانی را که از خانواده، ‌وطن و دین خود دفاع می‌کنند، شرور جلوه دهند، اما امروز بر جهانیان روشن شده که مرکز همه شرارت‌ها در عالم، امریکاست.

شکست پروژه عادی سازی
آیت‌الله رئیسی همچنین به شکست پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی متأثر از مجاهدت ملت فلسطین اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به خطر پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار داده بودند و ذره‌ای از این مواضع عقب‌نشینی نکردند، امروز به برکت مجاهدت ملت فلسطین کسی جرأت سخن گفتن از عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را ندارد و کشورهایی هم که به این خفّت تن داده‌اند نمی‌توانند در مقابل ملت‌های خود، سر بلند کنند. رئیس جمهور ضمن تجلیل از حمایت شجاعانه و مقتدرانه ملت‌های قهرمان لبنان، سوریه، عراق و بویژه ملت قهرمان یمن از ملت فلسطین، تصریح کرد: قطعاً اگر امروز شرایط و زمینه فراهم باشد لشکرهایی از همه ملت‌ها برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین آماده هستند.

وظیفه مذاهب اسلامی در شرایط امروز
آیت‌الله رئیسی، وظیفه تمامی فِرَق و مذاهب امت اسلامی را دفاع جانانه از ملت قهرمان فلسطین برشمرد و گفت: آیا اگر امت اسلامی با هم متحد بودند، امروز شاهد این همه کشتار و ظلم علیه مردم مظلوم فلسطین بودیم؟ اگر از ابتدای اشغال سرزمین فلسطین هیچ‌گونه روابط سیاسی و اقتصادی با این رژیم برقرار نمی‌شد امروز چنین فجایعی را شاهد بودیم؟ امروز همه کشورهایی که با این رژیم رابطه دارند باید به تاریخ و وجدان بشری پاسخگو باشند.  رئیس جمهور همچنین به تشکیل دادگاه بین‌المللی برای محاکمه رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و خطاب به حقوقدانان دیوان بین‌المللی گفت: اگر نتیجه اقدام شما منجر به صدور حکمی عادلانه شود، سربلند خواهید بود و مورد تقدیر جامعه بشری قرار خواهید گرفت و اگر تحت تأثیر قدرت امریکا و کشورهای غربی دستتان بلرزد پاسخگوی افکار عمومی نخواهید شد.  آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز تأسف عمیق از انفعال، ناکارآمدی و عدم نقش‌آفرینی مؤثر سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، شورای امنیت، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی تصریح کرد: امروز انتظار امت اسلامی بلکه همه ملت‌های آزاده و آزاداندیش آن است که این سازمان‌ها از مسیر انفعال و بی‌عملی بازگشت کنند و وظایف خود در قبال ملت فلسطین را انجام دهند.   رئیس جمهور در پایان تأکید کرد: یقین بدانید پیروزی ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی نوید الهی است، ممکن است برخی آن را بعید بپندارند اما به اعتقاد ما این امری قطعی و قریب است و انشاءالله همگی ما در دوره حیات خود نابودی رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده خواهیم کرد.

 

بــــرش

رئیس جمهور در پاسخ به تماس تلفنی رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن:
حمله  به یمن،  ماهیت ضد حقوق بشری امریکا را افشاکرد
المشاط: برای مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه ثابت‌قدم هستیم
دکتر سیدابراهیم رئیسی شب گذشته در پاسخ به تماس تلفنی آقای مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، از شجاعت ملت بزرگ این کشور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تجلیل و بر سیاست حفظ امنیت خطوط کشتیرانی بین‌المللی برای کشورهای مختلف تأکید کرد. رئیس‌جمهور در ادامه رژیم اشغالگر صهیونیستی را به دلیل ارتکاب جنایت علیه ده‌ها هزار غیرنظامی زن و کودک مظلوم فلسطینی، رژیمی نسل‌کش دانست که مورد محکومیت ملت‌های جهان قرار گرفته است. آیت‌الله رئیسی همچنین ضمن محکومیت اقدام امریکا در حمله به مردم یمن، چنین اقدامی را افشاکننده ماهیت واقعی، تجاوزکارانه و ضدحقوق بشری امریکا دانست و تصریح کرد: بی‌تردید این‌گونه اقدامات علیه مردمی که سال‌ها در برابر تجاوز بیگانگان مقاومت کرده و امروز نیز نقش مؤثری در دفاع از مردم مظلوم فلسطین ایفا می‌کنند از سوی ملت‌های آزادی‌خواه جهان مذموم و محکوم خواهد بود. رئیس‌جمهور در این گفت‌و‌گو حمایت از ملت مظلوم فلسطین را موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان و تأکید کرد: ظلم صهیونیست‌ها نیز با پیروزی نهایی ملت فلسطین پایان خواهد یافت. مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن نیز در این مکالمه تلفنی تصریح کرد: در مواضع خود برای مقابله با رژیم ظالم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه ثابت‌قدم هستیم و امیدواریم امت اسلامی از ظرفیت‌های خود برای روشنگری درباره تحولات جاری و جنایات ضدانسانی صهیونیست‌ها و حامیانش استفاده نماید.

جستجو
آرشیو تاریخی