استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران مطرح کرد

امریکا پشت پرده تمام عملیات‌های تروریستی منطقه

بیژن پیروز، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی با حضور در سری جدید برنامه جهان آرا در شبکه افق سیما به بررسی موضوع عملیات تروریستی در ایران پرداخت و نقش دولت امریکا در پشت پرده این عملیات‌ها را تشریح کرد. او در ادامه به نحوه ترور حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق اشاره کرد و با نقل این جمله از سید حسن نصرالله که «کفش سردار سلیمانی ارزش بیشتری از سر ترامپ دارد»، تأکید کرد که با فرض مرگ دونالد ترامپ نیز باز هم انتقام حاج قاسم گرفته نمی‌شود؛ چرا که هدف سردار بازگرداندن منطقه به مردمشان بود و تا زمانی‌که این هدف محقق نشود انتقامی هم حاصل نشده است.

پشتیبانی از سازمان تروریستی منافقین در دهه 60
به گزارش «ایران»، پیروز در آغاز این گفت‌و‌گو به چگونگی انجام جنگ اطلاعاتی در گذشته پرداخت و گفت: تمام سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی به استخبارات عراق می‌آمدند و کاتالوگ تروریستی را به منافقین می‌دادند. می‌گفتند ما برای شما چنین چیزی را آماده کرده ایم. سنگ قبری شبیه سنگ قبر فلان مقام شهید شده در ایران ساخته‌ایم و کافی است که شما آن را بر سر همان سنگ قبر قبلی بگذارید و سپس از دور منفجر کنید.
یا اینکه می‌گفتند این عکس حضرت امام ویژه منفجر کردن در نماز جمعه است، آن را داخل جمعیت می‌برید و منفجر می‌کنید. در واقع همین افرادی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، در کار تروریستی شراکت می‌کردند. کمپرسوری می‌ساختند که می‌توانست منفجر شود، شیلنگ‌هایی می‌ساختند که جزو لوازم تروریستی به حساب می‌آمد و به‌جای انتقال آب، منفجر می‌شد. وی با تأکید بر اینکه چگونگی ممانعت و خنثی‌سازی این انفجارها را تنها عده‌ای خاص در ایران می‌دانند، ادامه داد: همه کشورهای اروپایی با همه تکنولوژی خود به استخبارات عراق می‌آمدند و امکان انفجارهای تروریستی در ایران را به آنها می‌دادند.  اینکه چگونه در یک کامیون 3 تن تی‌ان‌تی قرار دهند، روی آن میخ و پیچ و آهن قراضه بریزند و سپس در میدان توپخانه منفجر کنند اتفاقی بود که رخ داد. حال اگر بخواهید دنباله همه این کارهای تروریستی را بگیرید، به امریکا می‌رسید. امریکایی‌ها پول عملیات را به منافقین می‌دادند تا آنها چنین اقداماتی را به سرانجام برسانند.

رژیم تروریستی صهیونیستی
بخشی از امریکاست
پیروز در ادامه با اشاره به اینکه گفته می‌شود کارهای تروریستی از سوی اسرائیل انجام می‌شود اما در واقع کار امریکاست، گفت: اسرائیل هم جزء امریکاست و آن اقدامات را از طریق داعشی‌ها انجام می‌دهد. اما شما حجم تلاش‌های تروریستی را که از وقوع آنها جلوگیری می‌شود با آن تعدادی که اتفاق می‌افتد، مقایسه کنید. پشت همه این کارها امریکاست. امریکا آمده تا اسرائیل را نگه دارد. سؤال اینجاست که آیا موفق بوده‌اند یا نه؟ نه. اما کارهایی کرده‌اند که باید مجازات شوند. نه قرار است آنان را ببخشیم و نه فراموش کنیم.

روایت جعلی امریکا از عین‌الاسد
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید پس قبول دارید که در عین الاسد قافیه را باخته ایم؟ گفت: مشکل ما این است که روایت امریکایی‌ها را باور کرده ایم. امریکایی‌ها یک سال پس از آن رویداد اعلام کردند که ایران عکس‌های ماهواره‌ای را از جایی می‌خرید. ما هم صبر کردیم که ایران آخرین عکس‌ها را از عین الاسد بخرد و دانلود کند. پس از آن نیروهای خود را بیرون آوردیم و این‌گونه شد که تلفاتی ندادیم.
عده‌ای از ما هم باور کردیم که امریکا تلفاتی در عین الاسد نداد. اما یک چیز جالب بگویم. آن شب همه هواپیماهای امریکا در تمام پایگاه‌هایش در حال پرواز بودند. یعنی تمام آن پایگاه‌ها را خالی کرده بودند. حتی در جنوب خلیج فارس هم در پرواز بودند. اگر می‌گویند از عین الاسد بیرون آمدیم و بعد ایران حمله کرد، بله درست است. ما در مرحله اول عملیات به دنبال این نبودیم که تلفات انسانی بگیریم. اول می‌خواستیم در دهان ترامپ بزنیم. اما در مرحله دوم آماده بودیم که همه پایگاه‌ها را بزنیم. حتی آماده بودیم که عملیات زمینی هم انجام دهیم. در واقع در مرحله اول ثابت کردیم که امریکایی‌ها حرف مفت می‌زنند و در مرحله دوم هم به دنبال پیگیری بودیم که هنوز هم ادامه دارد.

برنامه ترور حاج قاسم
در داخل ایران بود
پیروز در ادامه با اشاره به ترور سردار حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: کسانی که می‌خواستند حاج قاسم نباشد برنامه‌ای سه ساله را برای ترور ایشان در داخل ایران داشتند.  اما این تلاش آنها مبنی بر اینکه این ترور در داخل ایران انجام شود و به گردن داعش یا گروهک‌های دیگر بیندازند به نتیجه نرسید. به فاصله چند ماه پس از این ماجرا دوباره باید برای سه سال دیگر برنامه‌ریزی می‌کردند که آن هم نتیجه مشخصی نداشت. موقعی که سردار سلیمانی میهمان دولت عراق بود و با نخست‌وزیر این کشور قرار ملاقات داشت ترور انجام شد.  وی با بیان اینکه امریکا پس از انجام ترور از روی ترس مسئولیت آن را پذیرفت، گفت: اگر امریکا مسئولیت این کار را بر عهده نمی‌گرفت به این معنی بود که اسرائیل این کار را انجام داده است. آن‌وقت ایران می‌دانست که با اسرائیل چه کند. وگرنه امریکایی‌ها همچون بسیاری از ترورهای دیگر ساکت می‌ماندند. مسئولیت هیچ‌کدام از ترورهایی را که در ایران انجام شده هیچ کس قبول نکرده است. تنها رسانه‌ها می‌گویند که کار اسرائیل بوده است.  او اضافه کرد: در ماجرای ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی بحث ما این است که وقتی کفش وی از سر ترامپ هم با ارزش‌تر است، نمی‌توانیم بگوییم که با کشته شدن یک یا دو نفر انتقام انجام شده است.  ما هم بحث حقوقی مسأله را به طور متعارف پیگیری کردیم و سعی کرده‌ایم هرجای دیگری که توانسته‌ایم و هرکسی را که احساس کرده‌ایم مرتبط با این پرونده بوده به سزای عمل خود برسانیم. به همین دلیل است که در امریکا هنوز هم برای برخی مقامات دولت قبلی این کشور بودجه‌ای جهت حفاظت از آنان تعلق می‌گیرد. اما آنها باید بدانند که اگر ترامپ هم بمیرد، انتقام سردار سلیمانی گرفته نشده است.
هدف سردار سلیمانی بازگرداندن منطقه به مردمشان بود و تا زمانی‌که این اتفاق رخ ندهد انتقامی گرفته نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی