صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از تدوین طرح جنگلداری برای بوستان‌های تهران خبر داد

درختان پایتخت را 30 سال کوتاهی پیر کرد

زیست بوم- سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دلیل قطع درختان پارک‌های تهران از جمله چیتگر را کوتاهی 30 ساله مدیریت شهری تهران در انجام عملیات مقاوم‌سازی و اقدامات بهداشتی – پرورشی به‌ منظور احیا و غنی‌سازی بوستان‌های جنگلی حاشیه پایتخت اعلام می‌کند. آنطور که نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به «ایلنا» می‌گوید: سه دهه کوتاهی باعث طغیان آفات و بیماری‌های گوناگون در اغلب بوستان‌های شهری شده است.
شعبانیان خبر بدتری هم دارد؛ طغیان آفت‌ها در چند ماه گذشته شدت گرفته و باعث خشکیدگی بسیاری از درختان پارک‌های جنگلی اطراف تهران شده است. درختان به دیرزیستی رسیده‌اند. به گفته او کم‌آبی و مشکلات ناشی از آن بویژه اختلال در روند آبیاری این درختان هم، باعث ضعف و خشکیدگی تعداد کثیری از درختان بویژه درختان سوزنی‌برگ در پارک‌های جنگلی تهران شده است. در حال حاضر اغلب پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت دچار طغیان سوسک پوست‌خوار و برخی از دیگر آفات شده‌اند، زیرا این جنگلکاری‌ها به سن دیرزیستی رسیده‌اند و احتمال دچار شدن آنها به انواع بیماری‌ها در این سن افزایش پیدا کرده است. همچنین وجود استرس‌های محیطی نظیر کم‌آبی و حضور گردشگران بیش از ظرفیت تفرجی تعیین‌شده برای این بوستان‌ها و البته تشدید آلودگی هوا در سال‌های اخیر، به تشدید بروز امراض و بیماری‌ها در درختان پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت دامن زده است.
شعبانیان با توجه به حساس بودن این جنگل‌ها که بین ۵ تا ۶ دهه قبل عمدتاً به صورت تک‌گونه‌ای و با کاشت گونه‌های سوزنی‌برگ ایجاد شد، مانند پارک‌های جنگلی حاشیه تهران، می‌گوید: حداقل از حدود ۳۰ سال قبل باید با هدف احیا و غنی‌سازی، دخالت‌های بهداشتی – پرورشی در پارک‌های جنگلی تهران انجام می‌شد، به نحوی که باید پایه‌های درختی آسیب‌دیده برداشته و به جای آنها گونه‌های پهن‌برگ کاشته می‌شدند تا به مرور، آسیب تک‌گونه‌ای بودن جنگلکاری‌های اطراف تهران اصلاح می‌شد.
مدیریت 12 پارک جنگلی حاشیه پایتخت به شهرداری واگذار شده است. این تفاهمنامه قبل از انقلاب منعقد شده بود که بعد از انقلاب هم ادامه می‌یابد.شعبانیان با اشاره به اینکه بسیاری از اصول مورد نیاز برای مدیریت پارک‌های جنگلی در تفاهمنامه‌های قدیمی دیده نشده بود، می‌گوید: وظیفه مدیریت شهری پایتخت این بود که حداقل از ۳۰ سال قبل، عملیات مقاوم‌سازی جنگلکاری‌های حاشیه پایتخت و اقدامات لازم برای احیا و غنی‌سازی این بوستان‌ها را انجام دهد تا این پارک‌ها در سال‌های اخیر دچار طغیان آفات نشوند.
به گفته شعبانیان، سازمان منابع طبیعی در اواخر دهه ۹۰ اقدام به تهیه این طرح جنگلداری کرد و رفته‌رفته کتابچه‌ طرح‌های مربوطه را به تصویب شورای عالی جنگل رساند و از سال ۹۸، با انعقاد تفاهمنامه جدید براساس طرح‌های مصوب و مدون و با استفاده از ظرفیت ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، ۹ پارک جنگلی حاشیه پایتخت به صورت رسمی به شهرداری تهران «احاله مدیریت» شد، البته از زمان انعقاد تفاهمنامه‌های کنونی با مدیریت شهری نیز همچنان شاهد کم‌کاری‌هایی در نگهداشت درختان پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت هستیم و مشکلات قبلی هنوز به طور کامل رفع نشده است.
او می‌گوید: براساس طرح‌های مصوب، طی ۱۰ سال آینده قرار است پایه‌هایی که خشک شده‌اند و امیدی به زنده ماندن آنها وجود ندارد، برداشته و به جای آنها نهال‌های جوان، مقاوم به کم‌آبی و مقاوم به آلاینده‌های گازی کاشته شوند تا در بلندمدت شاهد اصلاح ترکیب سنی و گونه‌ای جنگلکاری‌های اطراف تهران باشیم و شرایط را به نحوی مدیریت کنیم که در پارک‌های جنگلی حاشیه تهران هم درختان پهن‌برگ و هم درختان سوزنی‌برگ وجود داشته باشد، چراکه به لحاظ علمی ثابت شده است ترکیب این درختان در کنار یکدیگر می‌تواند باعث مقاوم شدن جنگلکاری‌ها شود.
جستجو
آرشیو تاریخی