صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

ترجمه

شهروند خوب بودن در چند گام
شهروندان خوب مسئولیت‌پذیرند

برای آنکه جامعه‌ای سالم و موفق داشته باشیم نیاز به انسان‌های خوب و شریف داریم و این کار تنها با شکل‌گیری شهروندانی قانون‌مدار و مهربان صورت می‌گیرد. در این راه نخستین قدم آن است که به یکدیگر اهمیت دهیم.
شهروند خوب بودن شامل پیروی از قوانین، رفتار با مهربانی، احترام به دیگران و مراقبت از محیط زیست است. شهروندان خوب مسئولیت‌پذیرند.
   شهروند خوب بودن به چه معناست؟
شهروند خوب بودن به معنای مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه و کشور است. این به معنای پیروی از قوانین، احترام به دیگران و مراقبت از محیط زیست است. همچنین به معنای مهربان و صادق بودن و کمک به دیگران است. شهروند خوب بودن به این معنی است که به سهم خود برای بهتر کردن جامعه خودتلاش کنیم و به دیگران اهمیت دهیم.
تعریف شهروند خوب بودن برای هر فردی در کشورهای مختلف متفاوت است. بیشتر اوقات، این براساس دیدگاه‌های سیاسی و موضع آنها در مورد مسائل خاص است. اما شهروند خوب بودن فراتر از سیاه و سفید و رنگین پوست بودن است. فرقی نمی‌کند که در کدام سمت طیف سیاسی هستید. مهم این است که چگونه کشورتان را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کنید. در مجموع این اصول اولیه برای شهروند خوب بودن اهمیت دارد.
   به دیگران کمک کنید
ما به عنوان شهروند و انسان از نظر اخلاقی موظف هستیم مراقب برادران و خواهران نیازمند خود باشیم. این چیزی است که ما را به یک جامعه تبدیل می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید شهروند خوبی باشید، در صورت توان به نیازمندان و بیماران کمک کنید.
    عضو مولد جامعه باشید
عضو مولد جامعه بودن به معنای مشارکت فعال در بهبود آن است. اصطلاح کاربردی در اینجا «مولد» است که همان «مفید» عنوان می‌شود. عضو مولد جامعه کسی است که برای جامعه‌ای که به آن تعلق دارد مفید باشد.
  در مسائل اجتماعی شرکت کنید
اعتراف کنیم یا نه، بیشتر ما تمایل داریم در مسائل اجتماعی فقط زمانی شرکت کنیم که به ما مربوط است اما شهروند خوب بودن به معنای درگیر شدن در مسائلی است که کشور را آزار می‌دهد، حتی اگر مستقیماً روی شما تأثیر نداشته باشد.
   رأی دهید
رأی دادن یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به کشور خود نشان دهید که به آن اهمیت می‌دهید. چه هیأت مدرسه محلی شما باشد و چه انتخابات ملی، رأی شما می‌تواند تغییری ایجاد کند. این فقط یک حق نیست بلکه یک مسئولیت است.
   اگر می‌توانید آموزش دهید
به اشتراک‌گذاری دانش خود، یکی از بزرگترین هدایایی است که می‌توانید به کشورتان بدهید. اگر اجداد ما دانش خود را به اشتراک نمی‌گذاشتند، هیچ تمدنی شکوفا نمی‌شد پس اگر مهارت خاصی دارید که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، می‌توانید فرصت‌های کارآموزی را نیز به جوانان جامعه محلی خود ارائه دهید.
   مهارت‌ها و استعدادهای خود را پرورش دهید
استعدادها و مهارت‌های شما بهترین کمک شما به کشور است. فرقی نمی‌کند در هنر، علوم یا ورزش مهارت داشته باشید، کشور شما به هر طریقی از آن بهره برده است. هر مهارت و استعدادی را در خود پرورش دهید، کشور شما سود بیشتری خواهد برد.
   خانه خود را مرتب نگه دارید
خانواده واحد اساسی جامعه است و خانه جایی است که ارزش‌ها و باورهای فرد شکل می‌گیرد. بنابراین، منظم نگه داشتن خانه و تربیت صحیح فرزندانی قانون‌مند در شکل‌گیری جامعه‌ای شکوفا تأثیر‌گذار است.
   از قانون پیروی کنید
قانون ممکن است گاهی سخت یا ناعادلانه باشد، اما این قانون است و این وظیفه شما به عنوان یک شهروند است که از آن پیروی کنید و دیگران را به انجام آن تشویق کنید.
   با دیگران با احترام رفتار کنید
شهروند خوب بودن به این معناست که با همه بدون توجه به اینکه چه کسی هستند یا از کجا آمده‌اند با احترام رفتار کنید. به یاد داشته باشید که نحوه رفتار شما با دیگران نشان‌دهنده نوع خانواده و جامعه‌ای است که در آن بزرگ شده‌اید.
   منابع کشور را حفظ کنید
منابع طبیعی یک کشور، بزرگترین دارایی آن است. به همین دلیل است که انجام نقش خود در حفظ آن منابع، در حال حاضر خدمتی به کشور است. علاوه بر این، بویژه منابعی مانند آب برای بقای مردم حیاتی است. ممکن است زیاد به این فکر نکنید که شیر آب را ببندید یا نشتی یک لوله را تعمیر کنید، اما در برخی مناطق، این همه آب هدر رفته ممکن است به قیمت جان یک انسان تمام شود.
   کاهش مصرف، استفاده مجدد و بازیافت
درست مانند حفظ منابع، یک شهروند خوب باید سه کار را تمرین کند: کاهش مصرف، استفاده مجدد و بازیافت. کاهش تولید زباله توسط هر یک از ما، از انباشت زباله می‌کاهد؛ به عبارتی از میزان ورود مواد سمی بالقوه به خاک، رودخانه‌ها، نهرها، اقیانوس‌ها و آبراه‌ها می‌کاهد. استفاده مجدد و بازیافت مواد، باعث صرفه‌جویی در هزینه و منابع می‌شود. این به کشور شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های دفع زباله صرفه‌جویی کند.
   مالیات خود را بپردازید
پرداخت مالیات برای هر شهروند درآمدزا، یک تعهد است و اگر می‌خواهید شهروند خوبی باشید، باید مالیات خود را با جدیت بپردازید. مالیات شما برای ساختن جاده‌ها و پل‌ها، بودجه مدارس و پرداخت هزینه‌های نظامی استفاده می‌شود. اگر مالیات خود را نپردازید، دولت چگونه همه اینها را انجام خواهد داد؟
شهروند خوب بودن ممکن است چندان آسان نباشد اما سخت هم نیست؛ تنها چیزی که نیاز دارید کمی ازخودگذشتگی و عشق فراوان به کشور و مردم است.

جستجو
آرشیو تاریخی