صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی خبر داد

پنج دانشگاه و دستگاه معین برای ارتقای بهره‌وری تفاهمنامه‌ امضا می‌کنند

غزل رضایی ثانی 
خبرنگار

 رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی گفت: با هدف توسعه نقش‌آفرینی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیشرفت کشور و اجرای برنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف، پنج دانشگاه و دستگاه معین تفاهمنامه‌ امضا می‌کنند.
به گزارش خبرنگار «ایران»، روح‌الله رازینی، دیروز در نشست خبری اجلاس بهره‌وری علوم تحقیقات و فناوری که 26 دی ماه جاری برگزار می‌شود، افزود: امسال با همکاری نزدیک سازمان ملی بهره‌وری، مجموعه‌ای از اقدامات مشترک را پیش بردیم تا اهدافی که برای این حوزه در نظر گرفته شده است محقق شود. در دوره جدید مدیریتی وزارت علوم، موضوع بهره‌وری در راستای سیاست‌های کلی دولت مورد توجه قرار گرفت و انتظار این بود که آموزش عالی روی این بحث تمرکز کند. در همین زمینه اجلاس بهره‌وری علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.
وی درخصوص سه هدف مهم این اجلاس توضیح داد: اولین و مهمترین هدف ما تقویت گفتمان بهره‌وری در نظام آموزش عالی و مؤسسات است که باید تلاش شود به آن سمت حرکت کنیم زیرا امروزه بهره‌وری به عنوان یک دغدغه جدی در کشور مطرح می‌شود. هدف بعدی از برگزاری این اجلاس، توجه به نقش وزارت علوم در امر بهره‌وری کشور است و هدف سوم توانمندسازی همکاران خودمان در حوزه آموزش عالی است.
رازینی در توضیح اهداف اجلاس بیان کرد: بر اساس این سه هدف، اجلاس برنامه‌هایی دارد؛ برای هدف اول که موضوع آن تقویت گفتمان بهره‌وری است، بحث سند نظام ارتقای بهره‌وری عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) را در نظر داریم. این سند با همکاری سازمان ملی بهره‌وری تدوین شده است تا موضوع بهره‌وری در وزارت علوم مورد توجه قرار گیرد. در روز اجلاس از این سند رونمایی می‌شود.
وی افزود: برای هدف دوم که بخش نقش‌آفرینی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیشرفت کشور است، بحث انعقاد تفاهمنامه دانشگاه‌های معین را داریم بدین صورت که پنج دانشگاه و دستگاه معین کشور تفاهمنامه‌ای به صورت نمادین امضا می‌کنند اما در آینده این امر توسعه پیدا خواهد کرد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، درباره دانشگاه‌هایی که با دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای بهره‌وری آن دستگاه تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند، گفت: قرار است دانشگاه تهران با وزارت تعاون، دانشگاه علم و صنعت با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی با وزارت اقتصاد و دارایی، دانشگاه شهید بهشتی با وزارت نیرو و دانشگاه تربیت مدرس با وزارت جهادکشاورزی تفاهمنامه امضا کنند.
رازینی گفت: مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تأکید دارند و نظام ارتقا در دستگاه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد؛ البته بخشی از بهره‌وری تابع انگیزه افراد است و باید روی این موضوع هم مطالعه دقیقی داشته باشیم، بعضاً فارغ‌التحصیلان ما توانمندی دارند اما انگیزه کافی ندارند.
وی با اعلام اینکه مجموعه‌ای از کارگاه‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده است و در این اجلاس برگزار می‌شود، افزود: تعدادی از مسائل بهره‌وری کشور و آموزش عالی را در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (سامانه نان) رونمایی کرده و در معرض دید کارشناسان و متخصصان قرار می‌دهیم تا نیازها و ایده‌های خود را مطرح کنند که البته یکی از نیازها بحث اشتغال است.
رازینی، با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان رصد و پایش می‌شوند، گفت: در آموزش عالی در حال رصد و پایش هستیم تا بدانیم چقدر از فارغ‌التحصیلان متناسب با آموزشی که دیده‌اند، به‌کار‌گیری می‌شوند و چقدر از آنان وارد حوزه‌های غیرمرتبط می‌شوند.
 
ارتقای بهره‌وری در پنج سال آینده، برنامه اصلی کشور است
میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، در این نشست خبری، با تأکید بر اهمیت بند اول سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، گفت: هدف اصلی این برنامه، تحقق توسعه اشتغال و رشد اقتصادی مبتنی بر افزایش بهره‌وری کل عنوان شده است. ارتقای بهره‌وری در پنج سال آینده، برنامه اصلی کشور است و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند این اتفاق بیفتد زیرا به معیشت عمومی مربوط می‌شود.
وی در توضیح اینکه چهار عنصر مهم در ارتقای بهره‌وری نقش دارند، گفت: عنصر اول منابع و نیروی انسانی، عنصر دوم سرمایه، عنصر سوم فناوری و عنصر چهارم مدیریت است. البته که دو ریشه اصلی بهره‌وری، در تدبیر و نظام علم و فناوری است. بنابراین انتظار می‌رود که در این چهار عنصر در دستگاه‌های‌ اجرایی تحولی را در پنج سال آینده شاهد باشیم تا یک‌سوم از رشد اقتصادی را از محل بهره‌وری کسب کنیم.
پیشوایی افزود: یکی از محورهای کلیدی که در بحث بهره‌وری حوزه علوم و تحقیقات مهم است، ناظر بودن بر درون سیستم وزارت علوم و دانشگاه‌ها و همچنین ناظر بودن فرابخشی بر سایر دستگاه‌هاست. به همین دلیل رئیس‌جمهور مشخصاً تأکید کرد که دانشگاه‌ها علاوه بر بهره‌وری خودشان، نسبت به ارتقای بهره‌وری سایر دستگاه‌ها هم نقش داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی