صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

در اجلاسیه احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی در اندیشه‌های مقام معظم رهبری عنوان شد

شهردار تهران: در افق ۱۴۱۰ شهری هوشمند خواهیم داشت

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

نخستین اجلاسیه احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی در اندیشه‌های مقام معظم رهبری با هدف تقویت احساس آرامش و ارتقای امنیت در جامعه مبتنی بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیروز توسط شورای شهر و شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، شهردار تهران در این اجلاسیه گفت: نگاه حضرت آقا به تهران در دو جمله خلاصه می‌شود، می‌فرمایند که تهران فراتر از یک کلانشهر است و نماد سبک زندگی در کشور و آبادانی است، از طرفی الگو و خط‌دهنده به شهرهای دیگر است؛ هم نماد ایران اسلامی است و هم الگو برای سایرین. برخی ممکن است تهران را در این قامت نبینند و اشتباه می‌کنند.
علیرضا زاکانی افزود: از این رو افقی را برای ۱۴۱۰ در نظر گرفتیم و شعاری با عنوان «تهران؛ شهر تلاش و سرزندگی» انتخاب کردیم. فرمایشات مقام معظم رهبری ناظر به کالبد و روح شهر، مدیریت شهری و اجزای تشکیل‌دهنده آن و ناظر بر روابط مسئولان و مردم است و حقوق شهروندی را در نظر می‌گیرد.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه مشکلات امروز باید علت‌یابی شود، گفت: ما رشدی کاریکاتوری داشتیم؛ تا سال ۴۸ رشدی شمالی‌-‌جنوبی و بعد رشدی شرقی‌-‌غربی گرته‌برداری شده از سایر کشورهای امریکایی اروپایی داشتیم. امروز ۳۵۰ هزار خانه خالی وجود دارد و شهر یک میلیون مسکن برای ساکنین کم دارد. مهاجرت به حاشیه‌ها افزایش یافته است و مبلغ اجاره ۶۱ درصد از حقوق خانوار را می‌بلعد.
زاکانی افزود: 10 قاعده تعریف کردیم که از نگاه مقام معظم رهبری برآمده است؛ امروز، مدیریت مشارکتی و بر مبنای مسئولیت‌پذیری است. توجه امام ما مبارزه با فساد بود. سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان را برگرداندیم. افق امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۱۶ هزار میلیارد تومان آن آزاد شده است.
وی گفت: در افق ۱۴۱۰ باید با توجه به حوزه فناوری، شهری هوشمند داشته باشیم. شهر ما از آلودگی هوا در رنج است. زیرساخت‌های شهر برای نجات آن در حال برقی شدن است. امسال ۲ هزار هکتار هم درخت مثمر می‌کاریم. امسال ۲۸ کیلومتر مترو افتتاح کردیم تا حقوق عامه را رعایت کنیم. حقوق شهروندی آنجا احقاق می‌شود که از تضییع حق مردم پیشگیری شود. ۲۵۰ درصد رشد پروانه در بافت فرسوده داشتیم تا ایمنی در شهر زیر پا گذاشته نشود. در بحث مشارکت هم «من شهردارم» را لحاظ کردیم و بیش از 3 هزار پروژه با ۹ همت توسط مردم انتخاب شد. شورای شهر هم ستاد محلات و هیأت امنای محلات را راه‌اندازی کرد تا مردم، خود برای حل مشکلات پیشنهاد داده و تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که برای حل علمی مشکلات به ۱۲ دانشگاه مراجعه کردم و منظومه‌های فکری خود را گفتم تا نقد شوم. مجموعه شهرداری امروز پشتوانه علمی پیدا کرده تا به سمت تعالی حرکت کند.
 
تدوین لایحه قانونی صیانت از حقوق عامه، در مراحل پایانی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور، در این اجلاسیه بیان کرد: در باب حقوق عامه چند مسأله قابل توجه است؛ بحث مصداق‌یابی، دایره شمول این عنوان و نسبتی که بین حقوق عامه و حقوق شهروندی است.
موحدی‌آزاد افزود: چالش عمده‌ای در باب حقوق عامه داریم، در حالی که در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ۲۸ مورد احصا شده که در ارتباط با حقوق شهروندی است، خلأ قانونی در باب حقوق عامه وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: بحث حقوق عامه را مقام معظم رهبری مطالبه کرده‌اند که قوه قضائیه باید به آن بپردازد. البته اختلاف سلیقه‌ها و روش‌هایی وجود دارد. اخیراً دادستانی کل با مسئولیتی که برعهده دارد، لایحه قانونی صیانت از حقوق عامه را تنظیم کرد و بزودی کارهای پایانی خود را به انجام می‌رساند.
دادستان کل کشور افزود: تمام مسئولین کشور با انتخاب مردم صورت می‌گیرد از شهردار تا نمایندگان و رئیس‌جمهور و همه مسئولین به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند. دشمن خیلی سعی کرده روحیه مردم را در این زمینه تضعیف کند، اما نتوانسته است. انتخابات هم حق است و هم وظیفه. مردم امتحان خود را پس داده‌اند؛ زیر موشک‌باران مردم پای صندوق رأی حاضر شدند، امروز در کمال آرامش قطعاً حضور پرشوری خواهند داشت.
 
باید به حقوق شهروندی بیش از پیش پرداخته شود
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در این اجلاسیه گفت: از دستاوردهای قوه قضائیه و آموخته‌های آن باید در مسیر خدمت به مردم و شهروندان بهره بگیریم. غور در اندیشه‌های مقام معظم رهبری کار ارزشمندی است و در مسائل شهروندی هم کارهایی صورت گرفته و باید شکل خاص خود را داشته باشد.
چمران افزود: به عنوان یک معمار می‌گویم نه به آنچه گذشته داشتیم، توانستیم برسیم و نه چیز خاصی را ارائه کردیم، در این زمینه مقام معظم رهبری چندین بار انتقاد کرده‌اند. در این نشست‌ها به صورت علمی و مبنایی باید به این موضوعات فکر شود و بر مبنای مطالعات عمیق، توصیه‌ها و سرمشق‌های مقام معظم رهبری باید استفاده شده و در شهر به کار گرفته شود. شورا باید در بین مردم باشد. حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که سراغ مشکلات مردم برویم و آنها را حل کنیم. در فرصت‌ها و نشست‌ها باید به حقوق شهروندی بیش از پیش پرداخته شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با نزدیک شدن بیشتر به زندگی شهری و دور شدن از زندگی روستایی، حقوق شهروندی هم پیچیده‌تر می‌شود. از موضوعی مانند کمبود آب گرفته تا هر حوزه دیگری باید مسئولان و تک‌تک شهروندان با حقوق شهروندی آشنا باشند. این نشست و نشست‌های دیگر که با حضور کارشناسان حقوقی و قوه قضائیه است می‌تواند برای خدمتگزاری به مردم گام مؤثری بردارد.

جستجو
آرشیو تاریخی