صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و نه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

خبر در خبر

ایرنا

  عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان جنگل‌های کشور گفت: در طرح کاشت یک میلیارد درخت، سهم جنگل‌ها ۳۰۰ میلیون اصله نهال یعنی ۳۰ درصد، زراعت چوب ۳۰۰ میلیون اصله (۳۰ درصد)، فضای سبز ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) و سهم بیابان‌ها ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) است که اگر همگی این درختان بعد از چهار سال سبز شوند می‌توانند ۱۶۰ میلیون تن ترسیب کربن، ۶,۲ میلیون تن تولید اکسیژن، ۱۷۱,۵ میلیون مترمکعب تأمین آب، ۲۷,۵ میلیون تن کاهش فرسایش خاک، ۱۷۲,۷میلیون تن جذب گرد و غبار را به دنبال داشته باشند.
 

میراث آریا

  سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در کنار روز جمعه، گفت: بر اساس قانون روز جمعه تعطیل است اما اینکه شنبه یا پنجشنبه نیز در کنار آن تعطیل باشد، موضوعی‌ است که در اختیار هیأت وزیران قرار دارد. این طرح هنوز به جایی نرسیده و فعلاً طراحی و محاسبه برنامه و بودجه آن در دستور کار قرار دارد، اما بعید است این طرح در سال‌جاری به نتیجه برسد و از سوی مجلس تصویب شود.
 

میراث آریا

  لیو سان لی، دبیرکل اجلاس میراث فرهنگی آسیا گفت: ۱۹ پروژه حوزه میراث فرهنگی ایران به تصویب مرکز ائتلاف میراث فرهنگی آسیا رسیده و توانسته است رأی کشورهای مختلف را کسب کند. این برنامه‌ها طی امسال و سال آینده به صورت عملیاتی اجرایی خواهند شد. مرکز ائتلاف میراث فرهنگی آسیا در آکادمی میراث فرهنگی چین در شهر پکن مستقر است و توسط ۱۸ کشور آسیایی از جمله ایران بنیانگذاری شده است. نخستین جلسه رسمی این ائتلاف اردیبهشت امسال در شهر شی‌آن برگزاری شد.
چین، ایران، ارمنستان، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق کره، قرقیزستان، پاکستان، سوریه، امارات متحده عربی، یمن، آذربایجان، میانمار و سریلانکا اعضای مؤسس این ائتلاف و بنگلادش، سنگاپور، تاجیکستان، ازبکستان و ویتنام اعضای ناظر بر آن هستند.

 

تسنیم

 محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده دی‌ماه امسال از کاهش 80 درصدی اسقاط خودرو در سه ماهه گذشته خبر داد و گفت: «در 10 دی ماه 1401 قانون ساماندهی خودرو لازم‌الاجرا شد و دولت طی سه ماه فرصت داشت تا آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به تصویب برساند. این فرصت سه ماهه 10 اردیبهشت به پایان رسید و هشت ماه از این موضوع گذشته اما آیین‌نامه تصویب نشده است.»

 

میراث آریا

حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی در واکنش به ویدیوی قدیمی بازنشر شده از سخنان عزت‌الله ضرغامی درباره حریم آثار تاریخی و حقوق مالکانه بومی‌ها در توئیتر نوشت: «این ویدیو مربوط به سال ۱۴۰۰ است و سیاست وزارت میراث‌فرهنگی در ۲ سال گذشته برای آثار و بافت‌های تاریخی (مانند شیراز) روشن است. حفظ میراث ارزشمند ایران و همزمان پیدا کردن بهترین راهکار برای جلوگیری از بن‌بست در زندگی مردم. »
در چند روزگذشته رسانه‌های خارجی و برخی از سایت‌های تاریخی، ویدیوی قدیمی از سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را منتشر کرده‌اند و از قول او نوشته‌اند: «بزرگ‌ترین گرفتاری ما حریم آثار تاریخی است که باید برای آن تصمیم‌های انقلابی‌تری گرفت. من این مشکل را حل می‌کنم. شهر پاسارگاد به خاطر مقبره کوروش گرفتار شده و نمی‌توانند ساختمان بلند بسازند، کشاورزی کنند و دکل بزنند.»
 

ایرنا

 حمیدرضا مُحققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: سارقی که قصد ورود به مخزن موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان را داشت، چند شیء معاصر دارای ارزش هنری این گنجینه را به سرقت برد.
  
 

ایرنا

 داوود نجارآسیابانی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر با اشاره به ورود آب به شوادان‌های برخی خانه‌های تاریخی این شهرستان گفت: دستگاه‌های اجرایی مسبب این اتفاق، مسئول جبران خسارات وارده هستند. 

جستجو
آرشیو تاریخی