صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

 معاون اول رئیس‌جمهور:

 آب دریا به اصفهان و زاهدان می رسد

 مدیریت و تأمین آب، یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم در دوران فعالیت خود بوده است. حالا در جلسه‌ای که به همین منظور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، اعلام شد، تا پایان دولت دو مورد از مهم‌ترین پروژه‌های مرتبط با آب به سرانجام می‌رسد: آب دریای عمان در اوایل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت هم به زاهدان می‌رسد. اهمیت این کلان‌پروژه‌ها را در این واقعیت می‌توان جست‌وجو کرد که اکنون اصفهان به دلیل تنش آبی، دچار فرونشست‌های جدی شده است. در زاهدان و شرق سیستان و بلوچستان نیز به دلیل برخی مشکلات فرامرزی، تأمین آب با دشواری‌هایی مواجه بوده است. در این میان البته این واقعیت را نباید از یاد برد که این دستاوردهای بزرگ و ملی که البته در نوع خود تاریخی هم محسوب می‌شود، در شرایط تحریم و فشارهای غیرقانونی اقتصادی ناشی از آن حاصل می‌شود. بویژه تأمین آب زاهدان از دریای عمان، نشان‌دهنده اهتمام ویژه دولت سیزدهم به نیازهای اولیه توسعه‌ای، از جمله آب است.  همچنان که دولت در زمینه دیگر نیازهای توسعه‌ای، همچون نفت و گاز و انرژی، راه و راه‌آهن نیز گام‌های بزرگی در این استان برداشته است. به این ترتیب، در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها و رسیدن آب دریا به اصفهان در اوایل سال آینده و رسیدن آب دریای عمان به زاهدان تا پایان دولت، نمی‌توان نقش پیگیری‌های ویژه رئیس‌جمهور را نادیده گرفت.  در هر سفر به استان، چه در اصفهان یا سیستان و بلوچستان، بازدید از پروژه‌های انتقال آب و بررسی مشکلات و نیازهای آن، یکی از برنامه‌های ثابت رئیس‌جمهور بوده است. این برنامه‌ها، با جلسات متعدد معاون اول رئیس‌جمهور با حضور دستگاه‌های مسئول، تکمیل می‌شده است. حاصل این پیگیری‌ها در سطوح کلان دولت، که البته به همت مهندسان و متخصصان ایرانی رقم خواهد خورد، رفع تنش‌های آبی دو شهر مهم ایران، در مرکز و جنوب‌شرق کشور است.
گزارش میزان پیشرفت پروژه‌های انتقال آب دریای‌عمان و خلیج‌فارس به شرق و فلات مرکزی ایران در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور ارائه و اعلام شد، آب دریا تا اوایل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می‌رسد.  محمد مخبر در این جلسه بااشاره به اهمیت مسأله آب به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت و حاکمیت کشورها در سال‌های آینده تأکید کرد: موضوع آب تأثیر اساسی بر معیشت، ‌رفاه و امنیت غذایی مردم دارد و باتوجه به دسترسی‌های ایران به دریا و ساحل در شمال و جنوب کشور و ایجاد یک شبکه انتقال آب سراسری در داخل، بخش بزرگی از مسأله تنش آبی در دولت سیزدهم مرتفع خواهد شد. در این جلسه که وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، ‌مسئولان دستگاه‌های مربوطه و مدیران عامل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور حضور داشتند، معاون اول رئیس‌جمهور از وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت خواست تا یک طرح جامع برای انتقال آب از دریا در کشور تهیه کنند. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اقدامات دولت در راه‌اندازی خطوط انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای‌عمان به فلات مرکزی و استان‌های پرتنش آبی به‌عنوان طرح ماندگار دولت سیزدهم در تمامی محافل علمی و نخبگانی کشور یاد می‌شود که بخش مهمی از این موفقیت و دستاورد دولت سیزدهم به دلیل پیش‌بینی و تدوین مدل تأمین مالی این پروژه‌ها بود که توانستیم بخشی از این خطوط را بویژه در شهر یزد بهره‌برداری کنیم تا جایی که در تابستان سال‌جاری این شهر با کوچک‌ترین مسأله تنش آبی مواجه نبود. در ادامه این جلسه گزارشی از میزان پیشرفت پروژه انتقال آب دریای عمان (کریدور شرق)، پروژه انتقال خلیج‌فارس به فلات مرکزی و انتقال آب دریای‌عمان به اصفهان و همچنین اقدامات انجام‌شده برای تسریع پیشرفت این پروژه‌ها ارائه شد. طبق این گزارش در پروژه انتقال آب دریای‌عمان و در کریدور شرق تا انتهای آذرماه سال‌جاری پیشرفت کلی طرح به میزان حدود ۱۳ درصد و همچنین پیشرفت ماهیانه کریدور شرق تا زاهدان ۲۴ درصد اعلام شد. همچنین براساس این گزارش پروژه انتقال آب در فاز نخست با پیشرفت ۵۷ درصدی تا اوائل سال آینده به اصفهان می‌رسد.

 

رئیس مجلس در پنجمین نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس اسلامی تأکید کرد
ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی

محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی در پنجمین نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار کرد: تأسیس رژیم صهیونیستی با ترور، نسل‌کشی و تجاوز همراه بوده و ادامه حیات آن نیز منوط به تکرار ارتکاب همین‌گونه اعمال است. از چنین موجودیتی انتظار رفتار مسئولانه توهمی بیش نخواهد بود. در بیانیه پایانی این نشست از پارلمان‌های عضو خواسته شد تا قوانین مورد نیاز برای کمک به مردم فلسطین و مقابله با اشغالگری را در پارلمان خود به تصویب برسانند. اعضای شرکت‌کننده همچنین تشکر خود را از تلاش‌های بی‌وقفه صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران در حمایت و مشارکت در قضیه فلسطین اعلام کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی