صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هفت - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

«ایران» از رویداد چهارشنبه‌های حیاط دولت گزارش می دهد

دولت کار و پاسخگویی

در پایان نشست دیروز هیأت وزیران، وزرا علاوه بر تشریح عملکردهای خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند

روز گذشته، همچون سایر چهارشنبه‌ها، حیاط دولت به جایی برای رویدادی خبری تبدیل شد؛ رویدادی که طی آن اعضای دولت مهم‌ترین اخبار و تحولات حوزه‌های کاری خود را با خبرنگاران در میان گذاشتند. گزارش این رویداد را می‌خوانید.
 
لطیفی: تعطیلی شنبه یا پنجشنبه‌ در اختیار دولت است
 رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در کنار جمعه‌ها، گفت: در تهران قانون این اجازه را داده که پنج روز کاری داشته باشیم، اما درقانون خدمات کشوری آمده که کارکنان دولت در شهرستان‌ها باید ۶ روز کاری به سر کاربروند. میثم لطیفی با بیان اینکه در قانون چیزی در مورد روز تعطیل نیامده است، اظهار کرد: جمعه طبق قانون اساسی تعطیل است اما اینکه شنبه یا پنجشنبه تعطیل باشد در اختیار هیأت وزیران است. اگر در مجلس تصمیمی بگیرند و قانونی بگذارند ما مکلف هستیم که تبعیت کنیم.
 
زارع پور: بسته‌های اینترنتی حذف نشده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بسته اینترنتی یکی از خبرنگاران را که مدعی حذف برخی بسته‌های اینترنتی بود، بررسی کرد و از انتشار اخبار کذب درباره حذف بسته‌های اینترنتی انتقاد کرد. عیسی زارع‌پور با بیان اینکه هیچ بسته بالای ۴ ماه تا دیروز (سه‌شنبه) حذف نشده است و افزایش قیمت‌ها نیز ۳۴ درصد بوده است، گفت: بسته‌های اینترنت که در یک سال و نیم گذشته بوده، هیچ یک حذف نشده‌اند. وی تأکید کرد: تا دیروز که من آمار گرفتم، حدود ۳.۵ میلیون نفر برای دریافت اینترنت رایگان هدیه دولت ثبت نام کرده بودند، ما همچنان سامانه را باز گذاشته‌ایم و تا آخر این ماه نیز باز می‌گذاریم، البته قبلاً گفته بودیم تا پایان این هفته اما اکنون اعلام می‌کنیم که تا آخر دی‌ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. زارع‌پور گفت: مردم برای ثبت‌نام باید به آدرس may.gov.ir مراجعه کنند و وقتی به این سایت وارد شوند، در همان صفحه اول گزینه اینترنت هدیه دولت وجود دارد. شماره تلفنی را که می‌خواهند اینترنت روی آن فعال شود وارد کنند، شماره باید به نام خودشان باشد و ۲۴ ساعت بعد برای آنان فعال می‌شود. وی درباره اینترنت دهک‌های پایین که جزو وعده‌های رئیس‌جمهور بود، افزود: این بسته در حال حاضر برای همه مردم فعال شده است. ان‌شاءالله سال آینده که این بسته تمام شود، در ابتدای سال برای آنان هم تدبیر می‌کنیم که برای دهک‌های پایین نیز بسته‌ای فعال شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره میزان مصرف ماهانه مردم از اینترنت بیان کرد: براساس آمار اپراتورها، ۵۰ درصد مشترکین زیر 2 تا 3 گیگ در ماه مصرف اینترنت دارند اما ۵۰ درصد نیز بیش از این مصرف می‌کنند. وی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش فیلترینگ، گفت: کارگروه رسیدگی به محتوای مجرمانه در دادستانی با ۱۲ عضو تشکیل شده که ۶ عضو آن نمایندگان دولت هستند، در این کارگروه پیگیری می‌کنیم که برای پلتفرم‌هایی که می‌توان در آنها تجدید نظر شود، اقدامی صورت گیرد؛ برای پلتفرم‌هایی مانند «گوگل‌پلی» امکان تجدید نظر هست. دو بار این مسأله را به کارگروه مصادیق مجرمانه برده‌ایم، باز هم این کار را خواهیم کرد، اما برای شبکه‌های اجتماعی، در بخش‌های دیگری تصمیم‌گیری شده و کاری نمی‌توان کرد.
 
ضرغامی: بازشدن درهای ایران به روی میلیون‌ها ایرانی
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم با تشکر از مواضع رئیس قوه قضائیه درباره باز بودن درهای کشور برای ورود ایرانیان خارج از کشور، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل سوءتفاهم‌زیادی که در سال‌های اخیر وجود داشته، آمدن ایرانی‌ها به داخل با مشکلاتی همراه بوده است. عزت‌الله ضرغامی، اضافه کرد: باید درها به روی ایرانیان باز شود. وی ادامه داد: یک عده سؤال می‌کنند اگر فلان هنرپیشه مشهور به کشور آمد، چه می‌شود؟ هیچی نمی‌شود. اصلاً قرار نیست چیزی شود. قرار است در‌ها به روی میلیون‌ها ایرانی باز شود تا با امنیت و براحتی به داخل کشور بیایند. ضرغامی گفت: در کمیته گردشگری هم مصوبات خوبی داشتیم تا بتوانیم به این حق و مطالبه همه ایرانیانی که در خارج از کشور هستند پاسخ مثبت بدهیم و همچنین برای گردشگری کشورمان که باید رونق بگیرد اقدام مؤثری کنیم.
 
وحیدی: هویت عامل دوم انتحاری کرمان تاجیک است
همچنین وزیر کشور درباره هویت انتحاری‌های حادثه تروریستی کرمان گفت: یکی از انتحاری‌ها تاجیکستانی بوده است و به احتمال زیاد دومی هم تاجیکی است. احمد وحیدی افزود: برخی عناصر مرتبط با این حادثه دستگیر شدند ضمن اینکه امکانات دیگر آنان از سوی دستگاه‌های امنیتی نیز کشف شده است که این جریان ادامه دارد. وی ادامه داد: تروریست‌ها به صورت غیر قانونی از مرز یکی از کشورهای همسایه وارد شده‌اند. وزیر کشور با بیان اینکه آنان خودشان را داعشی می‌دانند، اضافه کرد: براساس اطلاعات خود امریکایی‌ها، آنان می‌خواستند داعش را به مناطقی توسعه بدهند که در محور مقاومت هستند و با امریکا و اسرائیل مشکل دارند.
 
بهادری جهرمی: پرداخت ریالی حق مأموریت‌های خارجی
سخنگوی دولت نیز از تصویب آیین‌نامه مربوط به اسقاط خودرو در دولت باهدف جایگزینی خودروهای فرسوده برای بخش عمومی و خصوصی‌سازی خبرداد که اثرات خوبی را در هوای پاک در کشور خواهد داشت. علی بهادری جهرمی همچنین از اصلاح آیین‌نامه حق مأموریت سفرهای خارجی خبرداد و گفت: این اصلاح، دو نکته مهم داشت، نخست اینکه دامنه شمول یا گستردگی این آیین‌نامه بسیار گسترده‌تر شد تا علاوه بر کارکنان دولتی، به سایر بخش‌ها هم تسری یابد تا هم از سفرهای غیرضرور جلوگیری شود و هم نسبت به ساماندهی وضعیت پرداخت حق مأموریت‌ها ساماندهی صورت بگیرد. وی ادامه داد: مسأله دوم این بود که هزینه‌های سفر خارجی کمافی‌السابق طبیعتاً به صورت ارزی پرداخت می‌شود، اما حق مأموریت از این به بعد به صورت ریالی محاسبه می‌شود. به گفته بهادری جهرمی، پرداخت ریالی حق مأموریت‌های خارجی، باعث شفافیت گسترده‌تر و نظارت‌پذیری بسیار بیشتر خواهد شد.
 
خزعلی: تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز، درباره ابهامات پیش آمده در زمینه عدالت جنسیتی گفت: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ما قائل به عدالت جنسیتی هستیم نه برابری جنسیتی»، شاخص‌های عدالت جنسیتی را تعریف کرده‌ایم. گاهی ممکن است به دلیل شرایط و مسئولیت‌های چندگانه‌، برابری به ضرر زنان باشد. از این رو باید شغل منعطف برای زنان در نظر گرفته شود، یا امتیازاتی برای زنان در نظر گرفته شود که بتوانند به مسئولیت‌های خانواده هم برسند.  انسیه خزعلی در پاسخ به اینکه آیا برای موتور سواری بانوان تاکنون کاری انجام شده است نیز گفت: چون قانون است نتوانستیم کاری کنیم، اما پیگیر هستیم.
 
دهقانی: راه‌اندازی شرکت‌های
دانش بنیان در تاجیکستان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز با اشاره به تقویت همکاری‌های دانش‌بنیان با تاجیکستان گفت: قرار است تا قبل از پایان امسال نشستی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و تاجیک با هدف راه‌اندازی چندین شرکت تولیدی دانش‌بنیان مشترک در تاجیکستان در چهار حوزه برگزار شود. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مورد قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان نفتی و صنایع نیز گفت: این قرارداد برای کالاهایی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بود که در طول دو سال در ۱۲ گروه کالایی ویژه خواهد بود.

 

بــــرش

دستور رئیس‌جمهور در هیأت دولت تصویب شد
بیمه 10 هزار شاغل صنایع دستی و راهنمای گردشگری
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات در دیدار هزاران نفر از مردم قم، ضمن سرنوشت‌ساز دانستن حضور مردم در انتخابات، بر بسیج همه امکانات دولت برای فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در این انتخابات تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی درباره انتخابات دو وظیفه مشخص برای دولت برشمرد و افزود: اعضای دولت و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در وهله اول باید با تلاش برای رفع مشکلات و گشودن گره‌ها در جامعه و مردم امیدآفرینی کنند و انگیزه آنان را برای مشارکت اجتماعی ارتقا دهند و در وهله دوم نیز مسئول هر کدام از دستگاه‌های دولتی باید برای عملی شدن رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه مسئولیت خود برنامه‌ریزی کرده و ملزومات برگزاری انتخابات باشکوه را فراهم کنند. در این جلسه دستور قبلی رئیس‌جمهور برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 10 هزار نفر از شاغلان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری، مطرح و مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع را با فوریت اجرا کنند.

تک رقمی شدن بیکاری در 24 استان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گزارشی از پیشرفت طرح‌ها و برنامه‌های اشتغالزایی در 3 فصل گذشته، از تک رقمی شدن نرخ بیکاری در 24 استان کشور و افزایش فرصت‌های شغلی دائمی و ماندگار و کاهش فرصت‌های شغلی موقت خبر داد و خاطرنشان کرد: هر چند هنوز نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و بانوان بالاست، اما آمارها در این عرصه نیز کاهشی شده است. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از اعزام 512 هزار نفر از ایثارگران به سفر از سوی این بنیاد خبر داد و افزود: از این تعداد 17 هزار و 872 نفر به حج و عتبات اعزام شده‌اند. ضمن اینکه هزار جانباز قطع نخاعی نیز با دریافت حق پرستاری و همیاری به سفر اعزام شده‌اند که از این تعداد 360 نفر مشهد را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند. وزیر ورزش و جوانان نیز در این جلسه از هدایای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای «مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو» گزارشی ارائه کرد. آیت‌الله رئیسی نیز با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم و عنایت مکرر ایشان نسبت به دولت و همچنین گزارش وزیر ورزش و جوانان، از حمایت‌های مقام معظم رهبری نسبت به دولت و اقشار مختلف از جمله ورزشکاران خصوصاً قهرمانان صمیمانه قدردانی کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی