تعطیلی جلسات شورای یک کلانشهر با دستور کار برکناری شهردار

مدیریت شهری اهواز در بن‌بست اختلاف

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

 اهوازی‌ها این روزها دل خوشی از مدیریت شهری این کلانشهر ندارند. آنها می‌گویند دودستگی بین اعضای شورای شهر در دو جبهه موافقان و مخالفان شهردار، باعث شده سقف خواسته‌های ما در حد تعیین تکلیف آسفالت کوچه‌هایمان باقی بماند.
ماجرا از این قرار است که عده‌ای از اعضای شورای شهر اهواز دست روی مسائلی مانند نداشتن صلاحیت تصدی شهرداری، مرتبط نبودن مدرک تحصیلی و عدم سکونت خانواده شهردار در اهواز گذاشته و خواهان برکناری وی شده‌اند اما تعداد دیگری از اعضا نیز به عنوان حامیان شهردار با غیبت در جلسات شورا تلاش می‌کنند، جلسات رسمی را از حدنصاب بیندازند تا برای برکناری شهردار رأی‌گیری نشود. نتیجه این شده است که در طول سه ماه گذشته جلسات شورای شهر تعطیل، شهرداری بلاتکلیف و انجام پروژه‌های شهری قفل شود. آن هم در شهری که سال‌هاست با مشکلات طرح‌های نیمه‌تمام شهری، جمع‌آوری آب‌های سطحی، ساماندهی فاضلاب، آبگرفتگی در روزهای بارانی، ساماندهی حمل و نقل عمومی و... مواجه است.

ریشه مسائل اخیر بیرون از شوراست
«رضا امینی»، شهردار اهواز چندی پیش در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح برکناری‌اش در شورای شهر به رسانه‌ها گفت: عوامل ثانویه و بیرونی شورای شهر باعث ایجاد تفرقه شده است. استیضاح حق قانونی شوراست و من نظری در این خصوص ندارم.
از روزی که به اهواز آمده‌ام تأکید کرده‌ام دو عامل می‌تواند مرا از مسئولیتم در این شهر برکنار کند؛ یکی‌ اراده خداوند و مرگ و دوم اراده شورا و قانون اما تا لحظه‌ای که شهردار هستم با همه توان تلاش می‌کنم.
شهردار اهواز در خصوص اینکه آیا در صورت تصویب طرح برکناری، از نظر قانونی موضوع را پیگیری می‌کند یا آن را قبول می‌کند، توضیح داد: این موضوع به شرایط بستگی دارد؛ به هر قیمتی حاضر به ماندن نیستم، زیرا بدون دعوت به اهواز نیامده‌ام. من جزو معدود شهردارانی هستم که رزومه‌ای به کسی ندادم و هیچ تقاضایی برای پست در شهرداری هیچ جای کشور نداشتم با وجود این در پنج شهر و کلانشهر دعوت شدم و مصاحبه داشتم.
 شهردار اهواز با ابراز امیدواری نسبت به تعامل مجدد بین شهرداری و شورا افزود: دوست داشتم به مسائلی همچون کم‌کاری، فساد و چالش‌های شهری متهم می‌شدم نه اینکه بعد از ۲۸ ماه، اکنون در مورد اسکان و مدرک تحصیلی بنده صحبت کنند.

 غیبت اعضا پیگیری قانونی می‌شود
«سید محمدعلی پورموسوی»، رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه قطعاً ادامه غیبت اعضا در جلسات شورا از طریق قانونی پیگیری می‌شود در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: تعدادی از اعضای شورای شهر اهواز بر اساس بند «دال» ماده ۸۰ قانون شوراها به این نتیجه رسیده‌اند که آقای امینی شهردار اهواز از ابتدا شرایط احراز شهرداری اهواز را نداشته است. آنها اعلام کرده‌اند در ابتدای آغاز به کار شورای شهر اهواز به آقای امینی رأی داده‌اند اما زمانی که مدارک وی برای تأیید به وزارت کشور رفت با مسائل و مشکلاتی مواجه شد و اکنون خواهان برکناری ایشان هستند.
وی در خصوص نامه اظهارنظر وزیر کشور در مورد سکونت خانواده شهردار امینی در اهواز بیان کرد: از سوی یکی از مدیران مرتبط با شهرداری، یک گردش کار مبنی بر اینکه خانواده آقای شهردار در اهواز سکونت ندارد، تهیه شد و در پاسخ به آن، وزیر کشور در نامه‌ای عنوان کرد که این موضوع اشکالی ندارد. با این حال، به نظر ما این موضوع باید از نظر قانونی مورد بحث قرار گیرد؛ البته تنها بحث درمورد سکونت وی نیست.
  این مقام مسئول بر ضرورت بررسی صلاحیت شهردار توسط شورا تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه طرح رسیدگی به صلاحیت‌های شهردار توسط پنج عضو به امضا رسید این موضوع باید در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گیرد. شورای شهر تنها نهادی است که صلاحیت شهردار را تشخیص می‌دهد. لذا موضوع برکناری شهردار در جلسه مطرح و مورد رأی‌گیری قرار می‌گیرد.
 رئیس شورای شهر اهواز خاطرنشان کرد: با توجه به عدم برگزاری جلسه شورا برای ‌چندمین‌بار، ما این موضوع را از طریق نامه‌نگاری با استانداری و فرمانداری پیگیری می‌کنیم و خواهان ورود قانونی این نهادها به ماجرا هستیم.
 هر چند پورموسوی تأکید کرده تا زمان تعیین تکلیف این موضوع، جلسه برکناری شهردار اهواز هر روز برگزار خواهد شد، اما در سوی مقابل نیز حامیان شهردار که در اقلیت قرار دارند اعتقادی به برگزاری این نشست نداشته و حاضر به آمدن در جلسه نیستند.

این شرایط، به صلاح شهر نیست
«حجت‌الله زارع‌زاده» یکی از اعضای شورای شهر اهواز به عنوان مخالف طرح برکناری شهردار در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: مطرح شدن عدم صلاحیت شهردار اهواز پس از گذشت دو سال از تصدی درست نیست. موضوعات پیش آمده در شورا در دست بررسی است. البته باید تأکید کنم ما به عنوان نماینده مردم متعهد هستیم که با آنان صادق باشیم و کار درست را انجام دهیم هر چند این کار به ضررمان باشد.
وی ادامه داد: حدود ۶۰ لایحه در حوزه شهرداری مطرح شده که برخی از آنها حدود 6 ماه است بلاتکلیف مانده است. در این شرایط این سؤال مطرح می‌شود که چرا در روزهای پایانی سال، دستور کار برکناری شهردار مهم‌ترین اولویت کار شورا می‌شود؟ در این روزها موضوعات مهم‌تری از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی، برگزاری کنگره بزرگداشت ۲۴ هزار شهید خوزستان و چندین طرح دیگر مطرح است و ما باید تمرکزمان را بر آنها قرار دهیم. از سوی دیگر مشکل حقوقی طرح قطار شهری که از مطالبات اصلی مردم اهواز بوده در این روزها با پیگیری‌های خوب استانی و ملی حل شده و در آستانه عقد قرارداد جدید قرار داریم اما آیا در این فضای فعلی شورا و شهرداری، پیمانکار جدید پای قرارداد می‌آید؟

بی‌ثباتی‌های مدیریتی به اهواز آسیب زده است
زارع‌زاده با بیان اینکه این رویکرد در راستای بی‌ثبات‌سازی اهواز است، گفت: آیا واقعاً شهردار اهواز در این کلانشهر سکونت ندارد؟ اگر این گونه است چگونه بعد از دو سال و نیم مطلع شده‌ایم. نباید برخی موضوعات، برای رسیدن اهداف دیگری بهانه شوند.
«علی‌مدد هاشم‌پور» عضو شورای شهر اهواز هم با اشاره به اینکه دستور کار جلسات اخیر شورا اشکالات قانونی دارد به ایسنا گفت: برای استیضاح شهردار به رأی ۹ عضو شورا نیاز است و به دلیل اینکه تعداد اعضای مخالف شهردار کمتر از این است و نمی‌توانند شهردار را استیضاح کنند به ابزار برکناری متوسل شده‌اند.
 وی با اشاره به علت حضور نیافتن اعضای شورای شهر مخالف طرح برکناری شهردار در جلسات شورا اظهار کرد: نظر ما این است که این جلسات غیرقانونی هستند؛ این عدم حضور به دلیل بحث‌های اخلاقی و از سوی دیگر موارد قانونی است.
 هاشم‌پور افزود: زمانی که ۱۳ عضو شورای شهر اهواز می‌خواستند آقای امینی را به عنوان شهردار انتخاب کنند، مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی وی را بررسی کردند. آقای امینی در همان زمان شرط کرد که به دلیل مشکلاتی، فرزندانم امکان اسکان در اهواز را ندارند و ما پذیرفتیم. از سوی دیگر اگر آقای امینی شرایط احراز شهرداری را هم از دست داده باشد باید دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات یا استانداری ورود کنند تا بررسی مجدد انجام شود؛ با این حال اکنون هم وزیر کشور در نامه‌ای رسمی مطرح کرده که سکونت نداشتن فرزندان شهردار در اهواز بلامانع است.
هاشم‌پور بیان کرد: در قانون به صراحت آمده است که دستورالعمل توسط وزیر کشور به شوراها ابلاغ شود. مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی شهردار در کمیته‌ای در وزارت کشور بررسی شده است و پس از تأیید، وزیر کشور حکم شهردار را صادر و ابلاغ می‌کند. با وجود این، برخی از اعضای شورای شهر طرح بررسی صلاحیت شهردار را در دستور کار صحن علنی شورا آوردند و ما گفتیم باید مستندات را به ما هم ارائه دهند. تاکنون ۱۰ نامه در این خصوص از طرف ما که مخالف این طرح هستیم به رئیس شورای شهر اهواز ارسال شده است اما وی تاکنون جواب یک نامه را هم نداده است.
عضو شورای شهر اهواز گفت: اکنون همه مسئولان می‌گویند نباید به این موضوع (برکناری شهردار اهواز) پرداخته شود اما آن دوستان اعتنا نمی‌کنند. در ماه‌های آخر سال هستیم و این همه لایحه در شورای شهر مانده و بررسی نشده‌اند.

 

بــــرش

رئیس شورای شهر اهواز: با توجه به عدم برگزاری جلسه شورا برای  چندمین‌ بار، ما این موضوع را از طریق نامه‌نگاری با استانداری و فرمانداری پیگیری می‌کنیم و خواهان ورود قانونی این نهادها به ماجرا هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی