صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و شش - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

ایستگاه آخر جشنواره موسیقی نواحی

فرصتی برای همنشینی موسیقی اقوام

ندا سیجانی/ شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به ایستگاه پایانی رسید. سومین و آخرین روز مرحله ملی این دوره از جشنواره شامگاه دوشنبه ١٨ دی‌ماه به میزبانی تالار رودکی و با حضور هنرمندانی از کردستان، تربت‌جام، کاشمر، کرمان، گیلان و...و همچنین هنرمندانی از کشور عراق برگزار شد.
طنین موسیقی فولک عراقی در پایتخت
اجرای نخست به گروهی از کشورعراق اختصاص داشت، با هنرمندی احمد الوان یوسف و عمر عبدالکریم حمید که موسیقی ریفی(روستایی فولک) را روی صحنه بردند و با استقبال حاضران مواجه شد. به گفته باسم حمادی، موزیسین خطه خوزستان که به عنوان کارشناس در این اجرا حضور داشت: «عبدالکریم حمید از اساتید حوزه هنرهای زیبای دانشگاه بصره است. این دو هنرمند از گروه‌های موسیقی فولکلور بصره هستند و در اجراهای خود از سازهای بسیاری بهره می‌گیرند.عمرعبدالکریم حمید نیز درباره اجرایش گفت: بسیار مفتخرم که برای دومین‌بار به ایران سفر می‌کنم. همچنین تشکر می‌کنم از برگزارکنندگان این جشنواره و بسیار خوشحالم به این جشنواره دعوت شدم و فرصتی به وجود آمد تا از هنرمندان اقوام ایران تجارب بسیاری کسب کنم، چرا که به عنوان یک موزیسین و مدرس حوزه موسیقی این اتفاق برایم بسیار مفید و ارزشمند بود.
 جشنواره موسیقی نواحی بستری برای همنشینی اقوام است
اجرای دوم با موسیقی کردی همراه شد به هنرمندی نامخاص صیادی و اردشیر طهماسبی و با نوازندگی سرنا و دهل. عبدالعزیز احمدی از تربت جام از دیگر هنرمندان شب آخر جشنواره بود که آوازخوانی و دوتارنوازی را به اجرا گذاشت.
عبدالعزیز احمدی درباره حضورش در این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران اتفاق بسیار خوب و ارزشمندی است. بویژه اینکه امسال و این دوره از جشنواره در تهران برگزار شد. سال‌های بسیاری است آرزومندیم این جشنواره در مکانی برگزار شود تا بستر بهتری برای دیدار هنرمندان اقصی‌نقاط کشور با یکدیگر باشد و از فرهنگ و گویش‌ها و موسیقی‌های مناطق خود پند بگیرند. این رویداد بسیار کار زیبایی است و امیدواریم تداوم داشته باشد. این جشنواره فرصتی برای همنشینی اقوام مختلف ایران است و امیدوارم این رویداد مهم هنری مثل امسال به صورت گردشی برگزار شود، بویژه استان‌هایی که از قومیت‌های مختلفی برخوردار هستند. بخش دیگر برنامه به هنرنمایی علی محولاتی، نوازنده دوتار از کاشمر اختصاص داشت. اجرای بعدی با گروه‌نوازی هنرمندانی از کرمان به سرپرستی هوشنگ کردستانی و هنرمندانی چون قدرت برموز، علیرضا یونس‌زاده و مجتبی سالمی همراه شد.
هوشنگ کردستانی درباره اجرایش در جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: مردم ما تشنه موسیقی متنوع و رنگارنگ قومی و ایلی و عشایری هستند و براین اساس کمتر چنین فرصتی به وجود می‌آید تا با اساتید بزرگ این حوزه از نزدیک و چهره به چهره برخورد کنند؛ آن هم هنرمندانی که در مناطق خود برای مردم سرزمینشان، هنرنمایی و فرهنگسازی می‌کنند. موسیقی بختیاری با هنرمندی عبدقلی شهبازی (آواز) و روزعلی عباسی (نوازنده نی) و روایت‌ بلال‌خوانی بختیاری بخش دیگر این برنامه بود.
جستجو
آرشیو تاریخی