معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران»تشریح کرد

سه سال سرنوشت‌ساز برای سوابق تحصیلی

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

امتحانات نهایی، دیروز ۱۹ دی‌ماه، به پایان رسید. امتحاناتی که شهریور و دی‌ماه برگزار شد، جزو سوابق تحصیلی نیست. اما امتحانات نهایی خرداد سال آینده، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود؛ امتحانات هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم، به صورت نهایی برگزار و نتایج آنها در نهایت به عنوان سابقه تحصیلی محسوب خواهد شد.
در این زمینه و چگونگی اجرای این برنامه، با «محمدمهدی کاظمی» معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت‌و‌گو کردیم. وی، درباره امتحانات نهایی دی‌ماه و خردادماه سال آتی، بر امنیت برگزاری آنها تأکید کرد و گفت: «موضوع امتحانات نهایی و به طور کلی امتحانات و امنیت برگزاری آن، همیشه برای آموزش و پرورش حائز اهمیت بوده است. اهمیت امتحانات با توجه به اینکه قرار است به عنوان سابقه تحصیلی دانش‌آموزان ملاک پذیرش در دانشگاه منظور شود، افزایش می‌یابد. دانش‌آموزان برای ورود به مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به این سوابق نیاز دارند، بنابراین حساسیت موضوع طبیعتاً بیشتر شده است.»
«خردادماه سال ۱۴۰۲ به عنوان اولین سالی بود که امتحانات با هدف سوابق تحصیلی برگزار شد.» کاظمی با اشاره به این موضوع افزود: «با هدف جمع‌آوری سوابق تحصیلی دانش‌آموزان، خردادماه امسال به عنوان اولین گام برای تولید سوابق تحصیلی مطرح شد. شاهد بودیم که آزمون خردادماه به‌رغم همه جوسازی‌ها که در فضای مجازی نسبت به این موضوع صورت گرفته بود، در امنیت کامل برگزار شد و هیچ موردی نداشتیم که سؤال قبل از شروع امتحانات به بیرون درز پیدا کرده باشد. آموزش و پرورش این اطمینان را هم به دانش‌آموزان می‌دهد که امکان لو رفتن سؤالات قبل از شروع آزمون به هیچ عنوان وجود ندارد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این موضوع گفت: «عبارت لو رفتن سؤالات در زمان قبل از برگزاری امتحانات استفاده می‌شود، امسال موضوع لو رفتن نداشتیم، هم‌اکنون نیز امتحانات دی‌ماه به روال سابق برگزار می‌شود. هرچند امتحانات دی‌ماه به عنوان سابقه تحصیلی منظور نمی‌شود و فقط ملاکی برای فارغ التحصیلی دانش‌آموزان است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: «برنامه‌ریزی شده تا دانش‌آموزان در خردادماه سال ۱۴۰۳ در هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم، تولید سابقه تحصیلی برای کنکور تا سال ۱۴۰۵ داشته باشند و در آن زمان، پذیرش در کنکور با سوابق تحصیلی ۶۰ درصدی است. بنابراین جمع‌آوری سابقه تحصیلی باید از هم‌اکنون صورت بگیرد و این اطلاع‌رسانی از سال گذشته به دانش‌آموزان و مدارس صورت گرفته است. از این رو دانش‌آموزانی که امسال در پایه دهم تحصیل می‌کنند، در خردادماه امتحان نهایی خواهند داشت. همچنین امتحانات دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم هم نهایی خواهد بود.»
وی با تأکید بر اینکه امتحانات دی‌ماه امسال، جزو سوابق تحصیلی نیست، گفت: «امتحاناتی که شهریور و دی‌ماه برگزار شده است جزو سوابق تحصیلی نیست، زیرا بحث سوابق تحصیلی کمی متفاوت با بحث فارغ‌التحصیلی است و نمره امتحانات شهریور و دی، برای درج در مدرک تحصیلی در کارنامه پایان سال است. امتحانات شهریور و دی‌ماه امسال امتحان نهایی و هماهنگ بوده و برای دانش‌آموزانی است که در خردادماه نتوانستند حد نصاب قبولی را کسب کنند و برای فارغ‌التحصیلی باید در امتحانات شهریور و دی‌ماه شرکت کنند. این دانش‌آموزان طبق روال در امتحانات نهایی شرکت کردند و در صورت کسب حد نصاب قبولی فارغ‌التحصیل شدند. بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش صرفاً امتحانات خردادماه به عنوان سابقه تحصیلی منظور می‌شود. سپس نمرات دانش‌آموزان تراز شده و به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه خواهد شد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳، برای پایه دوازدهم ۵۰ درصد خواهد بود، اما در کنکور ۱۴۰۴ باید دانش‌آموزان سوابق تحصیلی پایه یازدهم و دوازدهم خود را آماده کنند که تأثیر ۶۰ درصدی دارد. همچنین در کنکور ۱۴۰۵ باید سوابق تحصیلی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آماده باشد؛ لذا دانش‌آموزی که امسال وارد پایه دهم می‌شود برای اینکه در سه سال آینده سابقه تحصیلی داشته باشد در خرداد سال ۱۴۰۳ باید امتحان نهایی بدهد تا نمره سوابق تحصیلی برای او لحاظ شود.»
وی در واکنش به اینکه سوابق تحصیلی با چه دقت و امنیتی به سازمان سنجش ارائه خواهد شد، گفت: «بعد از برگزاری امتحانات نهایی و ایجاد سوابق تحصیلی توسط دانش‌آموزان، نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس عناوین و ضرایب مشخص ایجاد می‌شود. تراز و نمره کل از مجموع دروس امتحان نهایی مشخص و ضرایب تعیین شده، محاسبه می‌شود و این محاسبات هم به صورت کاملاً سیستمی خواهد بود. نحوه محاسبه تراز با توجه به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یکسان است. به تعبیر دیگر، شیوه محاسبه و تولید تراز در وزارت آموزش و پرورش با شیوه تولید تراز در آزمون سراسری سازمان سنجش یکی است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «قطعاً نمرات در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و محصلان می‌توانند اگر نکته‌ای در مورد سوابق تحصیلی خود دارند، اعلام کنند. برای کنکور سال ۱۴۰۲ نیز اطلاعات نمره‌ای دانش‌آموزان به صورت شفاف در اختیارشان قرار گرفته بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی